Egyáltalán nem vettem személyeskedésnek. Annak ellenére, hogy nem értünk egyet, úgy vélem értelmes és kulturált párbeszéd zajlik közöttünk, aminek talán mások is használt látják.
Munkámat nézve szoftver fejlesztő vagyok. A 3D grafikával, a digitális rajzzal és festészettel hobbi szinten régóta foglalkozom, de leginkább csak a magam örömére. Amatőr szinten fotózok is.
Pontosan ezért jártam körbe a témát, legalább alap szinten, hiszen a szerzői jogi kérdések és a képmáshoz való jog, mindegyik esetben előjöhetnek. Sokan nem is gondolnak ebbe bele:
- Készít valaki egy blogot a hobbijáról, valami éppen trendi témáról, amihez felhasznál néhány képet amiket ellenőrzés nélkül, találomra szedet le valahonnan...
- Általa viccesnek ítélt helyzetekben fotókat, videókat készít emberekről az utcán amiket aztán gondolkodás nélkül megoszt valamelyik felületen...
- Felhasznál hírességekről, profi fotós által készített képeket valamihez, ami csak nézőpont kérdése, hogy meddig manipulációja az eredetinek, és honnan számít saját alkotásnak...
- Készít egy mobil appot, amiben valamely ismert játék karaktereit használja fel...
- Hobbi zenészként készít néhány hangmintát valamelyik zenekar CD-jéről, amiből aztán saját zeneszámot állít elő valamely zeneszerkesztő alkalmazásban...
Lehet, hogy sokan úgy éreznék, hogy nincs baj a fentiekkel. De tényleg nincs baj a fentiekkel?
Lehet, hogy megússza a dolgot az illető, leginkább azért, mert nem üti át az ingerküszöböt az általa készített tartalom, vagy elvész az ezernyi hasonló között. De a trendek változnak, és néha pillanatok alatt felkap valamit a közösség, ami aztán futótűzként terjed. Emberünk lubickol a népszerűségben, esetleg még haszonra is szert tesz. Aztán egyszer csak jön egy hivatalos felszólítás...
Az Obama kép sem úgy indult, hogy biztos siker lesz. Mégis felkapott lett. A gondok pedig utána kezdődtek...
Ér ennyit a dolog?
Vajon a "37 darab Diaboi 4 Lilith fan-art" készítője közül hányan vannak tisztában a képeik jog hátterével, vagy azzal, hogy őket milyen jogok illetik meg?
Bár nem látok bele a Blizzard művészeti vezetőjének fejébe, de valószínűnek tartom, hogy többre értékeli azt, ha valakinek a portfóliója művészeti anatómiáról, egyedi látásmódról, megfelelő arányérzékről, szakértelemről tanúskodik, mint a karaktereik másolásáról. Az pedig nagyon hamar ki fog derülni, hogy képes-e az általuk keresett stílusban alkotni, esetleg azt a saját ízléséhez igazítva valami egyedit létrehozni. Igen, az általuk képviselt stílust valószínűleg tényleg az ő anyagaik alapján fogja tudni tanulmányozni. De egy adott stílusban készült figurát lemásolni, vagy abban a stílusban alkotni két külön dolog. Az utóbbi nem megy megfelelő alapok nélkül.
És mik ezek az alapok?
Különösebb sorrend, és a teljesség igénye nélkül: művészeti anatómia, perspektivikus ábrázolás, fény és árnyék hatások, színtan, kompozíció, stb.
Ezeknek a gyakorlására, tanulmányozásra pedig bőven használhatóak a valóban szabadon használható források. És meglátásom szerint jobbak is erre célra, mint egy ezredszer lemásolt figura, aminek a látványát már megszokta a szem, és így a hibákat sem veszi észre annyira. És mivel a pd és cc0 képek többségének esetében nincs megkötve a módosításuk, így miért ne szolgálhatnának alapul bármilyen műhöz? Attól, hogy mai egy portréfotó miért ne lehetne, egy fantasy vagy egy cyberpunk témájú kép alapja? Pontosan valahol itt kezdődne az egyedi stílus. Másolás helyett módosítani, kiegészíteni, átalakítani, átlényegíteni...
A lényeg, ha tiszta alapanyagokat használ valaki, akkor nem kell azon gondolkodnia, hogy vajon bemutathatók-e az általa készített anyagok bárhol.
Én legalábbis ehhez igyekszem tartani magam, de mindenki maga dönti el, hogy neki mi számít...