A forgó szekciós mesterséges gravitáció lényege a centrifugális erõ - csak gondolj bele: fogsz egy parittyát, abba beleraksz egy követ és elkezded forgatni - a kõ a parittya zsák részében marad, nem esik ki, mivel a centrifugális erõ a zsákba szorítja.
Egy égitest körüli keringésnél az égitest gravitációját kell legyõzni, ehez is a centrifugális erõt hívjuk segítségül: olyan sebességre gyorsítunk, hogy a centrifugális erõ kiegyenlítse az égitest gravitációs erejét (vagyis keringési pályára álljál), ez a Föld esetében mintegy 7,9km/s, ez az elsõ kozmikus sebesség, ha ezt a sebességet nem éred el, akkor a gravitáció "visszaránt" a Föld felszinére. Ahoz, hogy még magasabbra juss, még nagyobb sebességre kell gyorsulnod, hogyha pedig el akarod hagyni a Föld körüli pályát (pl. a Holdra akarsz eljutni), akkor a második kozmikus sebességet kell elérned, ami 11,2km/s.
Visszatérésnél jelenleg az egyetlen elfogadható mód arra, hogy ebbõl a sebességbõl elvegyünk a légfékezés, amikor a mozgási energiát hõenergiává alakítjuk. Ehez a felsõ légkörbe kell belépnünk, ugyan ez elég ritka, de a nagy sebesség miatt már ez is jelentõs mértékben lassítja a jármûvet.