Ennyi pénzbõl ez is szép. Miután a nagy konszernek nem foglalkoznak kellõ odaadással az olcsó indító jármûvek kifejlesztésével, maradnak a Rutan féle emberek. De ha õk se lennének, akkor még ez sem lenne...
A MAKS esetén a RADEM (Rocket-ascend Demonstrator) program még 1993-94-ben volt téma, az ESA-val támogatásával, ám nem a MAKS, hanem a HOTOL program keretében ment a fejlesztés, és a MAKS-D csak a koncepció életképességét bizonyította volna. Miután a HOTOL programot felfüggesztették 1994-ben, a RADEM-bõl és a MAKS-D-bõl sem lett semmi.
A Molnyija cég elkészítette (legalábbis a honlapjuk szerint) a MAKS-D egy egyszerûbb változatát, amely csak 1 hajtómûvel rendelkezik, de arról nincs hír, hogy repült is volna...
A Kliper esetén többé-kevésbé egyetértünk, de még így is ott a kérdés, hogy mennyi indítás lenne évenként? Ha évi 2-3, akkor ott vagyunk, ahol a Szojuz, se elõrébb, se hátrébb...