GameSpot: Kezdetnek tisztázz kérlek nekünk valamit. Mi a kapcsolat a Cryptic féle STO és a korábban a Perpetual Entertainment által fejlesztett STO között?
Craig Zinkievich: Néhány koncepciórajzot - de a játék desingja, motorja és alaptörténete 100%-ban a Cryptic saját munkája. Ha valaki megkapja az esélyt, hogy felhasználja a Star Trek világát, ki tudna ellenállni, hogy az alapoktól kezdve építsen fel egy játékot (Jajj... - Cifu). A saját játék motorunkat évek óta csiszolgatjuk, és már több játék alatt is bizonyított. Annyira kiforrott, hogy lehetõvé teszi számunkra azt, hogy csak megtöltsük az ötleteinkkel és víziónkkal, majd gyorsan összegyúrjuk egy mûködõ MMO-ba (Jajj 2... - Cifu).
GS: Kérlek mesélj a háttérrõl. Elõször is melyik érában játszódik? A TOS érában? A TNG érában? Esetleg valamelyik másikban?
CZ: A játék 2409-ben játszódik, mintegy 30 évvel a Star Trek: Nemesis után. A Galaxis némileg megváltozott azóta, és új kihívások születtek.
GS: Mely karakterekkel és hajókkal találkozhatunk a sorozatokból és mozikból a játékban?
CZ: Lesznek a sorozatokból és mozifilmekbõl ismerõs történetek, helyszínek és hajók a játékban, de a karakterek, akiket onnan ismerhetünk, már mind visszavonultak vagy talán meg is halltak. Az STO arról szól, hogy egy új része legyen a Star Trek világának, ne pedig újra játsza valamelyik ismert sorozatepizódot.
GS: Mint egy Föderációs vagy Klingon hajó kapitánya, milyen kusztomizációs lehetõségek adottak? Találkozhatunk fejlett Borg technológiákkal, mint a subspace war drive?
CZ: A Cryptic cég régóta ismert a magas szintû kusztomizációs lehetõségeirõl. Ahogy lépkedsz elõre a hadseregbe, egyre erõsebb hajóosztályok lesznek elérhetõek. Mint kapitány, lehetõséged lesz bizonyos módosításokra a hajódon, specifikus eszközök, rendszerek és fegyverek képében. Különféle Foton torpedók és Fézersorok, melyek mitikus technológiát képviselnek. Megváltoztathatod és fejlesztheted a hajód gondoláit, orvosi részleget, szenzor egységét... amit csak akarsz. Olyanra alakítod a hajódat, amilyenre csak akarod.
A hajód kinézetét is olyanra állíthatod, amilyenre csak akarod. A flottád emblémáját rakhatod rá, átszínezheted, matricákat rakhatsz rá, és persze elnevezheted.
GS: Milyen hajóosztályok lesznek elérhetõek a játékosoknak? Birds of Prey? Mélyûri felderítõ hajók? Hibrid hadihajók, mint a Defiant? Shuttle-k (mint a Danube-class / Duna-osztály a Deep Space 9-ból - Cifu)?
CZ: Ezek bármelyikét. A játékosok rengeteg féle hajóosztályhoz férhetnek hozzá, lehetõség van népszerû, már ismert hajók megalkotására, de rengeteg új és különbözõ osztály megalkotására is.
GS: A felfedezés volt a Star Trek alapmotívuma. Hogy teszi a játék lehetõvé a játékosoknak, hogy olyan helyeket fedezhessenek fel, ahol még ember nem járt azelõtt?
CZ: A játék tömve van elõre kidolgozott Star Trek tartalommal, amik lehetõvé teszik, hogy a játékosok a játékvilág aktív szereplõi legyenek. De a felfedezés a kulcs a Star Trekhez. A játékosok választhatnak feltérképezettlen csillagrendszereket az ûrben, hogy ott új élõvilágot és új civilizációkat találjanak. Olyan tartalommal találkozhatnak, amelyek új nyersanyagforrásokat, technológiákat, sõt, akár új fajokat is jelenthetnek, melyeket be lehet aztán sorozni a hajó legénységébe.
GS: A felfedezéshez tartozik, hogy fel is robbanthatod az új veszélyes fajokat. Mondanál valamit a harcrendszerrõl?
CZ: Két drasztikusan elétrõ harcrendszer van az STO-ban. A 'felderítõ osztagok' (Away Team) küldetéseinél "fuss és lõjj" harc lesz. Az ûrben nem akartunk beleesni abba a hibába, hogy a Csillaghajók harcát fordulóharc (Dogfight) orientált legyen. A Star Trek nem errõl szól. A sorozatokban és a mozikban az ûrharc a poziciókihasználásról, az energiagazdálkodásról ('energiát a fegyverektõl a pajzsokba'), az ellenfél gyenge pontjának megtalálásáról és egy olyan legénységrõl szól, amelyik az utolsó percben lerobbantja az égrõl az ellenfelet. Az ûrharc az STO-ban a taktikáról fog szólni, hogy kövessük a franchise világ szellemiségét.
GS: Lesz a játékban komolyabb Játékos a Játékos Ellen (PvP) rész, a Játékos a Gép Elleni (PvE) mellett? Hogy fog ez kinézni.
CZ: Lesz PvP és PvE is a játékban, de még egyenlõre ezeket a terveket hétpecsétes titokként kezeljük.
GS: Megértjük, hogy a bolygók felszínére küldhetõ felderítõ osztagok a játék meghatározó részei. Ezen felderítõ osztagok állhatnak játékosokból is, vagy összeállítható NPC-kbõl áll... vagy valami teljesen más?
CZ: A Star Trek nem csak a kapitányról és a hajóról szól - a legénységrõl is legalább annyira. Az egyik számomra kedves dolog a "Híd legénység". A karriered folyamán elérhetõ lesz számtalan játékos által felépített, de mesterséges inteligencia által vezetett karakterek, akiket elnevezhetsz, felöltöztethetsz és szintezhetsz. A "Híd legénység" veled lesz egész utad során, segít a küldetések megoldásában, és veled megy a felderítõ osztagokban is. One of the elements I’m really excited about is your "bridge crew."
Ha csapatot alkotsz más játékosokkal, értelemszerûen velük együtt mész le a bolygók felszínére.
GS: Hogy szándékozzátok megoldani a bolygók felszínén a harcot? Nézd-a-hátam, valós idejû akció lesz, mint a Cryptic másik fejlesztés alatt álló programja, a Champions Online?
CZ: Igen, Nézd-a-hátam, valós idejû, akció orientált harc.
GS: A másik meghatározó rész a Föderáció és a Klingon Birodalom meghatározó helyei szerepelnek a játékban. Milyen feladata lesz a Csillagflotta Fõparancsnokságának, a Csillagflotta Akadémiájának, vagy a Klingon Fõhadiszállásnak a Qo'noS-on a játék szempontjából?
CZ: Azt tervezzük, hogy számos ismert és népszerû Trek helyszínt beépítünk a játékban, egyesek mint szociális területek (Interakció más játékosokkal, aféle Csillagbár - Cifu), mások pedig a XXV. század történelmét meghatározóan befolyásoló fókuszpontok.
GS: A technológián kívûl milyen fõbb eltérés lesz a Föderációs kapitányok és a Klingon kapitányok esetében? A Föderációs kapitányoknak be kell tartani az Elsõdleges Direktívát és más Csillagflotta szabályzatokat?
CZ: A hajók, fajok, képességek és technológiák mind-mind eltérõek lesznek. A tartalom is nagyban és alapjaiban fog különbözni a két oldal esetén - A Klingon Birodalom drasztikusan más megközelítéssel oldana meg egy veszélyes vírusfertõzést, mint a Föderáció!
GS: Végezetül, életre kelteni a Star Trek név alatt egy játékot komoly kihívás. Biztosak lesztek abban, hogy a Sci-fi világ legszeretettebb franchise-a megfelelõen lesz prezentálva?
CZ: Elõször is - eldöntöttük az elején, hogy az STO nem fogja megpróbálni a mûködõ MMO dolgokat összeturmixolni, hogy ráhúzzunk egy logót és uniformist, ami majd eladja magát.
Mivel egy ilyen népszerû és szeretett franchise-al van dolgunk, elhatároztuk, hogy a játék "olyan érzés lesz, mint a Star Trek". Folyamatosan azt beszéljük meg, hogy miért is szeretjük a Star Treket, mit is szeretünk benne - és aztán megpróbáljuk ezeket az elemeket életre kelteni a játékban. Például, mikor megkaptuk a licenc jogokat, a fejlesztõcsapat leült és DVD-n megnézte a 700+ órányi Trek tartalmat (én is ilyen munkahelyet akarok :) - Cifu). Azt találtuk, hogy a sorozatepizódok és mozik más vonalat követnek. Igyekszünk visszaadni mindezt a játékban, minden, a képernyõn feltünõ hajónak, eszköznek, bútornak van valami háttértörténete, miért és hogyan csinálták, mi a funkciója, mire szolgál, és ezt hogy valósítja meg. Ezt beépítettük a játékba is.
Sokat segít, hogy a Star Trek univerzuma nagyon alaposan kidolgozott, hatalmas mennyiségû tartalom áll rendelkezésre. Nagyon könnyû meghatározni, hogy mit is takar az "olyan érzés, mint a Star Trek".