Az autógyárak szinte hétrõl-hétre mutatják be legújabb gépcsodáikat, amelyek enyhíthetik a gépjármûvek környezetre gyakorolt káros hatásait. Számos iparági szakértõ szerint azonban még több évtizednek kell eltelnie, mire ezek a technológiák széles körben elterjednek. Addig a meglévõbõl kell kihozni a maximumot, hogy minél hatékonyabban és környezetkímélõbb módon közlekedhessenek az autósok. Összeállításunkban számbavesszük az alternatív üzemanyagokat, s felmérjük, milyen lehetõségeink vannak bolygónkat kímélve autóval közlekedni.
1|6
A Popular Science magazin által megkérdezett autóipari szakemberek szerint annak ellenére, hogy a nagy cégek jelentõs pénzeket ölnek a hibrid-, biodízel-, elektromos- és hidrogénmotorok fejlesztésébe, 2050-ig szinte biztos, hogy a benzin és a gázolaj marad a domináns üzemanyag.
„Jelenleg nincsen tökéletes megoldás, nincsen olyan „ezüstgolyó”, amely egyszere megoldaná az összes, a benzin és dízelmotorok által okozott problémát” – jelentette ki Joshua Cunningham, a közlekedés fenntarthatóságáért és az energiaellátási kérdésekért rendezett Sustainable Transportation Energy Pathways nevû projekt igazgatója. „2050-ig persze a többi technológia is fejlõdni fog, azonban egyelõre nem tudjuk, melyik mekkora szeletet tud kihasítani a piacból, mint ahogy azt sem, milyen ütemû lesz a fejlõdésük.”
Az alábbiakban részletezzük az egyes alternatív meghajtási formák elõnyeit és hátrányait, valamint felmérjük, milyen esélyük van a benzines autók elleni harcban, amelyek az elõrejelzések szerint - csak az amerikai piacot nézve - megõrzik legalább 35 százalékos részesedésüket az egyéb technológiákkal szemben.
A korábban koszos, hangos dízelmotorok újra reneszánszukat élhetik, ahogy egyre jobban elterjed az alacsony kéntartalmú gázolaj, s ahogy az egyre korszerûbb motorokkal szerelt autókban egyre hatékonyabb szûrõ és kipufogórendszerek kerülnek. A Mercedes még az idén piacra kerülõ lévõ úgynevezett Bluetec modelljeiben például egy újratölthetõ karbamid-tartály kap helyet, amelynek segítségével a szmog egyik jelentõs alkotóelemének számító nitrogén-oxidokat ártalmatlan nitrogénre és oxigénre bontja szét. A Volkswagen, az Audi és a Chrysler már meg is tette az elsõ lépéseket ezen technológia adaptálása felé. A Honda 2009-re fejleszt ki egy hasonló katalizátort, amelyhez azonban nincs szüksége a karbamid-betétre sem.
Környezeti elõnyök
A tisztább dízelek másik nagy pozitívuma, hogy jellemzõen 20-40 százalékkal nagyobb távokat tudnak megtenni egy tankkal többet, mint a benzines autók. Emellett szén-dioxid kibocsátásuk is egharmaddal kevesebb.
Gazdaságosság
Bár a dízelmotorral szerelt autók jellemzõen drágábbak, a tulajdonosok két-három év alatt „ledolgozzák” a különbséget a tankolások során. A Bluetec motorral szerelt Mercedes E320 hatótávolsága például 40 százalékkal nagyobb, mint a V6-os benzines motorral ellátott változatnak.
Kilátások
A tiszta, hatékony dízelmotorokra igencsak megnõhet a kereslet, amit az alacsony kéntartalmú gázolaj elterjedése is elõsegít. A következõ évtizedben a Popular Science szakértõinek becslése szerint mintegy 20 százalékát hódíthatja meg a piacnak ez a technológia.