Bevallom, jó régen nem jártam ebben a párás, folytós, de rummal elviselhetõ karibi kocsmában. A progit elõvettem, kb. két hónapja, de épp, hogy kezdtem visszarázódni, valamiért megint elpártoltam. Jelenleg a AC: Fekete Lobogó-ja alatt próbálom kapitányi tudásomat. Megmondom õszintén, hogy leköt ugyan, de hiányérzetem van. És Óhatatlanul az AOP2 egyes elemei jutnak eszembe - nyilván :)
...A következõ sorok azért kerültek ide, mert gyakorlatilag, a teljesség igénye nélkül, saját intuícióból fakadóan, összevetem a két játék egyes elemeit...
Mert az igaz, hogy a Black Flag-ben (késõbbiekben: BF) iszonyatosan élvezetes a hullámokon hajózni, a hajót szinte mindig irányba kell korrigálni, ahogy a szél és a hullámok elmozgatják, valóságérzetem is jobb, de nem látom a szél erõsségét, a hajóm szélbefogási képességét és azt sem, épp mennnyivel haladok. A tengeri csaták élvezetesek, részletesebbek, de láncos golyók csak elöl vannak és nem tudom, tényleg lassítanak-e a célhajón, oldalágyúkban csak egy fajta lövedék létezik, hátra nincs ágyúm csak lõporos hordó. A csákjázás egyértelmûen jobban sikerült, bár a gyõzelem utáni döntésre alig van ráhatásunk. Ráadásul egy hajónk van, egy szkúner, amit addig fejleszthetünk, hogy még a csatahajókat és erõdöket is lenyomhatunk majd vele (?!?). Ebben az AOP2 azért valósabb. Ja, flottád meg majd csak akkor lesz, ha internet, stb. De hogy arra kapitányok kinevezése...felejtsd el.
A szállítható portéka épp hogy van, csak hogy legyen valamibõl bevételünk, de kereskedelem hiányzik a dologból - nekem. A legénység menedzselése szintén a nullához konvergál. Hiányolom a sokféle hajó vásárlását, stb, tehát mégha a BF-ben élvezetesebb is a vitorlázás, az AOP2 közelebb van a szimulátor témához, fõleg, ha összevetjük a hajó, karakter, legénység-felesztést továbbá a gazdasági rendszert. És az egy megveszekedett távcsõbõl is alig jutunk némi információra. A behajózható terület, úgy érzem, az AOP2-ben nagyobb. A BF inkább kisebb területen mozgat, de ingergazdagabbá tette a területet homokpadokkal, kiemelkedõ sziklákkal, stb. Éppen ezért nincs is benne gyorsutazás, csak annak valamilyen lebutítotabb változata.
Tehát tengeri téren a BF kevesebb, de mivel egy-két rész esetén olyat ad, amit esetleg az AOP-ból hiányolhatnánk, vagy ott csak a fanáziánkkal kiegészítve lehetett teljes a kép, így kis hiányérzettel, de élvezhetõ lett. Az AOP2 végül viszi a pálmát.
A szárazföldi kalandozások során nálam, és hiszem, hogy nem véletlenül, a BF kerekedik felül. Ugyan az AOP2 mellékküldetés szálai, valamint a fõküldetések összetettsége sokkal kidolgozottabb, a területek repetatívak. A BF-ben is fel lehet fedezni ismétlést, pl.: homokpadok, erõdök esetében. Viszont a víz alatti területek fantáziadússágra utalnak, csakúgy a fõküldetések helyszínei. A városok hatalmasak, élettel telibbek, ez nyilván a kor nyújtotta technikai háttérnek is köszönhetõ. Mindazon által a BF-nek van egy nagy múltja ezen a téren: AC I-III, amelyek jellemzõen szárazföldön játszódtak.
Tehát a BF belevágta a baltáját a karibi kalózvilág nagy fájába, de nem élezte ki eléggé, nem vett át elég ötletet azoktól, akik a témát már eléggé részletekbe menõen kidolgozták (pl. AOP2). Ráadásul érezhetõen nem akart felhagyni a bérgyilkos vonallal sem, így nem szuszakoltak bele annyi tengeri részletet. Pedig megtehette volna, nem hiszem, hogy ne lenne kivitelezhetõ, ha 6-8 évvel ezelõtt ment.
Persze, sejtek további hátul meghúzódó koncepciókat: 1. Ma már nincs IDÕ. mihamarabb kell a pénz, nem cél a jó, a minõségi megalkotása, elég, ha annyira jó, hogy vegyék és egyék. 2. Emészthetõ legyen a mai kor gyermekeinek (értsd: ne kelljen sokat gondolkodni rajta), hisz ebbe az irányba megy minden, tehát a szórakoztatóipar is felveszi ezt a fonalat.
Pedig de jó lett volna, ha az AOP2 azon részeit, amelyek az akkori lehetõségek miatt olyan lett, amilyen, átdolgozzák, ami pedig jó volt benne, átveszik. Tökéletes lett volna. És meggyszemként a habos csokis tortára a bérgyilkosi vonal. Az évtized játéka lett volna. De hogy melyiké, nem tudom, mert a mesterséges butítás folyamata erõteljesen halad elõre és az igény is megy vele alább...
Megjegyzés: olvastam BF fórumokat. Írja egyikük, hogy "Na, végigtoltam". Egy karib tengeri, kalózérában játszódó kalandjátékot "végigtolni" végig lehet, de hogy nem élvezte ki minden részletét, az is biztos. Lehet, hogy csak a romantikus, kalandvágyó lelkem beszél belõlem, de én ezeknek minden pillanatát ki akarom élvezni. Éppen ezért a fõ küldetésszál érdekel a legkevésbbé. Egy kis kaland után beállítok egy célt a térképen, de sokszor nem jutok el oda, mert vagy más kalandokba botlok út közben, amelyek odakötnek vagy más irányba sodornak. A Sid Meyer: Pirates is tetszett anno, volt benne egyediség, sprirtusz, csak sajnáltam, hogy az emberi élet 40 éve olyan gyorsan lepergett és vége lett a játéknak, így hatalmas hiányérzettel tettem le a játékot. Újrakezdeni nem akartam, az már nem olyan. Viszont kihagyott kalandokat, feltérképezetlen területeket hagytam veszni - kényszerûségbõl. Ezt csak azért hoztam fel, mert látható, hogy ez rétegjáték a témája miatt. Vagy élvezi valaki minden ízében vagy csak végigtolja. Persze, az utóbbiak is megveszik...
Jönnek és jönnek a mondatok ki a fejembõl, ahogy a gondolatok szülik egymást, de azt hiszem, így is untatom azt a kapitánytársamat, aki idáig eljutott, úgyhogy, most leállok. De az összehasonlítást mindenképpen meg akartam osztani és nem a BF-es kollégákkal, hanem elsõsorban veletek. Talán sejtitek, miért.