"A technikai fölény meg önmagában még kevés a gyõzelemhez, legalábbis II VHben, Vietnamban még az volt."
Attól függ, hogy mekkora az a technikai fölény. 10-30 évnél még lehet, hogy kevés, de több száz évnél már elég komoly. Láttam egyszer egy dokumentumfilmet, hogy az angolok 19. században gazdasági korlátozást hoztak Kínával szemben, ami a kínaiaknak nagyon nem tetszett. Kivonult egy nagy kínai flotta az angol flotta ellen, a kettõjük közti technikai különbség 200 év volt (Kína: vitorlások, ágyúk, Anglia: gõzhajók, modernebb ágyúk). Egyetlen angol hajónak sikerült megfutamítania az egész kínai flottát. Igaz a mai világban ilyen már nem fordulhat elõ, de mondjuk egy idegen faj elleni háborúban már megeshet.
"Ami a kicsi hadihajók alkalmazását illeti, szerintem életképesek, mert fontos szempont, hogy azoknak csak kémiai hajtómû, meg ágyú meg oxigén kell, míg egy Naprendszeren belüli hajónak nukleáris reaktor, ionhajtómûvek (esetleg napvitorle), hosszútávú létfentartás, nagy raktér, orvos, szerelõmûhely stb. Igen, a kishajók tömegét cipelni kell a hosszú utakra, de jobb ha kishajók felét lövik ki, mint cirkáló harmadát..."
Szerintem is lenne olyan helyzet, ahol az egyszemélyes ûrhajók alkalmazhatóak lennének. Viszont a nagy hajóknak az az elõnyük, hogy több az üzemanyaguk, erõsebb a hajtómûvük (vagy legalább ugyanakkora), nagyobb a deltaV-jük, erõsebb a páncélzatuk és akár hónapokig vagy évekig is üzemelhetnek, míg a kishajók max csak pár napig. Ha a cirkálónak sikerül kilõnie a kishajók anyahajóját akkor csak simán arrébb megy és megvárja míg a kishajókon elfogy az oxigén, vagy az üzemanyag. Vagy jó messzirõl sorban kilövi a kishajókat. Feltételezhetõ, hogy a cirkálónak erõsebb fegyverzete van, például erõsebb sínágyúja, ami nagyobb sebességre gyorsítja a lövedéket mint a kishajóké és míg õ lazán kerülgeti vagy kilövi a kishajók lassabb lövedékeit, addig a kishajóknak ez nehezebb, fõleg, hogy kevesebb üzemanyaguk van a kitérõmanõverekre. A kishajóknak akkor van elõnyük, ha sokan vannak, és rövid hatótávon belül kell harcolniuk. De a legjobb, ha a kishajók személyzet nélküliek, mert akkor nem is kéne visszatérniük az anyahajóra, így több lenne az üzemanyaguk, nem kéne létfenntartórendszer, így kevesebb lenne a tömegük, és nem csak pár napig tartana az üzemelési idejük, ráadásul akár 30-50g-s manõvereket is végrehajthatnának.