Köszönöm, fórumtárs! Az SJW-vonal megítélése szerintem egyéni felfogás kérdése, én személy szerint úgy éreztem (de ez semmiképpen sem objektív ténymegállapítás), hogy a játék első negyedében a játék ilyen téren elég képmutató, nagyon túltolták a társadalomkritikus(nak) szánt témákat benne. Ezzel önmagában nem is lenne baj, inkább az zavart, hogy a jól megalapozott kibontás helyett csak polgárpukkasztó jelleggel feldobták őket, és nem adtak rájuk semmilyen választ.
Spoilerek nélkül, a játék az első három órában például egymásra dobálva érinti a családon belüli erőszakot, az antiszemitizmust, a kora huszadik századi amerikai rasszizmust, az állatkínzást, a rasszok közötti házasságot, de (szigorúan csak szerintem) képmutatóan lándzsát tör olyan kortárs, rendszeresen netes hisztibe torkolló témák mellett is mint a fat shaming vagy a nyilvános szoptatás (!!!). Ezeknek pedig aládolgozik egy kicsit az is, hogy a lopakodás közben kihallgatható náci beszélgetések jó része szintén elég abszurd, komikus (két katona pl. azért panaszkodik, mert nem lehet manapság kulturáltan, erőszak nélkül vitatkozni a náci eszmékről, aztán örömködnek, hogy mindkettejüket áthelyezték egy kivégzőosztagba). Sokuk esetén lerí, hogy az alt-right brigád (főleg a Richard Spencer-féle vonaluk) fikázására írták őket.
A játékot mégsem érzem egyoldalúnak, mert a sztori második felében "egyenlít a mérlegen". Egyrészt mert pl. a marxista karaktereket is szétoltják bennük (így úgy érzem, hogy a kortárs nyugati antifa-mozgalom is megkapja a magáét benne, nem állítja be őket a nácizmus elfogadható alternatívájaként), mint ahogy - spoilerek nélkül - a feketék fehér elleni rasszizmusát is erősen elítéli a játék egy igen lényeges jelenetben. A náci talpasok pedig a korábban említett abszurd párbeszédek dacára sem teljesen dehumanizált ellenfelek: van, aki a nyaralását tervezi, egy másik a gyerekeihez készül haza, egy harmadik meg pl. azért szomorkodik, mert a halott társa épp megnősült. Egy részük tehát továbbra is átlagember, akik balszerencséjükre viszont egy ocsmány rendszert szolgálnak, így nincs kegyelem. :)
Röviden, szerintem a játék kicsit képmutatóbb és harsányabb mint az elődje, de ezúttal sem teljesen egyoldalú. Gyanítom, hogy a Bethesda erőltethette ezt a hangulati váltást (már csak trollkodó reklámkampányuk alapján is), mert kétlem, hogy a New Order írói elfelejtették volna, hogy kell hatékonyan és finoman világot és karaktereket építeni.