Szeretem az optimista embereket, tök kreatívak, perpétuum-mobile, meg ilyenek. XD. Bár ugye az optimisták talán soxszor inkább idealisták, mint realisták, és így sok bajt tudnak csinálni, akárcsak Hitler. ;)
Szal bocs a kemény szavakért, de azért itt még nem tartunk. Egyrészt ahogy lejjebb írva vagyon a lineáris motorban semmi új nincs, pl van egy ilyen elven működő vasút Shanghajban is. 30 km-es és 400-500 km/h-val megy, asszem a németek építették.
Másrészt Musk eredeti agyré... izé koncepciója, egy gyakorlati vákumot tartalmazó csőben egy hatalmas elektromosan meghajtott kompresszorral a levegőt elölről kiszívó és a csőfal és a jármű közti pár mm-es távolságot air bearingel biztosítandó alulra és hátra kifújó megoldást tartalmazna.
Ebből itt a "demonstráció" során semmit nem láttunk.
Namost akinek van némi műszaki érzéke, abban felmerül 1-2 gondolat:
- Mivel tárolnak annyi áramot, ami több ezer km-en kersztül biztosítja egy hatalmas kompresszor működését?
- A jármű siklófelülete és a csőfal közötti 1-2 mm légrés a jármű imbolygása, rázkódása és tehetetlensége miatt nem tartható fenn. A jármű folyamatosan neki fog ütközni a csőfalnak, vagy is soha nem éri el a hangsebességet, vagy ha ilyen sebességre gyorsul, annak katasztrófálisak lesznek a következményei egy ilyen beleütközésnél.
- Az utasokat valszeg el kell kábítani, mert gyakorlatilag egy jet hajtómű kompresszora mögé lesznek beültetve, ami vibrációban, hanghatásban túllépi az elviselhetőség határát.
- A kompresszort hűteni kell valszeg, erre írtak valami kis nyulfarkni megoldást, hogy majd jól vízzel hűtik, de ugye a gőzt meg nem bocsájthatják ki, mert megszűnne a vákum, ergo a forró kompresszorról egy forró nagynyomású tartályba kerül a hő, a vízgőz. Itt azonban csak a víz párolgásához szükséges hőelvonással lehet számolni, a gőz további hőemelkedése nem hűti a rendszert. Vákuumban ugye a jármű körül áramló levegő biztosította konvekciós hűtés sincs, csak radiációs, szóval szép lassan megfőnek az emberkék valszeg.
Persze ha nem akarnának ilyen nagyszerű dolgokat megvalósítani, hanem megelégednének egy vákuumcsőben futó maglev vasúttal, az sokal kivitelezhetőbbnek tűnik. Persze abban nagyjából zéró újdonság van, szal marketing értéke sem sok.