Magam részéről támogatom a proc.gen-t, csak ésszel kell csinálni, nem úgy, mint ahogy az NMS-nél próbálták. Nem kell élőlényeket generálni, növényeket sem (maximum pár alapvetőbb faj variálása). Viszont a bolygók és csillagrendszerek esetén nem lenne rossz, ha tényleg érezné az ember, hogy van értelme "felfedezni", mert nem tökegyforma minden (Lásd: Elite). Legalább intersztelláris objektumok sokaságát lehetne így generálni. NPC-k tekintetében az X3 nekem sokkal "élőbb" volt mint az Elite, bár ott sem volt rendes AI, de mindig akadt valami érdekesség a rendszerekben (egy spec konfigos kalóz, egy kósza khaak cluster, egy viszonylag ritka állomás típus stb.). Eleinte csak ezek miatt tettem bele 30-50órát a játékba, mert volt egy bizonyos izgalmas érzés amikor egy új rendszerbe értem. Elite-ben ezt soha nem éreztem, egy percig sem.
Mondjuk az általad említett re-spawn sok embert idegesített, mert nem lehetett kvázi leigázni a galaxist, vagy mondjuk egy Xenon szektort sem lehetett kipucolni rendesen, mert állandóan ott termett egy újabb hajó a semmiből.
Emlékszem, egyszer építettem egy bázist egy Xenonokkal tömött rendszer mellé, de lehetetlen volt megvédeni 2 Titan+Colossus+rengeteg vadász kombóval is, mert 15 percenként ugyanott re-spawnoltak a Xenonok és 2-3 ilyen kör után kivégezték a flottámat. Ez mondjuk meglehetősen idegesítő volt, de később ezt nem erőltettem és csak oda építkeztem, ahol nem volt ilyen állandó erős betámadás.