Igazából majdnem mindegy, a Musk mennyire tartja a határidőket úgy a Teslánál mint a Spacexnél. Mindkét cég termékeinek alapkoncepciójával kiengedte a szellemet a palackból. Egyrészt, a Teslával bemutatta, lehet használható elektromos autót készíteni, amely hatótávolsága kevésnek tűnik ugyan, de valójában sokféle felhasználáshoz illeszkedik, illetve, megoldható az önvezetés, legalábbis optimális útviszonyok mellett. Másrészt, az űrhajózási hordozórakétáival megvalósította a valódi újra felhasználást a rakéták legdrágább elemén. A Tesla egy kiváló marketing körítéssel megszórt, de jelenleg még kis szériás gyártó, mégis többet ér, mint sok, autót évente millió számra gyártó cég, mert mindenki úgy gondolja, helyes fejlesztési irányt visznek. A Spacex idén a világ összes publikus indításának - beleértve az oroszt, kínait, stb. - kb. a negyedét vitte el, jövőre már övé lesz a harmada. Ennyit jelent, ha egy cég nem a zsíros állami megrendelésekre és a piac megsarcolására rendezkedik be, minél drágábban adva a termékét, hanem valóban érdemi költségcsökkentést vezet be, és alkalmazza az adott technikai szinten elérhető költség csökkentő eljárásokat. (Kérdésem: volt-e bármiféle műszaki akadálya, akár harminc évvel ezelőtt legyen használat után leszálló hordozórakéta?)
A szellem palackból kiengedésével pedig mind az autó, mind a rakéta ipart olyan pályára állította, ahonnan nincs visszatérés a jelenlegi alapvetésekhez. Csúsznak a fejlesztések, talán meg sem valósul mind, talán elszámítják magukat, és csődbe mennek - nem lényeg. Megújítottak két nagyon fontos területet, a versenytársaknak le kell őket követniük. Ha Musk vízióit más valósítja meg, az nekünk, felhasználóknak, az emberiségnek mindegy. Mi csak nyerhetünk ezen.