A Concorde gépeket azért alapvetően nem azért vonták ki a forgalomból, mert veszélyesek lettek volna.
Nagyon kevés olyan típus van forgalomban ma is, aminek valahol ne lett volna valamiféle balesete.
2 fő oka van annak, hogy a Concorde-ok földre kényszerültek, és más hasonló repülőt sem fejlesztett egy légitársaság sem:
1: Nagyon drágán repülnek. Félelmetes, hogy ehhez a sebességhez a Concordeban található Rolls-Royce hajtóművek mennyi üzemanyagot pusztítottak el egyetlen út alatt.
Egy New York - London út alatt (3,5 óra) a repülőgép 25600 liter üzemanyagot pusztított bele a levegőbe óránként. Ez kb 90 ezer liter.
Egy 787 Dreamliner ma 5 ezer litert eszik egy óra alatt. Ez a 7 órás repülőút alatt 35 ezer liter.
Egy Concorde-on nagyjából 100 ember fért el. Ez kb 900 liter üzemanyag fejenként.
Egy Dreamliner konfigurációtól függően 240-330 ember visz, átlagoljuk be 280-ra. Ebben az esetben kb 120 literes fogyazstással számolhatunk fejenként.
És ugyan nincs kérdés senkinek a fejében sem arról, hogy lenne-e aki kifizeti a 10-20-szoros jegyárakat.... abban azért eléggé egyetértett a világ, hogy ennyi üzemanyagot technikailag feleslegesen elpuffogni iszonyú környezetszennyesző.
2: A Concorde hangos. Átlépni a hangsebességet csak az óceán felett szabadott. De ha azt hiszed, hogy ez csak a reülőgép külső felén mocsok hangos, akkor nagyon tévedsz. És bár igyekeztek a lehető legjobban hangszigetelni a masinákat, hogy hát.. ne süketüljenek meg... azért zavaróan hangos volt.
A repülőgép fedélzetén beszélgetni is kihívás volt. Ha felemelted a hangod, akkor tudtál beszélgetni azzal, aki melletted ült. Állandó kb 80-90 decibeles zaj volt az utastérben, amikor az utánégetők be voltka kapcsolva.
+1 ok:
3,5 óra lényegesen kevesebb, mint 7 óra egy normál repülőn. Ez ténykérdés. De valóban megért annyit, hogy valaki emiatt kifizessen akár hússzoros árat egy repjegyért, és közben még a fülébe is visít az óceán felett?
Igen. Vannak üzletemberek, akiknek egy 3-4 órás kiesés egyszerűen elképzelhetetlen lett volna.
De... a repülőgyártók teleszórták munkához használható komfortokkal a repülőgépeket.
Telefonos elérhetőséget építettek ki, majd később jött az internetkapcsolat is a repülőgépeket. Egyre kevésbé volt az üzletember elszakadva a munkájától a repülőgépeket. Nem bánta annyira a 7 órás utat, ha azt kényelemben és nyugalomban végig tuja dolgozni. A laptopok elterjedése is nyilván sokat segített ezen.
Na meg azért azzal a komforttal eleve versenyezni se lehet, amit ma egy magángép jelent :)
Szóval, ha a mach2 nagyon fancy dolog... De azért olyan iszonyatos igény nem volt rá.
Ha a technológia lehetővé teszi, akkor igen, örülnénk neki.