1999. augusztus 6. 04:48, Péntek
Kiadó: Interplay Fejlesztő: Bioware Minimum Követelmény: P166, 16MB RAM (32MB RAM multiplayer),Win95/98
Hasonló játékok: Baldur's Gate
Kategória: RPG kiegészítő
Mintha csak tegnap történt volna, hogy a világnak megadatott játszani a Baldur's Gate-tel. Ha ezt a cikket olvasod, akkor még csak most próbálsz magadhoz térni a kalandból. Pár liter Visine után a szemeid megint fehérek. A csuklóműtét után már nem is irritálnak annyira a családterápiás összejövetelek. Igen, sok ember esett egy hat hónapos varázslat hatása alá, megkérdőjelezve, hogy mi is történt a téllel és a tavasszal, csodálkozva kérdezvén: 'Mikor váltam eggyé ezzel a székkel?' Az Interplay RPG-je olyan jó, hogy már veszélyes. Így félig bűnös lelkiismerettel beszélek a Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast-ról (TOSC), a kiegészítőről, ami újra a Sword Coast-ra invitál.
A TOSC egy kiegészítő ami pár új helyet rak a Baldur's Gate térképre. Ulgoth's Beard mellett, ahol a kalandjaid kezdődnek, két új helyet lehet felfedezni: egy hatalmas tornyot és egy rejtelmes szigetet. Durlag Tornya egy félelmetes tereptárgy, legendás múlttal. Egyszer Durlag Trollkiller, egy törpe hős otthona volt, aki lassan megbolondult a túlcsapdázott tornyában, de manapság már csak turista látványosság. Azonban az útmutatók csak az első szintig visznek - tovább csak saját felelősségre mehetsz. Ugyanúgy, mint a Baldur's Gate-ben, a történet elsőosztályú. Miután végighallgattad, ahogy az NPC-k elmesélik a rémtörténeteiket és személyes problémáikat Durlag Tornyával kapcsolatban, tényleg izgatottan vezettem csapatomat tovább a torony biztonságos túrájától. A másik nagy hely egy megtévesztően gyönyörű sziget, mely sok kísérteties titkot tartogat.
![](https://media.sg.hu/kep/1999_08/tosc2a.jpg)
Ha már játszottál a Baldur's Gate-tel, akkor egy kicsit szkeptikus lehetsz a TOSC által adott játékkal kapcsolatban. Hiszen a Baldur's Gate tele volt felfedezésre váró helyekkel, és ez a kiegészítő csak két új helyet ad. Szerencsére ezek a kiegészítések monumentálisak és sokkal bonyolultabbak a Baldur's Gate területeinél. A Baldur's Gate nyitott terepei nagyon voltak, ám csak néhány előregyártott eseményt tartalmaztak. Ennek eredménye sok gyaloglás és véletlen ellenséges támadás volt, ami jó volt egy új csapatnak a tapasztalatszerzéshez. A TOSC-ban a cselekmény sokkal összetettebb.
![](https://media.sg.hu/kep/1999_08/tosc4a.jpg)
Durlag Tornyának egy átlagos szintje különböző csapdákat, egy rakás véletlen szörny összecsapást, egy előre megírt csata sorozatot pár nagyon kemény ellenféllel és néhány végrehajtandó feladatot tartalmaz. Emellett, ezek a feladatok sokkal mélyebbek, mint a 'menj oda, öldd meg' típusúak. Például, ahhoz, hogy a második szintre juss, boldoggá kell tenned az őrt egy kis borral. A borhoz azonban szőlőt kell szerezned, amiből a présben bort csinálsz. Azonban a prés használatához be kell indítanod a generátort, aminek hiányzik egy kapcsolója. Amikor mindezt megcsináltad, még mindig van három másik őr. S ezt mind egy szinten kell megtenned. Így még akkor is, ha nem utazgatsz sokat, sokat játszol.
![](https://media.sg.hu/kep/1999_08/tosc6a.jpg)
Mivel ez a kiegészítő a Baldur's Gate eredetiét használja, az új kalandok során használhatod a régi csapatodat. Bár bizonyosodj meg arról, hogy elég kemények. A nehézségről annyit, hogy a TOSC ott folytatja, ahol a Baldur's Gate befejezte. Szóval, ha te végigrohantál az eredetin és kihagytad a kiegészítő kalandokat, akkor itt nem leszel hosszúéletű. Szerencsére a BioWare kedves volt, és a játék tartalmaz egy előre elkészített csapatot, akikkel rögtön beugorhatsz a mélyvízbe. Még akkor is, ha a te csapatod elég erős, próbáld ki ezeket a karaktereket is. A becsületes harcosok, gonosz varázslók és egy harcos aki a harci taktikáit Boo-val, a kedvenc hörcsögével beszéli meg, mind a játék újrajátszhatóságát növeli és nagyon poén.
![](https://media.sg.hu/kep/1999_08/tosc8a.jpg)
Pár régi helyet is meg kell majd látogatnod kalandjaid során. TOSC pár nappal a Sarevokkal való végső harc előtt játszódik. Így, a TOSC végén megint meg kell mérkőznöd egy új és jobb Sarevokkal és csapatával. Ahogy közeledsz a végső összecsapáshoz, új varázslatokat, fegyvereket, tárgyakat és tapasztalatokat szerzel.
![](https://media.sg.hu/kep/1999_08/tosc10a.jpg)
A rajongók tippjeinek segítségével a BioWare javított a már így is szuper kezelői felületen. Például, a Baldur's Gate-ben időpazarlás volt megkülönböztetni az azonosított és nem-azonosított tárgyakat. Most minden nem azonosított varázstárgy kéken satírozva jelenik meg a képernyőn. Egy másik példa, hogy a játék automatikusan leáll, amikor az első ellenség megjelenik a képernyőn. Ez lehetetlenné teszi, hogy a csapatodat orvul letámadják, míg te a térkép egy másik részét nézed. Még néhány újdonság, hogy az azonos tárgyak automatikusan egy pozícióra kerülnek, a kilőtt tárgyak gyorsabbak és a tolvaj árnyékba bújási képességére hatással van a környezetének megvilágítása. Persze, ezek apró újdonságok, de ha egy olyan biztos alapra építesz, mint a Baldur's Gate, akkor a munka nagy részén már túl vagy.
Értékelés: Grafika: ++++ A TOSC grafikája gyönyörű és változatos. Míg az engine-t nem módosították, én részletgazdagabbnak és bonyolultabbnak találtam a kidolgozást, mint az eredeti helyeken. A szakadékok lélegzetelállító mélységének láttán Durlag Tornya előtt, úgy tűnt, bekapcsolt a 3D gyorsítóm. Továbbá, frissítően hatnak az ellentétek. Durlag Tornyának sötét, szűk zárkái jól kiegészítik a sziget trópusi szépségét, teljes vizuális élvezetet nyújtva a játéknak.
Kezelő Felület: ++++ A Baldur's Gate-ben megismert találékony kezelői felület visszatért. A rajongók tippjeinek beépítésének köszönhetően jobb, mint valaha. A telepítés a legkisebb probléma nélkül lefutott és nagyon könnyen használhattam a régi csapatomat az új kalandok során. Sajnos, a Baldur's Gate-tel ellentétben, ami egy nagyon tiszta kiadás volt, a TOSC tartalmaz egy hibát, ami teljesen véget vethet az előrehaladásodnak. Úgy néz ki, hogy a hiba komolysága attól függ, mennyire játszottad végig az eredetit. Az én játékom során ez a hiba teljesen leállított engem, mert amikor beléptem egy bizonyos területre, csak az átvezető film volt látható, folyamatosan. Egy beta patch segített a dolgokon és be tudtam fejezni a játékot, úgyhogy remélhetőleg a BioWare hamarosan kiad egy hivatalos patchet is. Ettől a kis bibitől eltekintve, a TOSC kezelő felülete tökéletes.
Játékmenet: ++++ Míg a teljes játék jelentősen limitáltabb az eredetinél, a TOSC minőségét kitűnőnek találtam. Persze, a harc fantasztikus. Mivel ez egy kiegészítő, ez nem lehetett kérdéses. De ami igazán lenyűgözött, az az új küldetések mélysége és komplexitása volt. Anélkül, hogy bármit elárulnék, csak annyit mondok, hogy a környezettel való érintkezés sokkal nagyobb szerepet kapott és az átlag feladat is több részből áll. Az új területek minden négyzetcentijében van valami tennivaló. Az ellenére, hogy ez a kiegészítő csak pár új területet nyújt, egy nagyon is tekintélyes kiegészítésnek találtam. Ahelyett, hogy egy rakás üres területet adna, a BioWare csinált pár, nagyon sűrű helyet. Mivel a TOSC egy masszív játék kiegészítője, úgy gondolom helyesen cselekedtek. Az egyetlen panaszom, hogy a tapasztalat pontok maximumát jelentő 161.000 pont nagyon limitált. Mire a Baldur's Gate-nek kijön az igazi folytatása, a legtöbb ember új csapatot fog kezdeni. Emellett, ahogy a karakterek egyre erősebbek lesznek, úgy fogynak és távolodnak a szintek. Míg az RPG-k sok embert, különböző okokból vonzanak, a karakterek fejlődése az, ami igazán élvezetessé teszi. Ha elég erős csapattal kezded a TOSC-t, akkor kb. maximum két szintet fogsz feljebb menni. Jobban tetszett volna, ha a fejlődési lehetőség egy kicsit magasabban van.
Hang Effektek: +++++ Ahogy a Baldur's Gate-ben, úgy itt is nagyon élveztem a hangokat. A harc és a varázslatok hangja még intenzívebbé teszi a harcokat, míg a természet környező hangjai magukkal ragadnak. Emellett, a beszéd fantasztikus és nagyon segít a karakterekhez való kötődésben. Minden olyan játék, ami egy hős őszinteségét át tudja adni egy harci kiáltással -'Seggszétrúgás a jó nevében'-, az nálam jó helyen áll.
Zene: ++++ A Baldur's Gate-ben található zene az általam hallott legprofibb és leghatásosabb játékzene volt. A kompozíció lelkesítő volt harc közben, drámai az átvezetőkben és laza a kocsmákban. A teljes játék zenéje olyan hatásos volt, hogy a BioWare még a kiegészítőben is használta. Bár új zenéket reméltem, a zene még mindig fantasztikus és tökéletesen illik a játékhoz.
Intelligencia & Nehézség: +++ A TOSC-t a komoly kalandornak csinálták és tapasztalt csapatot igényel. Kihívónak és a vége felé egyre nehezebbnek találtam ezt a játékot. Szerencsére, ha a csapatod nem elég erős, akkor építhetsz rájuk, vagy használhatod az alapcsapatot. Az egyetlen egyensúly problémát a tolvaj karakterrel találtam Durlag Tornyában. Itt hemzsegnek a halálos csapdák és szilárd zárak. Ha a tolvaj karaktered nem elég fejlett, itt nehezen fogsz átjutni. Még az én tapasztalt tolvajom sem tudta hatástalanítani vagy kinyitni a torony összes zsákmányát. Egy másik minuszt eredményez, hogy a BioWare nem tudta kijavítani az eredeti játékban található útvonal keresést. Míg be lehet állítani az útvonal kereséshez használt CPU erőforrást, nem tapasztaltam sok különbséget. Mivel a játéknak majdnem a fele szűk, zárt folyosókon játszódik, ahol több útvonal is vezet csapdákkal, ez a probléma egy kicsit komollyá válik.
Összegzés: ++++ Pár apró dologtól eltekintve, a TOSC egy kiváló játék, ami azt nyújtja, amit kell: a Baldur's Gate függőknek egy kis rágcsálni való. A játék új mélysége és a bővített kezelői felület egyedi, s mégis ismerős. Míg ez a kiegészítő nem a karakterek fejlődéséről, hanem inkább teszteléséről szól, az összes olyan elem megtalálható benne, ami a Baldur's Gate-t naggyá tették. Vannak játékok, amik olyan jók, hogy nem lehet őket abbahagyni. A Baldur's Gate egy ilyen játék, és a TOSC-al a BioWare megint megfogott.