Ring: The Legend of the Nibelungen

Ring: The Legend of the Nibelungen

1999. augusztus 13. 22:41, Péntek


Kiadó: Red Orb
Fejlesztő: Arxel Tribe/Cryo Interactive

Minimum Követelmény: P133, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Egyedi
Kategória: Kaland


Furcsa egy mondatban beszélni egy klasszikus operáról és egy számítógépes játékról. Az egyiket komoly szórakozásnak, a másikat komolytalan szórakozásnak tekintik. Az egyik közönsége az idősek leggazdagabb és legfelsőbb rétege, míg a másik pattanásos tinik szórakozása. Az egyik forrása korok képei és alkotásai, a másik a pop-kultúráé.

Azonban ha közelebbről megnézzük, vannak hasonlóságok a két szórakozási forma között. Mindkettő tarka audio-vizuális effektekkel ragadja meg a nézőket. Mindkettő tartalmaz drámát, megragadva a résztvevők legmélyebb érzéseit. De ami a legfontosabb, hogy mindkettőt azért találták ki, hogy elragadjon a realitás stresszétől és unalmasságától, egy kitalált környezetbe, ami a katarzis legimpozánsabb formája.


Így nem is olyan furcsa, hogy az Arxel Tribe európai fejlesztőcég és a Cryo Interactive Entertainment úgy döntött, hogy számítógépes játékként feldolgozza Richard Wagner "Der Ring des Nibelungen" című operáját. Ha zeneileg teljesen tudatlan vagy és még soha nem hallottál Wagnerről, akkor tudd, hogy talán a leghíresebb német kalsszikus zeneszerző (ő volt Hitler kedvence), és Valkűr induló az "Apokalipszis most" című filmben is megtalálható. Wagner zenei drámájának alapjául egy 12. századi német vers, a "Nibelungenlied" szolgált, és a legmélyebb filozófiai témákkal teli, melyek az univerzum természete és az emberei lélek komplexitása körül forog.

Még ha az operának nem is, de a folklórnak és a mitológiának rajongója vagyok, így felkészültem egy múltbeli utazásra. Nagyon meglepődtem, hogy a Ring fejlesztői nemhogy a távoli jövőbe rakták a játékot, de raádásul az űrbe. Pontosabban, a történet kétezer évvel a jövőben játszódik, miután a Föld már régen nem létezik. A főhősnek, egy Ish nevű embernek, négy zsarnok megparancsolja, hogy a különleges erőivel rakja össze újra az emberek kultúrájának fonalait, melyeket a múltban a bolygót leigázó földönkívüliek semmisítettek meg, és készítse elő a klasszikus Wagner operát, a "Ring of the Nibelungen"-t. Isht ezután elviszik a Terra 2 aszteroidára, ahonnan fantasztikus kalandjai kezdődnek. Nem tudom ti hogy látjátok, de még mindig megkavar egy jövőben játszódó sci-fi, melynek alapja egy német folk mitológia, és nem is igazán passzol a kettő.


Hat eredeti 3D környezet van és 22 karakter. A story nem lineáris, és több kifejlet lehetséges. A probléma az, hogy ha mindent a megfelelő sorrendben akarsz csinálni, akkor gyakran összezavarodva fogsz ülni a gép előtt, a történethez fontos tárgyak nélkül. A négy alapfejezet a következők: 1) Alberich, a zsarnok törpe, aki vissza akarja nyerni királyság feletti uralmát és akinek ezért el kell lopnia a Varázs Aranyat a Rajna hölgyétől; 2) Loge, a tűzlény, akinek el kell lopnia a gyűrűt Alberich-től, hogy kifizethesse a Walhallát építő óriásokat; 3) Siegmund, a félig ember, félig farkas lény, akinek meg kell fejtenie a múltját és meg kell mentenie a húgát; és 4) Brunnhilde, a Valkűr, akinek sorsa, hogy megverekedjen a Necropolis szörnyével.

A Ring egy olyan kalandjáték ami sem a Myst stílusú kaland-puzzle játékokhoz, sem az Infogrames Silver stílusú akció-kalandjátékokhoz nem hasonlítható. Ami a legtöbb embernek a "puzzle" szót jelentené a Ring-ben, az igazából meg sem érdemli ezt a jelzőt; hogy valami puzzle legyen, ahoz a megoldást vagy sima logika vagy az összerakott nyomok alapján meg kell tudni találni. A legtöbb esetben ebben a játékban az egyetlen lehetőséged, hogy valamelyik tárgyaddal ráböksz a képernyő megfelelő pontjára és imádkozol, hogy történjen valami. A folyamat elképesztően korlátolt, mert a megfelelő tárgyat pontosan a megfelelő helyre kell rakni, és gyakran még a megfelelő sorrendben is. Míg az átvezető videók bővelkednek akcióban, te alig fogsz akcióba keveredni. Úgy érezheted, hogy magával ragad a történet, ha egyáltalán meg tudod érteni, de sem az intellektuálodra, sem a reflexeidre nem lesz szükség a játék során.


Emlékszel még pár éve, amikor a számítógépes játék gyártók a videó őrületbe estek és minden játékban élő szereplők voltak, azt éreztetvén, hogy része vagy egy interaktív filmnek? Nos, az élő szereplők hiánya ellenére, pontosan ezt éreztem a Ring-ben is. Az FMV (full-motion video) őrületnek azért lett vége, mert a játékosok jó minőségű játszhatóságot akartak, nem csak részei lenni egy filmnek, melynek folyama már előre meg lett határozva. A Ring készítői valahogy elfelejtették ezt az üzenetet, melyet már régen kiküldtünk.

A játékosok nagy része nem idióta, de a Ring története, háttere és a szövevényes segítségek arra utalnak, hogy az Arxel Tribe, a Cryo és a Red Orb félreértette, hogy legtöbbünk mit is talál érdekesnek és élvezetesnek. A legtöbb játékosnak nincs megfelelő háttere sem klasszikus operában sem német folklórban, így egy kicsit többet kellett volna törődni, hogy a játékosok ismerjék a történenetet. Ish, a főhős, kihasználja a "Mnemogenetikát", egy kitalált emlékezet visszahívási tudományt, hogy összerakja a Ring-et; talán ha több tapasztalatom lett volna ebben, akkor a játék kevésbé lett volna enigmatikus. Ez egyike volt azoknak a játékoknak, amikben sem stratégiailag, sem taktikailag gőzőm nem volt, hogy mit kell csinálnom. Még a történet befejezése után is sok mindent köd fed.



Grafika:Bár látszik, hogy nagyon figyeltek a vizuális részletekre, azért nem fogok tőle elájulni. 16 bites színben, 640*480-n fut, de a dolgok egy része egyáltalán nem volt olyan éles, mint amilyen lehetett volna. Az átvezető videók kitűnőek, csakúgy, mint egy másik francia játékban, a Heart of Darkness-ben. A karakterek arcai egész mozgékonyak és jól mutatják az érzelmeket, de néha vízszerűen hullámzanak vagy bábuszerűen mozognak. A háttér azonban egyszerűen lenyűgöző, hű a legjobb operák díszeleteihez. Az átvezető videókon kívül történő animációk közben azonban a vizuális minőség romlása komoly, még jobban észrevehető, mint a Red Orb féle Riven-ben. Bár optimalizálták MMX-re, nincs 3D videógyorsító támogatás. Ebben a játékban egy teljes órányi teljes képernyős animáció van, és az előrenderelt videók tolakodása annyira gyakori, hogy úgy tűnik, ugyanannyit nézed a videókat, amennyit játszol.

Kezelő Felület:Ahogy azt már az ilyen játékoknál megszokhattuk, az egér az egyetlen támogatott input és ez irányítja a választást és a mozgást. A képernyőn a fontos területek néha feleslegesen el vannak rejtve; a nehézségi szint nem teljesen éri el a Sierra Lighthouse-ban található "vadássz-a-pixelre" szintet, de a gyors 360-fokos forgás mellett könnyű elmulasztani a megfelelő helyeket. Az egyetlen nyoma, hogy megtaláltál egy ilyen helyet, hogy megjelenik egy kis golyó a cursoron, és ez nem igazán elég. Vagy a forgásnak kellene lassúbnak lenni, vagy a megfelelő hely kijelzésének kellene komolyabbnak lennie. A Cryo Interactive már kiadott egy patchet, ami a bizonyos helyeken történő lefagyásokat korrigálja.

Játékmenet:A játékmenet meglepően rövid, bár 4 CD-t elfoglal, de a küldetések nagyon rövid idő alatt teljesíthetők. A környezetek mindig érdekesek, tavakkal, erdőkkel, hegyekkel, fagyott területekkel és kiszáradt sivatagokkal. Mivel a játszás lényege, hogy a megfelelő tárgyakat a megfelelő helyen használd, újra és újra, s ez egy idő után unalmassá válik. Amikor végre megtalálod a helyes kombinációt és sorrendet, koponyádat vakargatva fogsz próbálni rájönni, miért is történt ami történt. Még a megfelelő útvonal megtalálása is macerássá válik egy idő után, mivel a játék sok olyan útvonalat mutat a képernyőn amiket soha nem fogsz végigjárni.

Hangeffektek:A háttérhangokat szépen elkészítették, sok természeti hang fogja kényeztetni füleidet. A szereplés túlbuzgó, a számítógépes játékoktól megszokott módon. Míg a nyelvezet nagy része (ami feliratozva is megjelenik a képernyőn) nagyon elegáns, majdnem lírai, félek nemigen fogja megragadni a játékosok nagy részét. Emellett, bár a legtöbb embernél jobban értékelem a humort, a buta hangok keveredése a komolyakkal elrontotta a játék hangulatát.

Zene: Mit modnhatnék? Messze a legnagyszerűbb klasszikus zene, amit valaha komponáltak. Emellett a felvétel csodálatos, a világhírű Sir Solti György vezényletével, és a Bécsi Filharmónikusok közreműködésével. Ennél nem lehet jobb.

Intelligencia és Nehézség:Mivel a feladatok megfejtése nem igényel sem különösebb dedukciós képességeket, sem fantasztikus kéz-szem koordinációt, ebből a szemszögből nagyon könnyű. Ami a nehézséget adja, pont az, aminek nem kellene - egy hiányos kezelő felület. A használati utasítás, ami nem igazán informatív, de tartalmaz egy teljes végigjátszást, csak fokozza a problémát. Bár nem kötelező megnézni, de a kísértés csökkenti a nehézségi fokozatot és elvonja a várható események okozta bizonytalanságot. Úgy érzem nem ész vagy ügyesség kell a végigjátszáshoz, csak birka-türelem.

Összegzés:Már korábban említettem, de most megismétlem: lenyűgöző grafika és zene még nem egyenlő egy jó játékkal. Egyszer elmentem az operába és végigültem úgy az előadást, hogy gőzöm nem volt mi történik, részben mert idegennyelven ment. Attól tartok, sok ember fogja magát így érezni a játék után. Azok fogják értékelni legjobban a Ring-et, akik szeretik az operát és a folklórt, de még őket is taszíthatja az avant-garde punk képek keverési kísérlete a tradícionális mitológiával. Most amikor Wagner nagyszerű zenéjét hallgatom, az egész csodálatos tapasztalat már szennyezet.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások