Jagged Alliance 2

Jagged Alliance 2

1999. augusztus 14. 02:03, Szombat


Kiadó: Talonsoft
Fejlesztő: Sirtech

Minimum Követelmény: P133, 32MB RAM, Win95/98/NT
Hasonló játékok: X-Com: UFO Defense, Jagged Alliance
Kategória: Stratégia


Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy fiatal játékos, aki egy olyan új kihívás után kutatott, ami lekötné figyelmét. Felfedezett egy X-COM: UFO Defense nevű játékot, ami elkerülhetetlenül magával ragadta. A gondolat, hogy egy osztag katonát irányít különböző fajta ellenfelek ellen egy körökre osztott csatában, furcsa érzést gerjesztett valahol lent, a gyomorszájában, amit képtelen volt beazonosítani. Ez kissé aggasztotta. Beszélt pár játékmániás barátjával, és rájött, hogy ez az érzés a függőség, és hogy nem kell félnie tőle, hanem át kell magát adnia neki. Később elszánt játékosunk elkezdett újabb "anyag" után kutatni. Ekkor bukkant rá véletlenül egy újabb gyöngyszemre, a Jagged Alliance-ra a Sir-Techtől. Az elindítás után azonban olyannal találkozott, amire nem számított. Nem egy képzett katonákból álló egységet irányított, hanem jöttment zsoldosokat, akik pénzre számítottak részvételükért cserébe. Felszerelésük nem sci-fi fegyverekből állt, hanem olyan lőfegyverekből, amiket a Guns & Ammo magazinban láthatunk. Amit azonban a legérdekesebbnek talált, az az volt, hogy az irányítása alatt álló zsoldosok nem az X-COM féle bólogató Jánosok voltak, hanem önálló egyének, akiknek megvan a saját napirendjük, és ami miatt akár a közvetlen parancsot is megszegik. A Jagged Alliance-ban a játékos olyan élménnyel találkozott, ami az X-COM körökre osztott harcászati modelljén alapult, de továbbfejlesztve. S boldogan éltek, míg meg nem haltak.

Boldogan, egészen addig míg én, a fenti játékos, meg nem tudtam, hogy folytatása készül a játéknak. Amíg a Deadly Games kiegészítéssel játszottam és élveztem azt, addig alig vártam, hogy végre kijöjjön a játék igazi, folytatása. Sajnos a Jagged Alliance 2 (JA 2) elég sokat váratott magára. Sok csúszás volt a tervezésben, eltűnt a Sir-Tech kiadó kezese, így a játék egyre jobban a szakadék széle felé csúszott. Hála a sok hozzám hasonló embernek, aki klasszikusnak tekinti a Jagged Alliance-t, a JA 2 hamar feltámadt, ami akkor érte el tetőpontját, mikor kiadták a kiéhezett játékos-társadalomnak. Még többet biztosít abból a mély stratégiából és harcászati kihívásból, amit gyakorlatilag az elődje határozott meg. Ez több küldetést, több fegyvert még több szeretetre- vagy utálatraméltó zsoldost jelent, akik a JA 2 középpontjában állnak.

A Jagged Alliance-hoz hasonlóan, a JA 2 története is egy kis ország körül bonyolódik, amit egy zsarnokoskodó diktátor nyom el. A bűnös most egy Deidranna királynő néven ismert zsarnok, aki vas kézzel és nehéztüzérséggel uralkodik Arulco népén. A játék kezdetekor a zsoldosvezéreddel egy bizonyos Enrico Chivaldori veszi fel a kapcsolatot, aki Arulco elűzött vezetője és Deidranna volt férje. Terve a jó öreg, kívülről megszervezett felkelés, pénzéből és a helyi támogatásból felszerelést és embereket bérelni és ügynököket elhelyezni az országban. A Te feladatod lesz egy csapatnyi zsoldost Arulcoba vezetni, kapcsolatba lépni az Enrico ügyével szimpatizáló helyiekkel és felvenni a harcot Deidrannával. E célok eléréséhez területeket kell megszerezned, anyagi és humán erőforrásaidat kell irányítanod és alapjában véve hasznossá kell tenned magad Arulco elnyomott lakossága számára, úgy, hogy rajtaütsz a királynő zsarnoki katonáin.


Minden a laptop számítógéped előtt kezdődik, egy ötletes kis kezelőfelületnél, ami ismerős külsőt kölcsönöz annak a környezetnek, amiben a zsoldoshadseregedet fogod kiépíteni. Enrico-tól és másoktól fogsz E-mailt kapni, hozzáférhetsz logisztikai adatokhoz Arulco-t és állampolgárait illetően, és ami kétség kívül a játék lényege, zsoldosokat toborozhatsz a seregedbe. Mindez ál-webfelületen keresztül történik, tehát várni kell a letöltésekre. Egy képzeletbeli közvetítő rendszerbe kapsz bepillantást, amivel villámgyorsan lehet szerződéseket kötni. Nagyszámú zsoldost lehet toborozni, lesznek akik ismerős veteránok lesznek a Jagged Alliance-ból, de lesznek új arcok is. Különböznek képességeikben, mint például lövészetben, erőben, orvosi szakértelemben, és a rendkívül fontos árban.

Mikor elkezdesz egy küldetést, nem lesz elsőre annyi pénzed, hogy a legtehetségesebb embereket béreld fel, de a kiképzés és a csaták felfejleszthetik a kevésbé tehetséges embereket feltéve, hogy túlélik azokat. Az olajozottan működő zsoldossereg felbérlése és kiképzése jelenti a szórakozás nagyobb részét a JA 2-ben, és ezt csak növeli az a tény, hogy mindegyik zsoldosnak megvan a maga határozott személyisége. Ez azt jelenti, hogy a zsoldosnak nem csak a képességeit kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy a viselkedése, személyisége mennyire illik a végrehajtandó küldetéshez és a csapathoz, amelyikben dolgoznia kell. Ne várd tehát, hogy egy félénkebb zsoldos jól tud együttműködni majd a csapat gonoszabb tagjaival és fordítva. A minőségi hangok megnövelik a játék varázsát, de meg kell jegyeznem, hogy némelyik szöveg elég durva lehet az ártatlan füleknek. Természetesen arra is van lehetőség, hogy megépítsük a saját, bérmentes zsoldosunkat, egy olyan szervezeten keresztül, ami 3000 dolláros egyszeri díjat fizettet velünk. A karaktergenerálás ezen módja, sokkal közelebb viszi a játékost az akcióhoz, és sokkal közvetlenebbé válik a játék, mintha csupán előre megszerkesztett ügynököket irányítanánk. A megvalósítás nagyon egyszerű és élvezetes, egy rövid személyiségtesztet kell kitöltenünk, utána pedig beállíthatjuk a képzettségi szinteket.


Mindez természetesen csak előzetes a rendkívül lebilincselő küldetéssorozathoz. A JA 2 nem pazarol sok időt, és hamar egy olyan küldetés elé állít melyben el kell foglalni és biztosítani kell egy arulcoi leszállóhelyet. Ekkor egy 2D-s térképet látsz magad előtt, melyen keresztül közvetlenül irányíthatod az osztagodat. Ebben a perspektívában kutathatod át a vidéket ellenség vagy szövetséges után, vagy bonyolódhatsz számtalan pisztolyharcba. A taktikai engine a valós idejű és a körökre osztott irányítás jó keveréke, amely mind a kettőből a legjobbat használja fel. Az idő nagy részében valós időben mozgathatod a zsoldosaidat, de a körökre osztott irányítás azon nyomban bekapcsol, amint ellenséggel találkozol. Amint ez megtörtént, nagyszámú lehetséges parancs közül választhatsz. Számításba kell venned, hogy milyen pozícióban van a zsoldosod (áll, guggol, hasal), és hogy milyen fedezékek jöhetnek szóba, ahhoz, hogy a legjobb taktikát válaszd az ellenség megközelítésére, hacsak nem akarod, hogy keresztüllyuggassák az embereidet. Ezután szemügyre kell venned az akció-pontokat (a zsoldosok különböző helyzeteiből kiszámolva), és el kell döntened, hogy milyen támadás helyénvaló. Ez egy eléggé bonyolult folyamat, mert nem csak azt kell eldöntened, hogy melyik fegyvert használják (ugyanis elég bőséges választék van belőlük), hanem, hogy hogyan lőjjenek vele (egyszeri lövés, vagy sortűz, ha lehetséges) és, hogy használjanak-e hangtompítót, távcsövet, vagy más felszerelési tárgyat. Továbbá lehetséges a célpont lábára, törzsére, illetve a fejére célozni megnövelve ezzel a sebesülés mértékét, és csökkentve a lövések számát. Hogy pontosabban célozhassunk, több akciópontot lehet egy lövésre fordítani, amitől biztosabb lesz a találat, de ezzel behatárolod a jövőbeli lehetőségeidet. Ha bonyolultan hangzik, akkor az is. A JA 2 kezelése nagyon részletes, akárcsak a fizikai modell, ami kiszámítja a lövések hatásosságát. Időbe telik míg megszokja az ember, főleg azoknak, akik az egyszerű kattintgatós, valós idejű stratégiákhoz szoktak. De a végeredmény mindenképpen megéri az erőfeszítéseket, mert így jóval nagyobb kontrollod van az embereid felett, mint ha csak azt mondhatnád meg nekik, hogy hova menjenek és lőjenek. Ha egy zsoldosod nagyon ért a harcművészetekhez és a lopakodáshoz, akkor az is lehetséges, hogy lövés nélkül hatoljon keresztül az ellenséges vonalakon. Ez nehéz ugyan, de megéri a hatékonysága miatt. A JA 2 sok ilyen elegáns megoldást biztosít, feltéve, hogy te és a zsoldosaid, képzettek vagytok annyira, hogy véghez vigyétek, továbbá megkövetelik a kezelés és a mechanizmus pontos ismeretét. Azonban alapszinten egyáltalán nem nehéz játszani. A kezelési útmutatóban található lecke követésével sikeresen végigküzdöttem az első csatát, és alapvető ismereteket szereztem arról, hogyan működik a játék. Később szükségessé vált, hogy felüssem a kezelési könyvet, de akkorra már ismertem annyira a JA2 rendszerét, hogy megtegyem a szükséges lépéseket.


Itt áll előttetek egy sor taktikai küldetés és egy cseppnyi szerepjáték. Elég jó, nem? Nem! A JA 2 a taktikai engine-jét egy nyílt végű küldetéssorozatba helyezte, ami sokkal mélyenszántóbb, mint az átlagos stratégiák. A laptopodról elérhetsz egy térképet Arulco-ról, ami szektorokra vagy zónákra van felosztva. Ezek a zónák állhatnak kopár földből, városokból, falvakból, vagy - ami a legfontosabb a törtető zsoldosoknak - bányákból. A bányák a pénz forrásai és a pénz olajozza meg a zsoldoshadsereg gépezetét. A JA 2-ben elért siker nagy részben azon múlik, hogyan irányítjuk ezeket az erőforrásokat, de ez persze nem csak abból áll, hogy elfoglaljuk Deidranna bányáit. Amint áramlik be a pénz, meg kell tartanod a bányákat, együtt kell működnöd a lakossággal és ki kell képezned őket, hogy megvédd a területeidet. Zsoldosaidnak megadhatod, hogy képezzenek ki polgárőrséget, és hogy harcba vezessék őket, ami elkerülhetetlenül megtörténik, amint megtelepülsz valahol. A zónák között utazni mindig időbe telik, és mindig van esély rajtaütésre. Azonban mindig használhatsz járműveket, hogy megkönnyítsék a hosszú és fáradtságos utakat. A stratégiai térképek szintén valós idejűek, de van lehetőség az idő állítására, tehát leállíthatod az időt, miközben parancsokat osztogatsz és fel is gyorsíthatod a dolgokat. Nagyon örülök, hogy az erőforrás kezelés és megóvás is belekerült a JA 2-be, egy újabb szintet hozzáadva a már így is fejlett taktikai harchoz.

Tehát a JA 2 három különböző stílus ötvözete: taktikai, stratégiai és szerepjáték. Igazán lenyűgöző, hogy milyen zökkenőmentesen egyesítették a három stílust, és hogy így is egyedi maradt. Sosem éreztem, hogy leragadtam volna a karakterfejlesztésnél vagy pénzügyeknél és el lettem volna rekesztve a harcrészektől. Élveztem, ahogy az előző kettő összemosódott az utóbbival. Időnként felmerült egy-két probléma, mint például a teljesen valószerűtlen sérülés modellezés és látási viszonyokat irányító rendszer azon hajlama, hogy képtelen legyen megfelelően kezelni bizonyos helyzeteket, de ezek csak kis hibák voltak nagy viszonylatban. A lényeg az, hogyha bármi féle módon élvezted a Jagged Alliance-t, az X-COM-ot, vagy más osztagokra felosztott harci játékot, akkor mindenképpen szerezd meg a Jagged Alliance 2-t. Még hogyha nem is hallottad ezeket a címeket, akkor is adhatsz neki egy esélyt. Azok, akik a mikro-gazdálkodás és a miniatűr kedvelői visszataszítónak találhatják, de ez érthető egy ilyen mély játékrendszernél. Ennek ellenére az tény marad, hogy a Jagged Alliance 2 tökéletes példája annak, amikor három műfaj találkozik és jól együttműködik.


Grafika:Hát a JA2 nem az a legnagyfokúbb játékélmény grafikailag, amit elképzelsz. Nincs 3D gyorsítás, nincsenek színes fények vagy lens-flare-ek, és a felbontás nem vihető 640x480 fölé. Az izometrikus ábrázolás hasonlít a Fallout-éhoz, de a karakterek grafikái valamivel gyengébbek és kevésbé kidolgozottak. Röviden, akik már megszokták a növekvő grafikai pompa felé tendálást a stratégiai játékaikban, úgy találhatják, hogy ez a jelenlegi szint alatt van.

És mégis, az egész dolog nagyon jól működik. Ennek a fő oka az animáció, amely gördülékeny és lehetővé tesz néhány jó manővert. Tény, hogy "tántorgás és elzuhanás", amely a katona halálát kíséri, többé kevésbé mindig ugyanaz, de minden más tökéletesen néz ki. A zsoldosok tudnak gugolva is mozogni (egy fajta behúzódó futás), kúszni a földön, és átugrani kerítéseken és hordókon. Hátrálni fognak, amikor azt a parancsot adjuk nekik, hogy dobjanak el valamit, és mi simán láthatjuk, amint Deidrenna alárendelt belső motorja körül csattog. A fegyverek effektjei nem elsöprőek, de elegendő vérontást produkálnak a munka befejezéséhez. Nekem nyilvánvaló, hogy a JA2-ben a grafika nincs fókuszban, de úgy gondolom, hogy ezzel kielégítően kellemes és érdekes munkát csináltak.

Kezelőfelület:A legszembetűnőbb probléma a JA2 kezelőfelületében nem magában a játékban jön elő, hanem az installálás közben. És igazából nem éppen probléma, amiért a Sir-Techet kritizálhatnánk. De a pontos tény az, hogy 800 MB a teljes installnál szörnyű sok kérdést vet fel. Igen, bizonyos összetevőket a játék lemezről futtathatunk, amivel helyet takaríthatunk meg a vincsin, mert csak szégyen ilyen sok helyet ráfordítani.

Amikor először elindítod a játékot, egy kezelő vázzal találod szembe magad, amely valóban nagyon attraktív és funkcionális, kicsit megrémítheti az új játékosokat. Rengeteg dolgot kell csinálnunk a játékban, és épp ezért sokféle lehetséges parancs létezik. Mindent megcsinálhatunk az egér jobb és bal gombjával, ámbár néhány fontos billentyűparancs használata (mint pl. a "következő ember" parancs) kifejezetten ajánlott. A JA2 botladozik néha, miközben próbálja a kezelőfelületét egy kicsit túl modernnek mutatni. A jobb egérgomb, például, egy célkeresztet hoz be, de ezzel végezhetünk el fontosabb dolgokat is, mint az elsősegély és a zsoldos pozíciójának változtatása. Nem nehéz őket a csata hevében összekeverni, csalódott pillanatokat okozva, miközben igazán a feladat megoldásán töröd magad.

De ha választani kellene a komplex kezelőfelület vagy lebutítani dolgokat az egyszerűség kedvéért, rakjatok engem abba a csoportba, amely lelkesen támogatja az előbbit. Tény, hogy a JA2-nek van egy kis éles tanuló kanyarja, habár egyszerű elindulni és elkezdeni játszani, időbe telik amíg mindent ki tudsz használni, amit a kezelőfelület enged. Ha egyszer megtanultad a kényelmes szintig, annyiféle parancsot tudsz kiadni a zsoldosaidnak, hogy örülni fogsz a bonyolultságnak és a kidolgozott kezelésnek. A zsoldosok legalább négy különböző módon tudnak mozogni (állva, guggolva, csúszva és az új "lopakodó módban"), a megadott célpontra tüzelnek a fegyvereikkel, eldobnak dolgokat, kézitusába bonyolódnak, használják a náluk lévő eszközöket, felveszik a harcmezőn található tárgyakat és békésen kommunikálnak (értsd: beszélnek) az NPC-kkel. Ha ez soknak hangzik, az is - de ezen kívül ez egy nagyon mókás taktikai élmény is. Egyszerűen soha nem gondoltam volna, hogy milyen behatárolt az X-COM kezelőfelülete, amíg nem játszottam a JA2-vel.

Játékmenet:Azzal akarom kezdeni ezt a részt, hogy akárki is döntötte el, hogy hogyan egyesítsék a valós idő/körökre osztás kérdését, zseni volt. Veterán játékok, mint az X-COM és az eredeti JA kétség kívül osztották azt a nézetet, hogy a körökre osztott rendszer legkellemetlenebb része az, amikor az idő már a csata vége felé jár, és neked le kell vadásznod azt az egy ellenséget, aki valahogy elkerülte a figyelmedet. Ez hosszú, unalmas rész, feltárni minden zugát és repedését a térképnek, kört futni kör után. Most a JA2-nek is vannak ehhez hasonló pillanatai, de a hátrafelé kapcsolás lehetősége és az időskála kiválasztása enyhíti ezt a keserves munkát. Alapesetben ez így müködik: az idő nagy részében, a játék valós időben zajlik, a zsoldosaidat mozgathatod a térképen, miközben az ellenség is ugyanezt fogja tenni. Amikor egy ellenséges katona feltünik, a körökre osztott taktikai engine jön be, és lenyomhatod az ellenlábast azzal a módszerrel, amelyet már szinte mindnyájan megszoktunk. A legjobb rész, hogy ez a teória nagyszerűen működik a gyakorlatban is, finom átmenetet képezve a kettő között, tagadva a körökre osztott és a valós idejű játékmód hátrányainak nagy részét.

Az a stratégiai és taktikai döntés mélység, amit a JA2 igényel, ugyanolyan impozáns, mint ahogy a szaknyelven hangzik. Sokféle fegyvert szerezhetünk, ellenséggel harcolhatunk és feladatokat oldhatunk meg, miközben gyakran friss kihívással találhatjuk szembe magunkat a küldetés közben. A 24-órás óra hozzáadása sokkal érdekesebb élmény taktikai és zsoldos kezelési szempontból, mert nem csak a feszítettséget növeli bizonytalan éjszakai csatákban, hanem szükségszerűen pihentetni kell a csapatot az egészségük és moráljuk karban tartása érdekében. Tény, hogy a zsoldosok keverése és összeillesztése a keresésnél a tökéletes csapat létrehozása miatt legalább olyan jó, mint maga a csata, és nem nehéz összekötődni a katonáiddal, miközben nyers újoncokból halálos kommandóvá válnak. Ez az RPG elem plusz motivációs fokot lép az amúgy is magával ragadó játékmenetben, minnél édesebbé téve, amikor a kedvenceid fontos győzelmet érnek el. Az is tetszett a taktika és szerepjáték terén, hogy a szemed jóval nagyobb képen kell tartanod. Megnyerő a gerilla tevékenység azon drága munkája, melyet Deidranna legyőzéséhez kell alkalmaznod, es irányítanod kell az egységeidet és a területedet, amelyeket már meghódítottál, legalább annyira, mint az új határok felé haladást biztosítani. Sok sok játék baklövést csinált, amikor megpróbálta ezt a két fajtát egyesíteni, amelyet a JA2 használ, de én nem találok hibát az egyesítésben ennél a játéknál.

Mint mindig, van pár hézag. A zsoldosok és az ellenségek képtelen mennyiségű sérülést képesek kibírni, több fejlövéssel küldhetőek a halálba - és ezek azok az automata fegyverek, melyekről már beszéltünk. Az útkeresés rázós lehet valós időben, több zsoldos baby-sitter-szerű figyelését a játékos részéről. A legvakítóbb az egészben a látósugár kezelése nem működik. Gyakran lehetetlen elmondani, ha van egy tiszta lövésed az ellenségre, és az álca egyenesen használhatatlan a számítógép vezérelt karakter látszólagos mindentudása ellen. Ez mindkét irányban működik, megtámadhatsz egy ellenséget úgy, hogy egyik zsoldos látja, és a másik lövi, aki nem láthatja. Azt hiszem, ezt rádió kommunikácónak kellene leírni, vagy valami ilyesminek, de a játék soha nem utal igazán erre, szóval úgy kell vennem, hogy ez egy maszlag. Mégis, összességében nézve a JA2 különben nagyszerű játékmenetét, ezek a hibák tényleg nem nagyon csökkentenek az egész minőségéből.

Hangeffektek: A minőségi hanghatások mindig is a Jagged Alliance sorozat fémjelzése volt, és ebből a JA2 sem kivétel. Egy füllel hallható kíséretet ad, amely egyszerre szórakoztat, valóságos és hasznos, és minden módosítás kibogozhatatlan változást ad a játék karakterének és varázslatának. A legkézenfekvőbb - és legtöbbet hallott - példái ennek a hangok, melyek személyiséget adnak a felbérelt zsoldosoknak vagy összetalálkozol ezzel Arulco-n keresztül utazva. Ezek változatlanul kitűnőek, és amikor bizonyos mondásokat túl gyakran kell használniuk, a teljes hatás rendkívül pozitív. Hallgatva a csapatom panaszkodását, mérgét és örvendezését, az egyik legjobb dolog volt a JA2-vel játszva, a beleélés és atmoszféra kevés más játékban hasonló. Hozzáadva, a fegyver effektjei sokfélék és változatosak, és állítólag az eredeti másukról lettek mintázva. Mivel nem tudom személyesen bebizonyítani az összes különböző tűzfegyver változását (nem volt sok közöm a tankellenes fegyverekhez), azt tudom mondani, hogy a hangok azon skálája, amelyeket hallani fogsz, talán elég arra, hogy eldöntsd, melyik van ellened. A részletek ilyen nagy figyelme ritka, és teljes szívből megtapsoltam.

Zene:Amikor kis kommandó akcióval megfestett filmet nézel, egy konkrét típusú zenét vársz kísérőnek a harci helyzetben. Nehéz pontosan leírni, de a legjobb szó, amire gondolni tudok, az a "harcias". A JA2-t ez az érzés fogja meg zenéivel. A játék közben ez állandó, megtalálhatsz ismétlődő részeket, de ez sohasem volt probléma számomra. Tény, hogy ezt nem igazán figyeltem meg. Az igazság az, hogy a zene itt egy eléggé háttérbe szorított dolog, de kísérőnek nagyon jó.

Intelligencia és Nehézség:Az egyik legüdítőbb tulajdonsága a JA2-nek a végtelen számú küldetés, amely teljesen más, mint a legtöbb stratégiai játék lineáris természete. Igen, lesznek feladatok a küldetésben és bizonyos dolgokat meg kell csinálni a siker érdekében, de csak nagyon ritkán éreztem magam csatornában az akció folyamán. Nem kétséges, hogy ez némi változást kíván bizonyos szempontból a tapasztaltabb stratégiai játékosoknak, de az újrajátszás értékét segíti elő, és ez megéri a változtatást. Megnyugtató, hogy a stratégiai térkép mely zónájának megtámadásának és megtartásának eldöntése nehéz feladat, és az egész küldetés végigjátszása elég időt fog igénybe venni a legkisebb nehézségi fokozatokon is.

Oh, a nehézségi fokozatok. Három lehetőség van, a kezdőtől a profiig, és ezeknek valóban van hatása a játékmenetre - mind a lényeges dolgok mértékében, amelyek elérhetőek a zsoldosaid fáradozásaihoz, mind az ellenséges katonák hatékonyságában. Ez a kettő a legfontosabb tényező a döntő támadás taktikai és stratégiai szempontjából, és a szegényesen felszerelt zsoldosok a katasztrófa biztos receptjei az elit védő alakulatok ellen. Legtöbb részben, úgy gondolom, a kihívás foka mindegyik nehézségi beállításnál a nevének megfelelő volt, és a rendkívül nehéz befejezés kivételével, ez jellemezte az egész küldetéssorozatot. Az én egyetlen beteljesületlen kívánságom az lett volna, hogy nehézségi szintet az egyéni játék folyamán bármikor változtatni lehessen. Azt hiszem ez cheat lett volna, de egy üdvözítő fejbólintás is a változtathatóság felé.

Összegzés:Egészében nézve, a JA2 egyike a legcselszövőbb, komplex, rabul ejtő stratégiai játékoknak, amivel valaha játszottam. Igaz a grafika a jelenlegi technikai szint alatt van, ez csak a minőség figyelmének a kiemelését szolgálja, mely minden más szemszögből tökéletes. A valós idejű és körökre osztott rendszer kombinációja közel tökéletes, összehozva a látszólag összeférhetetlen játékstílusokat egy varrásmentes egésszé, amely egészében szórakoztató. Az ellenállhatatlan taktikai engine a legtöbb más játéknak elegendő, de a JA2 egy nagyobb stratégia összefüggést dob a monitorra, a készletek megszerzésén és begyűjtésén keresztül a pénz megszerzéséig. És ez nem csak egy utalás, a játék közbeni zsoldosok toborzása és kezelése a JA2 legjobb része. A jól megalapozott zsoldos személyiségek kombinációja - nem csak a fogadott zsoldos képességeit kell nézni, hanem a jellemét is - és a csapattá való fejlődés lehetősége a küldetéssorozat alatt egy jóval nagyobb fokú beleélést és zűrzavart okoz, amelyet egy ilyen játéktól általában elvárhatnánk. Ezek az elemek együtt biztosítják a többiek elnyomását, melyeket együtt elegendő a JA2 erősségeinek hívni. Ez a játék hosszú ideig készült, de ennek eredménye is van, a nyilvánvaló minőség, mely a játék szerkezetébe került, a stratégia kedvelőknek hosszú játékidőt biztosít.

Listázás a fórumban