Thrust Twist + Turn

Thrust Twist + Turn

1999. augusztus 25. 23:20, Szerda


Kiadó: Take 2 Interactive
Fejlesztő: Carts Interactive

Minimum Követelmény: P200 MMX, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Whiplash
Kategória: Autóverseny


Amikor a valóséletben vezetek, sok végrehajthatatlan dolgot elképzelek. Az egyik ilyen a száguldozás az autópályán olyan sebességgel, hogy minden elmosódik. Egy másik pedig a szlalomozás akadályok között úgy, hogy csak centikkel megyek el mellettük. De talán a legnagyobb álmom hatalmas csavart szakaszokon átszáguldani, ellentmondva a gravitációnak, s amikor felnézek, a talajt látom. Tudom, hogy soha nem fogok tudni ilyeneket csinálni, de nagyon szeretném.

A többszáz autóversenyes játék kipróbálása ellenére, csak egy volt olyan, ami lehetővé tette, hogy érezzem ezt a mámorító érzést virtuális valóságban: az Interplay féle Whiplash. Az eredeti Monster 3D 3dfx videókártyámmal együtt kaptam, és soha nem tudtam megunni a csavarokat. Sajnos abba kellett hagynom, amikor Voodoo2-re upgradeltem, mert nem működött rendesen. Azóta, a versenyzési tapasztalataim elég egyhangúak voltak.

Aztán jön egy fura nevű Thrust Twist + Turn. Az angliai Take 2 Interactive adta ki és a Finnish Carts Entertainment készítette, ez a játék csak európában kerül megjelenésre, az USA-ba nem fog kijutni. Míg ez a múltban azt jelentette, hogy egy másodosztályú játékról volt szó, manapság már nem jelent sokat; az arcade autóversenyek között akkora a konkurrencia, hogy sok figyelemre méltó játékot észre sem vesznek. Úgy érzem a jenkik sajnálni fogják, hogy nekik nem lesz lehetőségük e játék megvételére.


A játék futurisztikus atmoszférával hírdeti magát, és tényleg, az első pálya egy kicsit japán avat-gardos, a többi manapság kiadott arcade versenyhez hasonlóan. De a többi pálya elmozdul ettől a motívumtól, innovatív és igazán új területekre lép tovább. Pontosabban: egy Felhő pálya, ami igazán csodálatos, s a lehető legközelebb juttat a menyországban autózáshoz; egy Vihar pálya, ami egy hatalmas hurrikán közepébe dob a tengeren, ahol vizesen kapkodod a levegőt; egy Barlang pálya, ami egy gyéren megvilágított földalatti útra visz, jobban, mint eddig bármi amit láttam.

Emellett sajnos a pályaválaszték nagyon gyenge a konkurrenciához képest. Összesen csak 8 pálya van és a játék elején csak 3 közül választhatsz (Város, Tenger és Egyiptom). Nem akarom ismételgetni a múltban már hangoztatott véleményem arról, hogy mennyire elfogadhatatlannak tartom, amikor a pályáknak csak egy részét adják oda a játékosnak, a többit csak akkor, ha már elég ügyes. Ehhez hasonlóan, csak 4 autó közül lehet választani. Még akkor is nevetségesen kevés ez a szám, ha mindegyiknek teljesen más a verseny karakterisztikája.


Az opciók száma is elég kevés. A játék kezdetekor választhatsz Arcade, Időfutam (Time Trial) és Hálózati Multiplayer mód (Network Multiplayer) között, ami TCP/IP kompatibilis adaptert igényel. A Bajnoki (Championship) mód akkor lesz választható, ha már befejezted az Arcade módot, és az Árnyékmód (Shadow Arcade) pedig a Bajnokság befejezését igényli. Beállíthatod, hogy hány autó ellen és hány kört futsz, a vezérlés módját, akarsz-e hangot és pár grafikus opciót, s ezzel ki is merült. Emellett négy helyről és irányból nézheted az eseményeket, de én csak az autóvezető szemszögéből való irányítást tartottam hasznosnak.

Ahhoz nem férhet kérdés, hogy a Thrust Twist + Turn egy igazi arcade versenyjáték. A játék meg sem közelíti a valóságot, még a mozgás fizikája sem. Persze nincs az az autó ami megúszná baleset nélkül, ha ezeken a hihetetlen pályákon kellene végigmennie. Amikor nekimégy egy másik autónak, a valósághű karambol hangok helyett kristályos, tányértöréshez hasonló zajokat hallasz, és amikor lezuhansz a pályáról a semmibe, a pályára visszakerüléskor puskadörrenés hallható. Amikor elindul a verseny minden autó automatikusan max. sebességgel indul, fittyet hányva minden gravitációs és súrlódási törvényre úgy, ahogy a verseny közben a nitro egy rövid, de hatalmas sebesség növekedést produkál.


Nagyon elterjedt a játékokban, hogy tartalmaznak epilepsziás figyelmeztetéseket a képernyőn látható gyors események miatt. A Thrust Twist + Turn-be kellene egy szédülésre és rosszullétre felhívó figyelmeztetés is, mert teljesen bele lehet zavarodni hosszútávon a fejjel-lefelé vezetésbe. Ismertem sok olyan embert, akik nem tudtak sokáig 3D első-személyű játékokat játszani, mert mozgás betegségük lett - ezek az emberek e játék közben még az első verseny vége előtt bezöldülnének. De szerintem éppen itt az ideje, hogy legyen egy versenyjáték, ami kifejezetten azoknak készült, akik a maximumot akarják.



Grafika:A Thrust Twist + Turn pályáinak vizuális megoldásai fantasztikusak, fordulókkal, ugratókkal és olyan kanyarokkal, ami lealázza a többi játékot. Összességében azt mondhatom, hogy messze a legjobb versenykörnyezetek amiket valaha láttam. Másfelől azonban az autók kiábrándítóak, hiányzik belőlük a design, a Ratbag féle Powerslide-ra emlékeztetnek. Tetszik viszont, hogy az összes pálya tele van érdekes háttér animációval és effekttel, melyeket eddig más játékban még nem láttam. A látvány sokkal jobb Glide-dal, mint Direct3D-vel (még ha van is 24-bites Direct3D támogatás). Például a Tenger pályán van egy rész, ahol látod a hullámzó vizet, egy másik helyen pedig textúramentes egyhangú homályosságot látsz. Sajnos a videó driverektől függetlenül a verseny közben gyakran látható textúra ugrálás. Emellett a maximum 640*480 felbontás limitálja a látvány élességét.

Kezelő Felület:A játék támogatja a billentyűzetet, gamepad-et, joystick-et és kormányt, de utóbbiból nagyon jó minőségű ajánlott, különben pillanatok alatt befürdesz a kacskaringós pályákon. Vezetés közben kezeim folyamatosan izzadtak a Microsoft Sidewinder Force Feedback kormányon. A menürendszer világos és könnyen követhető, de ugyanakkor macerás. A játékterület egész jól lett kifektetve, látható a sebesség, pozíció, kör, részidő és az ellenfelek pozíciója, de nagyon hiányzik a visszapillantótükör.

Játékmenet:Játék közben nincs egy pillanatnyi pihenés vagy biztonságérzet, mivel a pályák mindegyike más és más lehetőséget kínál a zuhanásokra és ugrásokra. A vezetés tényleg olyan különleges, hogy az összes többi versenyjáték szelídnek és visszafogottnak tűnik - tisztán látszik, hogy a fejlesztők nem fogták vissza magukat és minden elképzelhető pályaakadályt a játékos útjába dobtak. Ez az egyik leggyorsabb versenyjáték amit valaha játszottam (a Real Sports féle Jeff Gordon XS Racing-hez hasonlítható), és be kell vallanom, felpumpálja az adrenalint. De a kevés pálya és kocsi, valamint a pályák relatív rövidsége, a jelentéktelen verseny opciókkal nagyon limitálja az újrajátszhatósági értéket. A Carts Interactive felrakott egy pályaeditort a weblapjára, ami egy kicsit segíthet a dolgokon.

Hang Effektek:A sokkoló hatású karambol hangoktól és az átlagos gumicsikorgástól eltekintve a háttér hangok kiválóak. Például, a Vihar pályán a hurrikán közben tisztán hallható a vad időjárás robaja és hangjai. A játékban egyáltalán nincsen beszéd. A 3D grafikához jól jött volna 3D hang is, de sajnos ez hallhatóan hiányzik. A Vortex 2 hangkártyáknál a vezérlőpultban ki kell kapcsolni a DirectSound hardware gyorsítást, hogy a hang rendesen működjön (de ez egy olyan beállítás, amit egyre több újabb játéknál meg kell tenni).

Zene:Engem teljesen hidegen hagyott a háttérzeneként szolgáló dallamtalan ütem. Úgy látszik a legtöbb új játék előnyben részesíti ezt az ütemes háttérzajt a kíváló techno-rockkal szemben. Azonban a zene soha nem irritáló és nem zavar vezetés közben.

Intelligencia és Nehézség:A Thrust Twist + Turn versenyei ritka kihívást jelentettek. Oka, hogy a Beam Software féle Deathkarz-hoz hasonlóan a pályák gyakran emeltek és nincsen semmi ami a pályán tartson, így elég könnyű és a Deathkarz-hoz képest sokkal gyakoribb, hogy a kanyarokban lecsúszol. Mivel gyakran nem látsz messze előre és a világítás is sokszor limitált, gyors reflexekre van szükség. Így nem egy jó választás kezdő versenyzőknek vagy megfelelő vezérlőeszköz nélkülieknek. Nem lehet nehézségi szintet választani, de a későbbi pályák egyre trükkösebbek. Az ellenfél autóinak MI-ja nem túl bonyolult vagy okos, de nagyon agresszív. Sokszor azt hittem, hogy már rég elhagytam egy autót, amikor hirtelen elhúzott mellettem. Frissítő volt látni, hogy a többi arcade játékkal szemben, itt nehezebb volt az ellenfeleket lehagyni.

Összegzés:Sok szempontból a Thrust Twist + Turn jobban hasonlít egy hullámvasúthoz, mint autóhoz, és ez tetszett. Nagyon poén vezetni (sokkal jobb, mint a Whiplash), a korlátozások ellenére, melyek a versenyzési lehetőségek körül forognak. Ha imádod az izgalmat, mint én, és unod már a szabvány versenypályákat, akkor ennél kreatívabb löketet nem fogsz találni.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások