Force 21

Force 21

1999. augusztus 28. 08:28, Szombat


Kiadó: Red Storm Entertainment

Minimum Követelmény: P200 MMX, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Warzone 2100
Kategória: Real Time Stratégia


...Kazakhastan távoli síkságán megkezdődött a Harmadik Világháború.

Ezek a szavak adják meg a Force 21 hangszínét, a Red Storm Entertaiment legújabb betörését a PC-s harci startégiába. Elegendő ahhoz, hogy legalább egy kis borzongás fusson le bárkinek a gerincén, aki olyan közegben nőtt fel, ahol ezek a dolgok szabályosan megtörténhettek. Csaléteknek használják ezt a játékot, amelyben megkísérelnek belevinni egy valósághű csatamező szimulációba. Ámbár ez nem a papa W.W. III-ja. Ez harcolni kezdett a hagyományos jelentéssel, amióta a fejlett ICBM védelem beköszöntött. Vágyálom? Hát, talán kicsit túl sokáig beszéltek Orrin Hatch-al és Newt Gingrich-el, de elegendően érdekes a gondolat elindításához.

A történet kellemes feltételt biztosít az akciónak, ami a következő. Kínában 2015-ben egy 10 évig tartó gazdasági robbanás volt. A hajdani Szovjetúnió soha nem látott ennél rosszab napokat. Lehetőséget éreztek a kibővülésre és fűtőanyagot a gazdasági motorjukhoz, a kínai vezetők Kazakhstanba nyomulást rendeltek el, amely egy nagy délkeleti kivált köztársaság, gazdag olaj és ásványi lelőhelyekkel. Te itt jössz a képbe, mint az US tanácsadói által a Kazakhoknak átadott haderő és az egyesített védelmi sereg parancsnoksága alá kerülsz, miután a lövöldözés megkezdődik. Az intelligenciád és a műveleti személyzet segítségével neked kell bölcsen irányítanod a tábornokot és tapasztalt katonák seregét, mozgatnod kell a nyersanyagot, használni kell a szakaszaidat az ellenséges egységek elhárítására, és számtalan küldetést kell teljesítened, hidak felrobbantásától űrhajók védelméig. Te vagy az U.S. Force XXI elit hadseregének a vezetője, egy különleges osztag információ technológiában jártasan, meg kell kísérelned simává tenni valahogyan a csatát, amire éppen a fölötteseid nyomatékosan kérnek. Sokszor rádió és számítógép zavaró egységek lesznek a szakaszodban, változatosabbá és élvezetesebbé téve az alkalmazott stratégiádat.

     

A Force 21 nem igazán egy háborús játék a világban általánosan elfogadott felfogás szerint. Több jellemzőjét birtokolja a valósidejű stratégiai játékoknak, de nincs egység építés, nyersanyag gyűjtés és fejlesztés, amik a többi ilyen játékot kísérik. Az előre meghatározott szakaszokat és egységeket használva, amelyeket minden missziónál kiosztanak, ki kell gondolnod a stratégiát és végrehajtanod a három dimenziós csatamezőn. A csata közben te irányítod a szakaszaidat, melyek gyarapodhatnak erőben, számban és hatékonyságban, ahogy a játék halad az egér klikkelgetésével a taktikai térképen. A mozgó célpontokat szintén a harci módban választhatod ki az egér jobb gombjának ráklikkeléssével, ámbár ez csak a látható felszínre korlátoz, és semmi egyébre a horizont fölött. 16 darab 5 egységes szakaszt irányíthatsz 30 darab egyszemélyes küldetésen keresztül. Mindegyik ellenség elkerülhetetlenül feltűnik közben és megpróbálnak puskavégre kapni. Néha kellemetlenül védelmi vonal mögé bújnak, nehezebbé téve ezzel a kifüstölést a nehéztüzérségű tankkal vagy a TOW tankelhárító rakétákkal. Viharos sebességgel kell kiválasztanod a szakaszod célpontját, és a szakasz parancsnokának hatékonyságán múlik - vagy az egérrel való ügyeskedéseden -, hogy a fegyverek, lőtornyok és rakéták utánaerednek-e a célpontjuknak. Természetesen másik oldala is van az éremnek, amely lehetővé teszi, hogy mint a kínai inváziós erő, a szövetségesek ellen játsszál.

     

Bármelyik erővel is vagy, egy beállító képernyővel fogsz találkozni, amelyen a misszió leírása, az irányításod alá tartozó egységek összegzése, valamint az ellenséges erőkről készült híszerzési anyag található. Ezen kívül látni fogsz még egy helyleíró térképet, egy kijelölt szektorral, mutatva a misszió célját. A küldetés célja lehet szöktetés, megmentés, és védő feladatok, sebészi pontosságú támadások és nagy léptékű rohamok.

Az ígéretes kezdet után a sztori abban merül ki, hogy csak kis szerepet játszunk a játék történéseiben. Az átvezető animációk használata helyett, minden küldetést General Connor foglal össze az eligazításon, akárcsak Ackbar admirális egy másik küldetés orientált játékban, az X-Wing Alliance-ban. De ahogy azt bármelyik valamirevaló mesélő megmondhatja, az összefoglalás nem különösebben foglalja le a közönséget. Örültem volna, ha jobban bevonnak a történetbe. Az intro stílusában készült átvezető animációk megfeleltek volna erre. Ki ez a kazakhsztáni elnök, akiért harcolunk? Kik a kínai vagy az amerikai oldal tábornokai? A részletes kézikönyv függelékeiből tudhattunk meg valamit a történetről.

     

A másik dolog, ami bevonhatja az embert a történetbe, az érzés, hogy teljesítettünk valamit, és az ezért kapott jutalom. Az X-Wing kitűnő volt e téren, medálokat kaptunk, előléptettek, és a küldetések teljesítése után mindig valamilyen szuvenírt mondhattunk a magunkénak. A Force 21 hadseregi mentalitása ideális lett volna ilyen motiváló eszközök alkalmazására. Minden küldetés végén megkérdeztem, "Mi a jutalmam?". A Force 21 erre minden egyes alkalommal egy új küldetéssel válaszolt. Szerencsére időnként új egységeket is kaptunk, például az Apache helikoptert, vagy a továbbfejlesztett U.S. M1Abrams tankokat. Olyan különböző járműveket irányíthatsz, mint a Bradley Armored Fighting Vehicle-t, hosszú távú felderítő jeepeket 50mm-es gépfegyverrel felszerelve és a T-90-es kínai tankot. Összesen 42 különböző amerikai, orosz és kínai egység található a játékban. Ezek különböznek funkciójukban, valamelyik a radart zavarja, valamelyik tankokat lő le SAM rakétákkal.

     

A küldetések felépítése a céloknak megfelelően változik. A helyszínek változóak, találkozhatunk vidéki legelőkkel és elhagyatott tundrákkal. Továbbá számos épület van a játékban, köztük hidak és utak, melyek közül néhányat a játékos és az ellenség is elpusztíthat. Sok küldetés szórakoztató és izgalmas, de némelyik csak arról szól, hogy le kell vadászni az ellenséges egységet. Ez a másodlagos küldetésnek köszönhető, mely úgy szól, hogy "pusztítsd el az X típusú egységet". A küldetéseknek rendszerint három fajtája van: a menekülés, a védelem és a pusztítás. Például az egyik küldetés egy titkos orosz űrközpontban játszódik, és az a feladatod, hogy megvédd a kísérleti űrkompot a kínai tüzérségtől.

     

Az ellenfelek közötti elkerülhetetlen harc gyors, vad, és frusztráló. A célpontok kiválasztása nem mindig működik, és néhány egységnek az a szokása, hogy céltalanul forgatja az ágyúit, miközben szétlövi az ellenség. Az egységek mozgásával is adódhat probléma, ha a formációkat változtatjuk. (Érdemes még harc előtt kialakítani a formációt.) Jótékony hatással volt dilemmámra az egyjátékos üzemmódban harc közben elérhető taktikai térkép. Könnyen ki lehet jelölni a szakaszok célpontjait ezen a 3 dimenziós helyrajzi térképen. Azért jó lett volna, ha a játék automatikusan visszakapcsol a normál nézetbe, ha feltűnik az ellenség. Ennek ellenére a játék nagyon ígéretesen startolt, és az ilyen problémák csak közepes szinten jellemzőek rá.



Grafika:Grafikailag a Force 21 kielégítő látványt nyújt, ha nem is káprázatost. A 3D hardver előnyére lehet egy jóval simább és szebb kinézetnek. A felbontások lehetnek 640x480 vagy 800x600, de ennél magasabb nem. Mindkét felbontást Voodoo3 kártyával használva a grafika szépen futott és a harci egységek valósághűen és szépen mozgatottnak látszottak. Az egységek a sérüléseiket viszonylagosan mutatják az "egészség" állapotjukhoz képest. A fegyverek effektjei hasonlóan elegendőek. A TOW rakétákat jó hecc nézni, ahogy izzanak és átívelnek a kijelölt célpontjuk felé. A robbanások valamelyest köznapiak messziről, de jobban néznek ki közelről - már látvány, és nem játékmenet szempontjából. Szűk tartományban jól teljesít a 3D motor, robbanó tűzlabdákkal és lövedékekkel, de azért van egy kis grafikai nyírás az egységeknél. Általában csak úgy láthatod a robbanásokat, ha van egy gyengébb egységed egy tankkal vagy egy TOW tűzerővel védve. Két nagyítási szint lehetséges, bár a közelebbi viszonylag használhatatlan a csatában, lehetővé teszi a technika ördögeinek, hogy közelebbről megnézzék a járműveiket.

A vidéki környezet parasztokból áll, amelyek kinézetre nem különböznek egy western közepén lévő külvárostól egy igazán fagyos napon. A sivatag és a sziklás hegyek megfelelően egyenletlenek és elhagyatottak. Van némi környezeti aktivitás, mint a megperzselődött robbanásnyom a talajon, sőt még kicsit több is. Kellemes lehet nézni egy tanklövés által széteső hegyet, vagy egy erős gépfegyver által lekaszabolt fát. A házak és egyéb építmények alap 3D kinézetet kaptak, nem komplikáltak és nem is feleslegesek. Számos építmény, mint az Orosz űrhajó, kint áll, mutatván hogy csomó munkába került néhányaknak odahelyezni. A fák jól néznek ki közepes távolságból, de közelebb vagy távolabb menve már elavulttá válnak. A víz víznek néz ki, jóllehet a ma oly divatos bump mapping vagy embossing nélkül. Élveztem a vidéken való kóborlást, ami egy látványos bemutatása volt a helyleíró térképnek. A végén ez egy gyorsan elröppenő valami volt, és majdnem minden egymáshoz hasonlónak nézett ki.

Nagy távolságból, a berajzolás effekt őrjítő és negatív hatással lehet a játékmenetre, amint az egységednek egy látszólag sivár ösvény hirtelen erősen erdősnek mutatkozik. A kihaltabb szinteken ez egyenesen bosszantó - úgy néz ki mintha egy ködfal mindent elborítana! Számszerint, a berajzolás 500 lábnál tűnik használhatónak. Ez valóban elgondolkoztathat azon, miért ilyen magas a gépigény, amikor meglátod a korlátozott teret. Szoftver végről nézve, a grafika szaggatott, nem szép, és közel játszhatatlan. Több opció menü és jármű részlet is veszteséget szenved. Kézenfekvő, hogy ez a játék gyorsító videókártyákra lett írva. Tehát, ha a Force 21 a vásárlási listádon van, és csak VGA-d vagy SVGA-d van, írjál hozzá egy 3D gyorsítót is.

Kezelő Felület:Az irányítás működik, és nem nagyon bonyolult, de vannak hibái. Az egyik vakító hiba a húzással kiválaszthatás az összetett egységeknél. Ez egy állandó dolog az RTS-eknél és a harci szimulációknál, nehéz volt beállítani, nem tudtam élni nélküle. Túl sokszor vettem észre magamon, hogy azt kívántam, bárcsak egy egységet tudnék irányítani a szakaszban. Természetesen el tudsz választani egységeket a szakasztól a küldetés közben, hatékonyan egy egységes szakaszt kreálva. A gyakorlatban ez kényelmetlenné vált a komplikáltabb több-szakaszos küldetéseknél. Szerencsére az egységeket szimpla klikkel ki lehet választani, de még egyszer, ez az egész szakaszt kiválasztja, nem csak azt az egy egységet.

A kezelőfelület másik félrelépése, hogy nem engedélyezi az egységek keverését a szakaszok között a küldetés megkezdése előtt. Amint lehetőség kínálkozik megváltoztatni a szakasz összetételét az azonos egységek között (mint a földit a földi, légit a légi egységgel) a küldetés közben, ez problematikussá vált azt látva, hogy az ellenség ilyenkor gyakran megfojtotta a nyakadat. Melyik parancsnok ne várna a csatarendbe állítással mielőtt alaposan megnézné a hadereje felépítését? Ezen felül egy 5 egység szakaszonkénti korlát is van, mely egy értelmetlen megszorításnak tűnik. Egy olyan szituációban, ahol tankokat kell elhelyeznem válságos egységekkel, meg kell védenem folyamatosan a 3-5 tankomat az ellenséges tűztől, a cserélgetés lehetőségét lehetetlenné teszi. A szakaszok mozgatása nem lehet sikeres az egér használata nélkül. Ez, összevetve azzal, hogy a célpontot is az egérrel kell kiválasztani, nagy tűzharcokat eredményez. A billentyűk hozzáadása a szakaszok mozgásához isteni adomány lenne.

Játékmenet:Figyelmen kívül hagyva a szemkápráztatást vagy a lármás haszontalanságokat, egy harci szimuláció minden lényege - élve vagy halva - elkerülhetetlenül a játékmenet. Jól szimulálja a harcot? Mennyire lehet belemerülni a csatamezőbe? A Force 21 ásóval osztja meg a csatamező feszültségét. Egy mindent átjáró titkozatos nyugalom van a csatamezőn, amelyet csak a lépések zaja és a rádió csiripelése tör meg. Belebotolva a tankok és a helikopterek messzi vonalába egy olyan "Jajj, Istenem!" - szerű élmény. A feszültség különösen magas a szöktető küldetésekben, ahol szorosan kell utat vágni egyik helyről a másikig.

Ezt az őrjítő szenvedély mossa alá néhány hézag a játékmenetben és a küldetésszerkezetben. Sokszor, miután győzelmet arattál a megsemmisített ellenségek erők fölött, végig kell mászkálnod az egész térképet azért az egy egységért, amit kifelejtettél. Továbbá, mikor a győzelem sok életet követelt, a megmaradt egységek száma nem vihető tovább vagy nincs hatásuk a jövőbeli missziókra. Például egy küldetés arra szólít fel, hogy szabadíts ki három HIND helikoptert az ellenséges vonalak mögül. Arra gondolsz, jelentéktelen dolog, hogy hány embered maradt életben az előző küldetésben, fontos lehet, de amint ki tudsz szorítani egyet a helikopterekből és visszavinni a körzetedbe, a misszió eredményesen véget ér és neked maradt három HIND-ed a következő részre. Ez másfelől feleslegessé teszi a sikeres küldetések újrajátszását, szabotálva az újrajátszás értékét.

A multiplayer mód azonban a Force 21 előnye. 4 játékos indulhat szövetséges vagy deathmatch módban, amely hiba nélkül villámgyorsan működik. A chat képernyő kellemesen bele van építve a harci kezelőfelületbe, jó adag hecceléssel és nógatással szórakoztatva a játékosokat. Itt van egy hasznos opció, amellyel megtervezhető a multiplayer résztvevők ideje, egy bizonyos időt adva mindegyik játékosnak hogy átnézzék a terepet és kijelöljék a parancsnokokat a szakaszaikhoz mielőtt a csata kezdetét veszi. 10 multiplayer térkép van és sok lehetséges küldetés, egy harmadik számítógép vezérelte játékossal, amely a kíséretet szerzi be. Ezen kívül, a kezdeményezők kijelölhetnek játékosoknak bizonyos számú pontot, amelyeket az egységekre lehet költeni. Térkép és küldetésszerkesztő mellékelve, biztosítva a terjedelmes egyéni pályákat.

Hang Effektek:A hangok egyszerűek és funkcionálisak. Általában a hangok valahogy visszafojtottak, nem kopogóak semmilyen értelemben, de a rakétakilövés és a lövés eléggé valósághű. A hangos parancsszavak és visszajelzéseik az egységektől hamar kellemetlenek lehetnek. Ezen kívül, a hangok felismerhetetlenek, kivéve a kínai tábornokét, amelynek olyan a hangja, mint a Trade Federation gyíkemberé a Star Wars: Episode 1-ből. Nem készülök kínai lenni, el tudom képzelni, hogy eléggé támadóak lehetnek egy Ázsiából származó embernek. Elcsépeltnek és szellemileg csökkent értelműnek tűnnek, pedig biztos vagyok benne, hogy az átlag kínaiak nem ilyenek.

Zene:A zene kegyetlenül egy techno-hadseregre hasonlít. Elsősorban a nyitó mozi és az eligazítás közben hallatszik, de a missziók közben nem. Bár kellemes lenne hallgatni a küldetések közben az izgalom fokozása miatt. A számok CD audió track-ek és megközelítőleg olyan harsányak, mint amilyen egy Jack Ryan mozi zenéje. Más szóval, megfelelő munkát végeztek a vér felpumpálásával, a szagatott ritmussal és a katonai kürtökkel.

Intelligencia és Nehézség:Amíg az ellenségeid valójában jók az erőid megsemmisítésében, a saját szakaszaid parancsnokai valahogy kevésbé hatékonyak. Sokszor be kell avatkoznod a csatába és kijelölni a célpontokat. Természetesen míg vannak olyan játékosok, akik élvezik ezt a megközelítést, én elvesztettem a többi szakaszom nyomát, és hagytam őket barangolni vagy állni. A küldetések nem voltak szörnyűen bonyolultak egészében, de nehezebbé váltak, ahogy haladt a játék.

Egy igazi csonttörő misszió, amely például szolgál a stratégia mélységére és a harc bonyolultságára az volt, amikor csapj le és gyengíts meg egy kínai tüzérségi lövegállást a Kazakh arzenál idejétmúlt HIND helikoptereivel. A mozgó légelhárító rakéták egy nagyon meredek hegyen voltak a sivatag közepén, elzárva az utat a misszió teljesítéséhez szükséges területtől. Nem voltak megközelíthetőek a levegőből a helikopterekkel, amelyek nem voltak olyan gyorsak és erősek mint a jóval fejlettebb Apache-ok. Az egyetlen megoldás az volt, hogy a tankjaimat a hegyre raktam egy szoros tetőgerinc fölé, sebezhetően. Utána, miután a SAM rakétáikat kilőtték az utasítás szerint, a HIND-jeim lesúrolták a terepet, le és fel merülve kitisztították a maradék tüzérséget.

Összegzés:A Force 21 jól indult, de a végére csak közepes lett. A grafika és a játékmenet nem méltó a túlzott gépigényhez és a vincsi testes helyfoglalásához. A küldetésekben a játék izgalmas és szórakoztató volt, de utólag nem volt nagy vágyakozásom tovább játszani, nem volt gyötrő, lélektépő éhség, amely elkerülhetetlenül visszatartana a PC-től. Összehasonlítva a többi jelenlegi ilyen stílusú játékkal, több magától a Red Storm-tól, a Force 21 nem túl jól áll. A múlt év távolságából érkezett. A multiplayer mód mentő körülmény, egy szolid és szilárd aréna az Eisenhower-ek és Patton-ok kiöklözéséhez.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások