Re-Volt

Re-Volt

1999. szeptember 22. 21:52, Szerda


Kiadó: Acclaim
Fejlesztő: Acclaim Studios London

Minimum Követelmény: P200, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: RC Racer
Kategória: Autóverseny


A számítógépes versenyzés versenyképes világában az egyik dolog ami folyamatosan unalmassá válik, a versenykörnyezet. Úgy látszik minden új program tartalmaz hegyi/havas, sivatagi, városi, dzsungel/park és tengerparti/óceán pályákat. Mindegy, hogy milyen egyedi újdonságot tartalmaz a játék, a háttérben semmi új nem jelenik meg.

Nos, az Acclaim Re-Volt-ja, amit az Acclaim Studios London (a régi Probe) fejlesztett, kitört ebből a formából. Mindegyik környezet teljesen egyedi. Miért? Mert a játékban távvezérelt mini járgányokat kell irányítani hatalmas zárt területen, lehetővé téve a kocsiknak, hogy olyan helyeken menjenek át, amire normál versenyszimulátorokban még gondolni sem lehet. Márványon, üvegen és kerámialapon, sőt egy hajó fedélzetén vezetni, olyan képességeket ígényel, amiket eddig még nem fejlesztettem.

A háttértörténet, amin nem dolgoztak sokat, egy képzeletbeli cég, a Toy-Volt fenomenális növekedésével kezdődik. A cég az első játéka bemutatása után a világ egyik legnagyobb játékgyára lett. Legfrissebb játékaik, távirányítású kocsik, igazán különlegesnek tűntek, mivel úgy tűnt, mindegyik saját kis életét éli. Ennek a történetnek semmi köze sincs magához a versenyzéshez.


28 kocsi közül lehet választani, 7 különböző környezetben. A kocsik kezelési karakterisztikája különbözik (sebesség, gyorsulás, súly és váltó) és aranyos kis neveik vannak, mint pl. Phatt Slugg (Kövi Csigus), Dr. Grudge (Dr. Harag), Genghis Kar (Dzsengisz Kocs), Pole Poz (Első Hely), Humma (Hummer) és Evil Weasel (Sunyi Gonosz). A pályák között található a JátékVilág, Múzeum, Toys in the Hood (külváros), Bevásárlóközpont, Botanikus Kert, Kísértet Város (vadnyugat) és a Toytanic (természetesen egy hajó).


Egyjátékos módban a következők közül választhatsz: Egykörös Verseny, Időfutam, Bajnokság, Bemelegítő és a Kaszkadőr Aréna (s még van egy rejtett nagy kihívást jelentő Clockwork Carnage opció). Emellett, az Egykörös Verseny (ahol a többi emberi játékos ellen versenyzel) és a Battle Tag (amolyan időzített fogócska) frissíti a játékot. Míg játszhatsz LAN-on, Internet TCP/IP-n vagy a Microsoft Gaming Zone-ban, a hangsúly nem a multiplayer módon van és nem is felel meg az elvárásoknak. Érdekes, hogy mindegyik versenymódban kevés dolgot állíthatsz be, csak az alap dolgokat, mint az ellenfelek és körök száma, és lehet-e felvenni menet közben extrákat/fegyvereket. Három kameranézetből választhatsz és van egy azonnali visszajátszás is. A játszhatóság megnyújtása érdekében a Re-Volt tartalmaz egy pályaszerkesztőt is, amivel nem csak pályákat tusz csinálni, de el is tudod őket menteni és fel tudod tölteni a netre, vagy le tudod tölteni mások műveit. Több, mint 50 elemből rakhatod össze a saját pályád és importálhatod az Egykörös Versenybe, Időfutamba vagy Bemelegítőbe. Elkeserítő azonban, hogy a többi versenyprogramhoz hasonlóan, a pályaszerkesztőt nehéz használni, bonyolult a kezelő felülete és alig van hozzá valami segítség. A tervezési opciók is jelentősen limitáltak, s így a végeredmény, hogy a szerkesztő nem dob nagyot a játékon.


A játék másik negatívuma, hogy a pályák száma nem teljesen egyezik a vártakkal. A játék dobozán az áll, hogy több, mint 50 pályán lehet versenyezni. De aztán rájössz, hogy csak 13 egyedi pálya van, és mindegyiket meg lehet fordítani (ott kezdődik, ahol a vége volt), lehet tükrözni (minden a fordítottja), és lehet fordítottan tükrözni. Bár 13 pálya még mindig több, mint néhány más program. De csak most jön a horror: meglátod, hogy a pályák nagy része le van zárva és induláskor csak párat választhatsz. Én addig játszottam amíg sikerült az összeset megnyitni, de tudom, hogy sok játékos idegességében vissza fogja vinni a játékot.


A Re-Volt-ban az egyik legnagyobb eltérés az igazi távirányítós versenyzéstől a felszedhető védő és támadó extrák. Az extrák villámokként tűnnek fel a pályán és véletlenszerűen adnak extrákat; én mondjuk szeretném tudni, hogy mit is fogok felvenni. A tíz fajta felvehető extra: Sokkhullám, Tüzijáték, Elektro Löket, Bombák, Oljafoltok, Vizes Lufi, Golyóscsapágy, Klónozott Villám, Turbó Aksi és Titkos Csillagok. Tisztán látszik, hogy az extrák az egyik terület, ahol a fejlesztők szélnek eresztették a realizmust. Mivel mindegyik jármű sérthetetlen, a cél az ellenfél lelassítása és nem megsemmisítése, de így is fontos a pontos célzás a megfelelő fegyverrel. De még így sem vagyok biztos benne, hogy egy olyan játékban ahol maga a versenyzés is ennyi odafigyelést igényel, az extrák ennyire fontosak lennének.


A fejlesztők szerint a játék a való világ fizikáját replikálja, és tényleg sikerült is nekik egész jó munkált csinálniuk. Ha túl élesen kanyarodsz, elveszted az uralmat a kocsi felett; ha ráfutsz egy olajfoltra, a hatás nagyon meggyőző; és ha nekimégy tárgyaknak, azok a megfelelő irányban és sebességgel pattanak tovább. Az irányítás hasonlít az igazi távirányítós kocsikéhoz, és soha nem felejted el, hogy más fajta versenyt játszol. De az igazi életben ezek a kocsik nem hagynának keréknyomot és nem csikorognának a gumik csúszás közben. Ezek mellett egy profi távirányítós észrevenne pár apróságot is ami eltér a valóságtól, pl. hogy a felfüggesztések túl feszesek és a gumik túl kemények.


Le a kalappal az Acclaim Studios London előtt, hogy a végleges verzió kiadása előtt hallgattak a visszajelzésekre. Amikor júniusban játszottam a kiadás előtti bétával, az irányítás egyszerűen lehetetlen volt a túlérzékenység miatt. A legkisebb balra vagy jobbra mozdulás azonnal falnak vágta a kocsikat. Így írtam a cégnek, hogy probléma van, és biztos voltam benne, hogy nem én voltam az egyetlen. És lám, a végleges verzióban a probléma teljesen megoldódott. Ez a fajta odafigyelés a visszajelzésekre tapsot érdemel.


Értékelés:

Grafika:   Az Acclaim Studios London soha nem csinált olyan játékot ami vizuálisan kifogásolható volt, és ez alól a Re-Volt sem kívétel. A tükröződő felületek hihetetlenül jók (bárcsak az igazi padló is ilyen fényes lenne). Van egy rakás nagyszerű háttér animáció is verseny közben. A grafika igazán nagyfelbontásban true-color színekben a legpompásabb, de még akkor is szépek, ha a hardware nem támogatja az ilyen tulajdonságokat. Még a fejlesztők listája is kitűnően lett kivitelezve. A hangsúly itt a tiszta és éles képeken van, de az összkép sokkal jobban megfogott a fejlesztőcsapat előző játékában, az Extreme-G 2-ben. A Re-Volt látványával szemben az egyetlen kritikám, hogy az autók nem érik el a háttér minőségét, hiányzik belőlük a nagy poligon-szám és a kidolgozott textúrák.

Kezelő Felület: A Re-Volt-ban a megfelelő irányítási mód kritikus. Miután kipróbáltam a billentyűzetet és kormánykereket is, tisztán látható, hogy a gamepad/joystick a megfelelő input (ha nincs, akkor komoly hátrányban vagy). Ez nem igazán meglepő, mivel hasonlóan irányítják az igazi minikocsikat is. A Microsoft Sidewinder Gamepad-del minden gyönyörűen működött, miután rájöttem, hogy mennyire eredménytelen az előre mutatót nyomni, mint gyorsulást. A menük egyszerűek, de jól használhatók. A játékkép felépítése jó, mutatja a körszámlálót, az aktuális extrát, a pozíciót, távolságot a legközelebbi ellenfélhez, sebességet és iránytűt. Néha azonban az iránytűvel nem volt teljesen tiszta, merre is kell menni.

Játékmenet: A sok hirtelen mozdulattal -a méretarányos sebesség 350 km/h felett van- és a részletes környezettel örömmel jelenthetem, hogy a játék sebessége kitűnő, soha nem ugrál. A verseny egyik legpoénosabb része a mozgó akadályok: például belerohanhatsz labdákba, játékvonatokba, kerti locsolókba, játékkockákba, dinoszaurusz csontokba, ördögszekérbe, teljes méretű autókba, ceruzákba, felmosóvödrökbe, üvegekbe és raklapokba. Remélhetőleg szuper reflexeid vannak, mert a játék nem ismer bocsánatot: a legkisebb hibák miatt kieshetsz a versenyből. Az összes pálya annyira eredeti, hogy soha nem érzed azt, hogy ugyanazzal a kihívással állsz szemben. Be kell vallanom, hogy néha annyira elvonta a figyelmem a környezeti látvány, hogy nem is a győzelemre koncentráltam, hanem elmentem felfedező körútra.

Hang Effektek: Játék közben nem sok környezeti hang hallható a gumicsikorgás és motorvinnyogás mellett, de ami van, pl. kutyaugatás, az nagyon hatásos. Azért jó lett volna egy kicsit több hanghatás. A játék sajnos nem támogatja az új 3D hardware hangszabványokat, ami egy nagy negatívum, hiszen a megfelelő irányból érkező hang vagy visszhang sokat segített volna.

Zene: Imádom a Re-Volt háttérzenéjét. Pattogós, gyors ritmusú és ütemű techno-rock, ami olyan érzést kelt, mintha tényleg egy kicsit gyorsabban vezetnél. A zene nem túl változatos, de ez nem jelent problémát, hiszen így is nagyon élvezhető. Pár szám nagyon jó lenne, mint aerobic zene, mert nehéz a zene mellett egyhelyben ülni. De van egy kis bibi a programban, ami a CD-ROM hangerő beállítást rendszerint lecsökkenti és úgy hagyja kilépés után is, s így a zene még teljes hangerőre állítva is elég halk.

Intelligencia és Nehézség: Míg valódi nehézségi fokok nincsenek a Re-Volt-ban, négy lehetőség közül lehet választani, Junior R/C (kezdő távirányítós), Console (konzol), Arcade (játékterem) és Simulation (szimuláció), amik lépcsőzetesen növelik a vezetés és ütközések bonyolultságát. A kihívás legfontosabb forrása az, hogy az autók inkább hasonlítanak az igazi távirányított kocsikhoz, mint normál autókhoz. Ha a többi játékhoz hasonlóan próbálod irányítani a kocsikat, akkor nagyon hamar bajban fogod magad találni: falakba és akadályokba ütközés, és gyakran rossz irányban haladás. Ha azonban még nincs tapasztalatod a számítógépes versenyzésben, akkor sok gyakorlás kell majd. A sikeresség érdekében nagyon finoman kell beállítani a játékot. Az ugratók és csúsztatók igazán trükkösek; ezért a legtöbb játékos -legalábbis az elején- elég nehéznek fogja találni. De jó látni, hogy a számítógép által irányított kocsik sem tökéletesek: bár az AI nagyon agresszívvá és néha trükkössé teszi őket, gyakran hibáznak és esnek ki kis időre a versenyből.

Összegzés: A Re-Volt egy teljesen egyedi élmény, olyan amit teljességében élveztem. Bár sokkal komolyabb munka, mint egy átlag játék, az élmény miatt megéri. Tudom, hogy sok játékos számára a kezdeti fejfájást nem fogja ellensúlyozni a verseny öröme és a látvány és hamar bedobják a törölközöt, de engem a teljesen újfajta versenykörnyezet kárpótolt mindenért. Nagyon sok kreativitás és fejlesztés ment bele ebbe a játékba, és az Acclaim Studios London csapata, még a hibák ellenére is megérdemli a tapsot.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások