Pandoras Box

Pandoras Box

1999. szeptember 28. 04:40, Kedd


Kiadó: Microsoft

Minimum Követelmény: P100, 16MB RAM (32MB Ram Win NT-hez), Win95/98/NT
Hasonló játékok: Fool's Errand
Kategória: Logikai


Mint játéktesztelő, a hosszú, játszással eltöltött órák után fellépő negatív érzelmi reakciótól félek a legjobban, a csalódástól. Miután hónapokig hallgatom egy játék megjelenését megelőző hisztériát, majd szétrobbanok a várakozás izgalmától. Aztán megkapom a béta verziót, és -mint mindig- semmi sem olyan, mint amilyenre számítottam, mert a lehető legnagyobb elvárásokat alakítom ki magamban. Ekkor gyorsan elhessegetem az aggályaimat és reménykedek benne, hogy a teljes verzióban ezeket már kijavítják. Végül megjelenik a játék, ami legtöbbször teljes csalódás, mert látom, hogy a jó ötletet milyen rosszul valósították meg.

A legszebb dolog az, hogy minden szabályra létezik kivétel. Amikor először hallottam a Pandora's Box-ról azonnal elteltem izgalommal, mivel a játékot a Tetris megalkotója Alexej Pajitnov tervezte. Amikor megláttam a júniusi demo verziót az elvárásaim csak növekedtek, és most hogy megjelent a végső változat, teljesen odavagyok. Ez sokkal jobb mint a Microsoft előző logikai játéka a Microsoft Entertainment Pack: The Puzzle Collection, így a két játékot nem is lehet együtt említeni.


Mivel ebben a fejtörő játékban a megszokottól eltérő módon történet is van, az egész sokkal fondorlatosabb. A történet a híres görög legendával, Pandora szelencéjének történetével kezdődik. Hét különböző kultúrából származó szélhámos szökött meg a szelencéből, és nagy örömet találnak abban, hogy mindent összezavarnak. A játék célja, hogy a fejtörők megoldásával az egész világon át kövesd a szélhámosokat, megtaláld az elveszett kulcsfontosságú darabokat, és hogy mindegyiket visszavigyed a szelencébe. Több várost látogatsz meg, mindegyikben számos fejtörővel, a szelence darabjaival és rejtett bónuszokkal. Ha minden darabot megtalálsz a szelence egyik oldalához, akkor elkaphatsz egy szélhámost. A történet nélkül csak sorban oldanád meg a fejtörőket minden értelem nélkül, pusztán a szellemi kihívás kedvéért.

Ezek a bónuszok arra serkentenek, hogy a szelencedarabok megtalálásán túl is oldjunk meg fejtörőket. Például tippeket is gyűjthetsz, amiket a darabok megtalálásához használhatsz fel, továbbá fejtörő-megoldásokat. Ezek nem amolyan beépített kódok, mivel keményen meg kell értük dolgozni. Nekem elhiheted, hogy érdemes fáradozni ezekért, mert nagyon jól jöhetnek a nehezebb fejtörőknél.


A hasonló játékoktól eltérően a Pandora's Box nem lineáris menetű, mivel elég rugalmas, és hagyja, hogy te döntsd el, hogyan haladsz előre benne. Végigroboghatsz a játékon, de elidőzhetsz a bónuszok megszerzésével is. Lehetséges abbahagyni egy puzzle-t és átmenni egy másik fejtörőre, és mikor visszatérsz az elsőhöz, onnan folytathatod, ahol abbahagytad. Helyenként azért is bónuszt kapunk, ha egy rejtvényt gyorsan oldunk meg, de nyugodtan játszhatunk a saját tempónk szerint is.

Nagyon meg voltam elégedve azzal, hogy mindegyik fejtörő vizuális volt, építkezést, átszervezést és különböző képek összeillesztését adva feladatul. Jobb, hogy mellőzték a szám-, szó-, és logikai rejtvényeket. A fejtörők nem igényelnek szuperintelligenciát, inkább csak 15 percnyi szórakozást és könnyed gondolkodást és problémamegoldást. A játékban található rejtvények jobban kihasználják a számítógép lehetőségeit, nem egyszerűen csak a papíron található fejtörők gépi változatai.


Tíz különböző típusú fejtörő van, amelyek a játék során egyre nehezebbek lesznek. A tíz típus: Find and Fill, Focus Point, Image Hole, Interlock, Jesse's Strips, Lens Bender, Outer Layer, Overlap, Rotascope, and Slices. Gondolhatnád, hogy mindegyik látványra alapuló játék már valahol ki lett találva ezt megelőzően, de ezekből csak az Interlock tipikus formája lehet ismerős, amely egy sima tangram kirakó. Az én kedvencem a Focus Point, ahol cserélgetned kell a kép darabjait, hogy kijöjjön az eredeti kép, az Image Hole, amelyben mozgó lyukakat kell egymáshoz illeszteni a kép alá, és a Rotascope, ahol egy képet kell alkotnod a csúszkáló lapokkal körkörös gyűrűkön. Lenyűgöző az a sok kreativitás, amelyet ezeknek a kirakó típusoknak a fejlesztésére fordítottak.

A Broderbund Where in the World is Carmen San Diego? -jától eltérően a különböző városokban tett látogatásaid során nem csak háttér-információhoz jutsz, hanem friss és magával ragadó dolgokat tudsz meg a kultúráról, a képzőművészetről (mind festészet, mind szobrászat) és a térség zenéjéről. A szélhámosok történetei is a néphagyományból származó mesék. Az igazat megvallva nagyon unom a hagyományos világjáró programok kérdezz-felelek stílusát, így ezt a programot nagyon felfrissítőnek tartom.



Értékelés:

Grafika:Hardveres 3D gyorsítás nélkül 800x600-ban 16 bites grafikánál a Pandora’s Box nagyon szép látványt nyújt. Maga a játék is művészi. A fejtörők grafikáját nagyon jól választották ki, valakinek nagyon jó ízlése van a fejlesztőcsapatban. Természetesen az ilyen játékoknak nincs szüksége csillogó-villogó grafikára és csodás speciális hatásokra, és ez a játék sem kivétel. Így nem fogsz olyan effekteket látni, amik más játékok grafikájából elengedhetetlenek. Egy kis kritikát azért én is gyakorolok, mivel tapasztalataim szerint, jó hogyha nagy monitorod van. Ugyanis még a 21"-os monitoromon is nehezen lehetett látni egy két puzzle darabot.

Kezelő Felület: A kezelőfelület nagyon elegáns, jól kigondolt és könnyen használható. A játéktér tiszta és logikus elrendezésű, nagyon sok hasznos információt helyeztek el szépen a képernyőn. A különböző fejtörőket jelképező szimbólumok nagyon kreatívak. A menürendszer rugalmas és stílusos. Lehetőség van arra is, hogy a különböző játékosok összemérjék tudásukat, úgy hogy összehasonlíthatják az idejüket, amit egy fejtörő megoldására fordítottak, illetve saját fejlődésüket is nyomon követhetik.

Játékmenet: A játékmenet derűs és elmélkedő, mentes a gyakori erős feszültségtől és versengéstől, amelyet mindenki előre vár a digitális újrafeldolgozásoktól. Bár nincs multiplayer lehetőség, igazából nem is hiányzik. Eredményed automatikusan elmentődik kilépéskor, gyorsan lehetővé téve a folytatást onnan, ahol abbahagytad. Van pár fejtörő, mely kéz-szem koordinációt igényel, mint a folyamatosan forgó Find and Fill játékok, de legtöbbször csak az agyadat és a minták, formák és színek iránti képességedet kell használnod. A 350 fejtörő elsöprőnek tűnhet első látásra, és mivel bármelyiket megcsinálhatod anélkül, hogy az összest megoldanád, igen jelentős az újrajátszás értéke; de én csak azt kívánom, bárcsak lenne egy véletlenszerű rejtvény fejlesztő, amely végtelen számú különböző játékot csinálna a csodálatos fejtörőkből. Az utolsó rejtvény készlet, amelyen a játék végén kell végigmenned, valóban nehéz.

Hang Effektek: Valószínűleg nem gondolsz arra, hogy egy ilyen játéknak kiemelkedő hanghatásai vannak, pedig így van. Minden egyes darab mozgásához tökéletes hang van kapcsolva, érdemes lenne megdicsérni azt a személyt, aki a hangokat a játékhoz illesztette a játékban. Imádtam még annak az embernek a hangját, aki elmesélte az összes szélhámos rejtvényt, miközben játszottam. A hölgy hangja azt a csodálatos közös érzést közvetítette, hogy nagyszerű mesélő az idő folyása közben. Noha 3D hang támogatás nincs, nem is hiányzik.

Zene: A háttérzenék egyszerűen pompásak, tökéletesen illeszkednek a remek látványhoz. Az audió minősége rendkívül magas, és teljesen mindegy, milyen a zenei ízlésed, a válogatást örömmel fogod hallgatni. A klasszikus és hagyományos zenén való hangsúly finom atmoszférát teremt. Ritka alkalom, hogy a játszott zene nem tökéletesen illeszkedik a fejtörőn lerajzolt kép tartalmához, de a fejlesztők olyan jól teljesítettek itt is, ahogy csak tudtak.

Intelligencia és Nehézség:Ha olyan megszállott fejtörő megoldó vagy, mint én, ennek a játéknak a kihívása a mennyekbe fog röpíteni, de mi van a kevésbé mániákussokkal? Mivel jóindulatúan emelkedik a nehézség a játék folyamán, a sima kezdők is kifejleszthetik az önbizalmat az iránt, hogy meg tudják oldani a fejtörőket. Mivel nincs nehézségi fokozat beállítására lehetőség, a szellemi igény fokozatos nehezülése valóban hatékonyan kezeli a problémát. Az online segítség szintén könnyebbé teszi a dolgokat, amikor épp nem vagy szellemi kapacitásod teljében. Amikor egy új rejtvénytípussal találkozol, a játék csodálatos módon tanítja meg, mi a bonyolult a megoldásban, mielőtt magával a játékkal találkoznál. Természetesen itt nincs mesterséges intelligencia, minden, amivel találkozol, előre meg van írva.

Összegzés: Ezen játék előzetesében rám nem jellemző módon az mondtam, hogy "a legjobb fejtörőnek ígérkezik, amivel valaha játszottam". Végigjátszva magabiztosan elmondhatom, hogy valóban igazam volt. Lesznek persze olyanok, akik nem szeretnek rejtvényeket megoldani, akik azt mondva, hogy ez a játék unalmas, és nem más, mint egy felmagasztalt türelemjáték kollekció. De az én szememben ezek az emberek kihagyják ennek a játéknak a szívét, amely a hagyományos és nem hagyományos játékosokhoz fordul. A kiválóan szerény gépigény valóban bárkinek elérhetővé teszi. Amit a végére mondani lehet, a mérce megemelkedett az összes jövőbeli fejtörő játék számára a pompás grafika, hang és zene, valamint a figyelmet lekötő játékmenet szempontjából. A SuperWRZ 5+-os díját a legkisebb töprengés nélkül ítélem neki oda.


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások