Flight Unlimited III

Flight Unlimited III

1999. október 19. 07:48, Kedd


Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Looking Glass

Minimum Követelmény: P233, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Fly!, Flight Unlimited II
Kategória: Repülő Szimulátor


Egy olyan műfajhoz képest, mely már alapjában véve elvet minden konfliktust, a civil repülőgép szimuláció kategóirában nagy a versengés mostanában. Először is ott van az újonc Fly! a Terminal Reality-től, amiben az egész világot berepülhetjük és a legjobban kidolgozott pilótafülkében találjuk magunkat. Természetesen ott van még a számítógépipar nehézsúlyú gorillája, a Microsoft, ami új lépésre szándékozik a Flight Simulator őrületben. Ebben a vérre menő küzdelemben két szembenálló iskola harcol. Az egyik fél, mindent képes bevetni a siker érdekében. Ennek a gondolatnak a követői olyan elemeket használnak fel felsőbbrendűségük jelzésére, mint az egész világ berepülése. A másik oldalon pedig olyanok állnak, akik a már meglévő elemeket fejlesztik olyan szintre, hogy a nagy újítások már nem is hiányoznak.

A Flight Unlimited (FU) sorozat mindig az utóbbi csoportba tartozott. Míg a Microsoft és a Sierra az egész világot be akarta repülni, addig az FU szimulátorok mindig egy bizonyos területre koncentráltak, mint például a nemrégiben megjelent FU2-ben San Francisco-ra. Ahelyett hogy valószerűen ábrázolnának egy kontinensnyi földterületet, éppen csak megfelelő részletességgel, a Looking Glass csapata a meghatározott földrajzi hely mellett döntött. Az eredmény az volt, hogy a Flight Unlimited játékokban ugyan nem járhattál egzotikus tájakon, de sokkal részletesebben mutattak be egy olyan kis helyet, amire senki sem számított volna, a San Francisco öblöt. Az érdekes repülőgépekkel és a sok repülési opcióval kombinált részletesség népszerűvé tette az FU2-t a műfaj rajongói körében.

Legalábbis népszerűvé annyira, hogy a Looking Glass és partnere, az Electronic Arts elkészítse a Flight Unlimited III-at. A folytatás hű maradt a sorozathoz, és most is egy bizonyos helyre koncentrál, melyet a lehető legrészletesebben készítettek el. Ezúttal a Looking Glass az északi parton feljebb választott magának helyszínt, és egy igazi metropoliszra, Seattle-re koncentrált. Ennek a lépésnek az az előnye, hogy a seattle-i helyszín nagyon változatos domborzatú, és sok híresebb hely található itt. Hegyek és völgyek felett repülhetsz, berepülhetsz Emerald Citybe és percek alatt Puget Sound vizei felett találhatod magad. Olyan híres dolgokat is láthatunk, mint a Space Needle, és olyan egyedi épületek felett repülhetünk el, mint a redmondi Microsoft épület, a Seattle Kingdome, és az új stadion építkezés helye. Nagyon sok látnivaló van, de azok akik San Francisco-ba szerelmesek, betölthetik a helyszínt az FU2-ből az FU3-ba. Ebben az a legjobb, hogy nemcsak két metropoliszban repülhetsz, hanem át is repülhetsz egyikből a másikba. Ezzel kitágíthatjuk a játékteret a részletesség megcsonkítása nélkül.

     

A Looking Glass ezúttal több repülőgépet bocsát a rendelkezésünkre. Míg az FU2 hangárát öt gép töltötte meg, addig az FU3-ban tíz repülőgép pilótafülkéjébe ugorhatunk be. Ezek a következő gépek: Cessna 172 Trainer, Piper Arrow, Stemme S10-VT, Mooney TLS Bravo, Mustang P-51D, Lake Renegade 270, Beechjet 400A, Muskrat Seaplane, Windhawk Twin, és a Fokker háromfedelű. Engem azonban nem a repülőgépek mennyisége fogott meg ebben az összeállításban. Végül is nem nagy dolog bedobni egy halom modellt, és megváltoztatni kissé a fizikájukat. Ami igazán lenyűgöző, hogy a Looking Glass mindent megtett, hogy változatossá tegye és személyiséget adjon ezeknek a gépeknek. Például ott van a 172 Trainer, amivel elég könnyű repülni. Nagyon stabil és egyszerű, és tökéletes a kezdő pilótának. Összehasonlítva a Beechjet 400A-val, ami a csoport legerősebb tagja, két teljesen különböző gépet és repülési élményt kapunk. Pár gép eléggé hasonlóan repül, de az tény, hogy sokféle repülési stílust tudsz kipróbálni. Az én kedvencem a Renegade 270, és a Fokker háromfedelű, ami felüdülést jelent a sok modern gép után. Kíváncsi vagyok mit szólnának az emberek az igazi Space Needle-ben, ha egy ilyen géppel repülnék el felettük?

     

Az FU3 feltelepítése eléggé nehézkes a szabálytalan installálási mechanizmusok és hatalmas merevlemezre kerülő adatmennyiség miatt, de ha már fut a játék, akkor ez az egyik legkönnyebben kezelhető szimuláció. A Fly!-hoz hasonlóan az FU3 sem tölt be automatikusan semmit, kivéve a főmenüt. Itt sok opció közül választhatunk. Először valószínűleg oda fogsz menni, ahová mindenki aki el akarja kezdeni pilóta karrierjét: A repülő iskolába. Az FU3 oktató része nagyon jól sikerült, és nagyon jól el lehet sajátítani a repülés alapjait. A leckék között van egyszerű taxizás, de repülési tervhez való igazodás is. Továbbá vannak olyan leckék is melyeket egy kifejezett gépre írtak. Ilyen például a Renegade lecke, ami a vízre szállást tanítja meg. Minden lecke három részre van bontva. Az első rész leírja, hogy mit kell tenned. A második részben egy oktató segítségével kell végrehajtanod a feladatot, utána pedig egyedül. Ez nagyon jó módszer, mivel így nem zúdul semmi sem egyszerre a nyakunkba.

     

A tanulás után több lehetőséged is van a repülésre. A legegyszerűbb a Quick Flight opció, melyben kiválasztasz egy repülőgépet, egy helyszínt és az időjárást, majd felszállsz. Az is lehetséges, hogy a számítógép generáljon terepet és időjárást. Hogyha ez nagyon egyszerűnek tűnik, lehetséges bonyolultabb útirányt is választani. Kiválasztasz egy indulási repteret a térképről, meghatározod az útirányt és az ellenőrzési pontokat. Ez egy nagyon rugalmas eljárás, és így mindenhova eljuthatsz az FU3 játékterén belül. Ha adhatok egy tanácsot, akkor menj a Mountan Rainier-rel, mert az FU3-ban nagyon szépek a hegyek, de akármi mást is csinálhatsz. Ha viszont kalandra vágysz, akkor ajánlom figyelmedbe a Challenges opciót, melyben cél-orientált küldetéseket találhatsz. Vagy valamilyen rakományt kell szállítanod, vagy bűnözőket kell elkapnod. Nekem ez volt a kedvenc részem az FU3-ban. Tény, hogy más civil szimulátorok nem nyújtanak ennyi izgalmat. Az FU3-ban választhattam a kikapcsolódás és az izgalom között. Ez a választási lehetőség azt mutatja, hogy figyeltek a fogyasztók igényeire, ami jó dolog.

     

Bármelyik opciót választod, az FU3 lenyűgöző engine-jével találod szembe magad. Grafikailag mindent legyőz, ami most kapható. A felszín modellezése kitűnő, és a repülők illetve más mozgó tárgyak, amikkel az utad során találkozhatsz, nagyon szépen animáltak. Nagyon megdöbbentő, hogy a repülőgép szimulátorok a jellegtelen piramisoktól és egyszerű geometriai alakzatoktól a valósághű hegyekig és a polygon alapú modellekig jutott. Az időjárási hatások szintén csodálatosak, és attól eltekintve, hogy a Fly! felhői egy kicsivel jobban néztek ki, mindvégig lenyűgöztek. Azonban az FU3 engine-jében nem az a legjobb, hogy jól néz ki, hanem az hogy nagyon simán működik. Mindegyik gépnek saját pilótafülkéje és modellje van. Az engine nagyon elnéző a repülőkkel szemben, de ettől függetlenül nagyon szórakoztató. Továbbá a Fly!-al ellentétben az FU3-ban le is lehet zuhanni, így érdemes odafigyelni a gravitációra és a landolásra. Kormánnyal és pedállal a legegyszerűbb ezt megtenni, de ha valaki nem ennyire megszállott, annak a joystick illetve a billentyűzet is megfelel.

     

Biztos vagyok, hogy az FU3 nagyon gazdagnak tűnik különlegességekben, ami igaz is. Még nem is említettem a FLED nevű pályaszerkesztőt, melyekben térképeket lehet szerkeszteni, és elcserélni azokat más rajongókkal. Ez a részletesség és mélység azonban hibákat is hordoz magában. Az FU3 ugyanis egy technikai behemót, aminek még a leggyorsabb gépek sem elég jók. Ha valahol a rendszerkövetelmények alja táján helyezkedsz el, akkor gondjaid lesznek a framerate-tel, még a legalacsonyabb részletességi szinten is. Továbbá egy ilyen komplex program technikai hibákat is rejt magában, amiket néha elég súlyos módon észleltem. A nemsokára megjelenő javítással azonban az FU3 a legjátszhatóbb programmá válhat. Mostani helyzetében is érdemes egy pillantást vetni rá, de én óva inteném a vásárlót.

     

     

     


Grafika: A Flight Unlimited 2 volt a legszebb grafikájú szimulátor a maga idejében. Ezt a hagyományt az FU3 is továbbviszi. Szinte minden tökéletes az FU3-ban, a felszín részletességétől egészen az épületekig és a sok mozgó objektumig. Különösen jól a domborzatot modellezték. A Fly!-al ellentétben, melyben elég lapos volt a felszín, itt dombokat, völgyeket és hegyeket láthatunk, melyek nagyon valóságosak. Szép lankákat, eltérő magasságokat és nagy hegycsúcsokat láthatunk, minden olyan mint az igazi világban. Sokkal kellemesebb, mint a Fly! szaggatott emelkedői. Az időjárás hatásai szintén kiválóak. Még mindig emlékszem arra, amikor először repültem viharban, és ahogy a víz lefolyt a szélvédőn. Szintén nagyon tetszettek az éjszakai fények is melyek a virtuális nap lenyugvása után jelentek meg. Nagyon szép volt Seattle éjszaka. Az ilyen szépségek teszik kiemelkedővé az FU3 grafikáját.

Valójában nem sok mindent lehet kritizálni. Csak két területet találtam, amiben hibáztatni lehetne a játék grafikáját. Először is a pilótafülkék nem olyan részletesek, mint a Fly!-ban. A különbséget azonban csak akkor lehet észrevenni, ha állóképeket nézünk. Továbba az olyan városi központok kinézetével sem voltam annyira megelégedve, mint például a belváros. Ne érts félre, még ez is sokkal jobb, mint bármelyik más szimulátorban, de itt is csak hatalmas felhőkarcolók állnak ki egy amúgy lapos terepből. Nagyon elégedett leszek ha a grafikusok találnak egy módot arra, hogy élethűen modellezzenek egy várost. Persze ez sokkal nagyobb teljesítményt igényelne, mint amire a legtöbb otthoni PC képes. Mégis nagy lépés lenne a mostani helyzethez képest.

Kezelő Felület: Hát, úgy tűnik, hogy a szoftverek a civil repülőszimulátorokig tolják ki rendszereink határait manapság. Emlékszem azokra a szédítő napokra két hónappal ezelőtt, amikor azon a tényen akadtam ki, hogy a Fly! teljes installja 1.8 GB-ot evett meg a vincsimből. Most az FU3 a soros, amely csak 2 GB-ot vesz el. Meglepő, hogy az install progam szerint nem volt elég helyem a teljes telepítéshez, viszont a Windows többszöri ellenőrzés után is más eredményt jelzett. Ez egy bizonyított műszaki hiba, és le lehet küzdeni egyszerűen a telepítő folyamat folytatásával, de akkor is fájdalmas.

Szerencsére, a feltételek érezhetően javulnak, amint elindítod az FU3-at. A menükben egyszerű a navigálás, mint ahogy a repülési beállítások is. Képes voltam összehozni egy gyors bevezető kirándulást anélkül, hogy akár egy pillantást is vetettem volna a kézikönyvbe. Nagyon egyszerűen, egy-két klikkelgetéssel meg lehet határozni az indulás helyét, az útvonalat, és a végállomást. Könnyűnek hangzik, nem? És az is. De amíg sok szimulátornak van eltúlzott repülési terve, úgy találtam, hogy az FU3 nagyon hatékonyan kezeli ezeket a dolgokat. Ha akarod, kérhetsz véletlenszerű indulási helyet, véletlenszerű időjárással, és indulhatsz is. Míg ez talán egy kicsit túl lényegretörő, én nagyon értékeltem a tényt, hogy a repülés előtti teendőim ilyen egyszerűen végrehajthatóak. Ezek után, mikor a repülés tervezése ilyen vidám, a gépek repülése az, ami igazán fontos itt.

Ez kezdődik a repülés közbeni irányítással. Úgy találtam, hogy az FU3 beállításai nagyon felhasználó barátok, míg ugyanakkor megőrzi azt a komplexitást, ami szükséges egy valósághű szimulátor készítéséhez. Mindenfajta eszközzel kompatibilis, ami azt jelenti, hogy a kormányrúd és a pedálok teljesen kihasználhatóak, ha van ilyesmid. Mivel nekem nincs, én a joystick és a billentyűzetet hívtam segítségül, amely nagyon használhatónak tűnt. Természetesen sok tanulnivaló van, és nagyon javasolt egy tanuló kurzus, ha még soha nem játszottál repülőgépszimulátorral ezelőtt. Ebben az esetben mindannyian köszönetet mondhatunk a kitűnő gyakorló küldetéseknek, amelyeket az FU3-ban találhatunk. Mindent átfognak az alap repüléstől a gépfüggő feladatokig, mint a leszállás a Renegade tóra, és ez két dologból adódik. Az egyik, a beszélő irányító, aki átvezet a feladaton, végrehajtva minden lépést, hogy lássad, hogyan kell megcsinálni. Amikor kész, a szimulátor berak ugyanabba a helyzetbe, így meg tudod próbálni saját magad is. Én az összes leckét remeknek találtam, és nagyon segítőkésznek a kezdők miatt, akik megtanulhatják az egyszemélyes repülés bonyolultságát. A Looking Glass megérdemli a határozott dícséretet a magyarázó technikájukért, épp úgy, mint a bonyolultság és megközelíthetőség egyensúlya miatt a kezelőfelületen.

Játékmenet: Amikor először betöltöttem az FU3-at, úgy éreztem, hogy a neve egy kicsit becsapós. A legutóbbi szimulátor, amivel játszottam, a Fly! volt, egy egész földterületet behálózó repülési térrel. Most korlátozva a Pacific Northwest egy részére, az "Unlimited" valahogy nem illik ide. Tévedtem. Ha az FU3 valami, akkor az a változatosság. Először is, tíz repülhető gép van. Míg ez nem egy hatalmas szám, a repülőgépek sokfélesége a mennyiségük miatt imponálóak igazán. Mehetsz egy első világháborús háromfedelűvel a Beechjet-ig, az az elegáns változatosság, mint a motoros vitorlázó és a hidroplán, külön megfűszerezi. Rengeteg dolgot csinálhatsz ezekkel a gépekkel, mint a hegyi tavon való leszállás vagy egyszerűen elrepülni az A pontból a B-be, nehezen válik unalmassá. Míg igaz, hogy számos gép jóval kevésbé van kidolgozva, mint kellene, ez akkor is sokkal több, mint más szimulátorokban. Hozzáadva, hogy Seattle területe itt egy csomó különböző terepfajtát biztosít, és az időjárási minták segítik frissen tartani a dolgokat. Repülhetsz hegyek, völgyek, városok, külvárosok, farmok és silók fölött egy utazás alatt. A terep kidolgozás szintjét nézve az FU3-ban, ez tényleg egy nagyon pozitív hatás a játék játszhatóságára.

Az is segít, hogy a Looking Glass számos repülési fajtát és lehetőséget biztosított. Van az alap módszer, ami egy irány kijelölése és követése, amely azoknak lehet különösen mókás, akiknek megvan az FU2 és a San Francisco kiegészítő lemez. Egy Quick Flight-ba történtő ugrás könnyű és gyors azoknak, akik biztosra akarnak menni, és a Challanges remek munkát végez a műfajjal. De az igazi nagy attrakció itt a FLED, a beépített küldetés szerkesztő. A FLED-el lehetőség van gyorsan objektumok széles skáláját hozzáadni Nyugat Amerika térképeihez. Ennél csak az jobb, hogy ezeket a file-okat kimenthetjük és cserélgethetjük más FU3 tulajdonosokkal. Míg a rossz az, hogy nincs nagyobb kiterjedés a terület szemszögéből, a lehetőség, hogy annyi western várost alkoss, amenyit csak szeretnél, vagy játssz egy olyannal, ami már készen van, ez mindenképpen szimpatikus. Ha értjük az FU3 script nyelvét, tudunk saját feladatokat tervezni. Kis kétségem van, hogy az online közösség fel fog virágozni ezektől, és a FLED-el készült file-ok cserélgetése lesz a legfontosabb.

Számos különböző lehetőség van a kidolgozás és a táj komplexitásának beállítására, és ebből pár hasznos is. De egy bizonyos pont után már nem sok mindent lehet csinálni. Plusz, észrevettem különböző problémát lefagyások és kiakadások képében, amely rosszabb volt annál, hogy csak kidobott volna a desktop-ra, mint sok hiba, mivel teljesen lefagyasztotta a gépet és csak a reset gomb megnyomása volt a megoldás. A valódi probléma az, hogy ez az instabilitás nem kötődött semmilyen akcióhoz vagy eseményhez. Képtelen voltam szándékosan újra előcsalni ugyanazt a hibát, pedig volt hozzá szerencsém jópárszor. Ez nagyon kellemetlen volt, csak repülök magamban, amikor hirtelen megugrik a hang és megkapom a világhíres Kék Halál képernyőt. Egy patch már úton van, de amíg nincs itt, így nehéz lesz valóban élvezni mindazt, amit az FU3 kínál fel.

Hang Effektek: Ami az utóbbi idők játékaiból nyilvánvalóvá vált, a Looking Glass kitűnő munkát végzett az FU3 hang részével. Minden effekt feltételezhetően közvetlenül igazi gépekről lett felvéve, és bár nem tudom ennek az állításnak az igazságát bizonyítani, csak annyit tudok mondani, hogy mindegyik fantasztikusan szól. Mégegyszer, a különféleség nagy szerepet játszik, mint a pöfögő indulása a Fokker motorjának egészen más, mint a Beechjet harsogása. Hozzátéve, hogy a beszédhang is jó az FU3-ban, bár korlátozott, de valóban megnyerő. Ez legtöbbször a tanuló küldetésekben tűnik fel, mikor egy nagyon személyes és kellemes hangzó repülési irányító vezet végig a légi közlekedés alapjain. De a Looking Glass egy kis személyiséget vitt a dologba azzal is, hogy a felhasználó kiválaszthatja a hangot, amely jelképezi önmagát a rádió kommunikáció közben. Bár soha nem találtam olyan hangot, amely tökéletesen illet volna hozzám, akkor is barátságos a választás lehetősége. Nem nagyon jelentős, de elég ahhoz, hogy megmutassa a hanghatások kidolgozását, amely átjárja az FU3-at.

Zene: Mivel nincs a játék közben zene, így az FU3 nem kap pontot ebben az osztályban. De úgy gondolom ez egy bölcs döntés volt. A legjobb, ha a játékos dönti el, hogy akar-e zenét hallgatni repülés közben, vagy inkább csak élvezni akarja a békét, a csendet, és a repülögépe motorjának mechnaikus hangzavarát.

Intelligencia és Nehézség: Az FU3 remek munkát végez ebből a szempontból, bár van mit fejleszteni, de viszonylag kevés. Ez nem azt jelenti, hogy a repülési modell rossz - tény, hogy nagyon jól van megvalósítva, eltérő paraméterekkel minden gép számára, és az időjárás ezekre jó hatásokat gyakorol. A probléma az, hogy ezek egy kicsit túl engedékenyek. Az FU3-ban nincs olyan gép, amely túl esetlen lenne, és az itt jelenlévő többség nem képes bedőlni és kapaszkodni az úton, ahogy kellene. És bár van szép számmal opció, mely a nehézséget hivatott megváltoztatni, a legcsikorgóbb alapok is teljesen valósághűtlen eredményt produkálnak. Vannak az alap tanuló kurzusok, melyek megegyeznek bármely repülési szimulátoréval, de ez valahogy simább a kitűnő tanítópályák miatt. Azt hiszem, hogy a Looking Glass sikere az FU3 fejlesztésében az, hogy olyan szimulációt csináltak, amelyek egyszer valósághűek, de nem erőltetettek, hogy elérhetetlenné váljon. Bizonyosan eredményesek ebből a szempontból, de a hardcore játékosok nagy része talán könnyűnek fogja találni.

Összegzés: Tényleg van egy csomó dolog, ami tetszetős a Flight Unlimited 3-ban. A nyilvánvalóan korlátozott repülhető terület ellenére, a renderelt kidolgozás szintje több, mint kielégítő. Nem repülhetek Seattle-ből Dijbouti-ba. Na és? Van elég tennivaló a Pacific Northwest környékén, amely órákra elengedő repülési izgalmat biztosít. Remekül telt az idő a különféle gépek és azok eltérő viselkedésének tesztelésével. A Looking Glass nyilvánvalóan kitűnő munkát végzett a válogatás szemszögéből, és valóban élvezhetőek a finom és a nem-annyira-finom különbségek állítgatása a motoros vitorlázó és egy kis sugárhajtású között. Tetszett még, hogy a fejlesztők olyan sokféle utat biztosítottak a repüléshez, a nyugodtan élvezhető és becsületesen valósághű ponttól pontig kirándulástól az ideges kapkodásig, ami gyakran előjön, amikor véghez kell vinni egy Challanges-t. Ez kombinálva a korrektül valósághű repülési modellel és némi teljesen elkábító grafikával, ez a fajta szabadosság a játszható küldetések szempontjából teszi az igazi győztessé a polgári repülőgépszimulátor kategóriában.

Sajnos, a technika ennek az útjába áll. Egy alapos keresés után a fórumokban és az Electronic Arts technikai segítség lapjain semmi ötletem nincs, hogy a Flight Unlimited 3 miért fagy ki nálam. Az összes amit tudok, az az, hogy jobban élveztem a saját repülésemben azt, amikor tartós volt, mivel sohasem tudtam, mikor jön az az átkozott dolog, amely hirtelen véget vet ennek. És itt vannak a framerate-ek, amelyek - bár nem lehetnek villámgyorsak minden rendszeren - bizonyosan hasznukra válna némi fejlesztés. Felfogtam, hogy ez egy erősen igénybevett szimulátor, és nem egy erőtlen platform, de amikor egy játék döcög minimumra beállított igényekkel, ott valami nem stimmel. Míg ezek a dolgok nyilvánalóak, amelyeket remélhetőleg kiküszöböl a közelgő patch, az FU3 könnyen veheti fel a versenyt a vetélytársaival ebben az egyre inkább tömött és versenyképes polgári repülőgép szimulátor műfajban.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások