Clans

Clans

1999. november 13. 06:48, Szombat


Kiadó: Strategy First
Fejlesztő: ComputerHouse

Minimum Követelmény: Pentium 120, 32MB RAM
Hasonló játékok: Diablo
Kategória: Fantasy Kaland


Amikor több, mint öt hónappal ezelőtt először megláttam a Strategy First féle Clans-t, úgy éreztem, hogy komoly kihívást fog jelenteni az ismertebb Diablo trónkövetelőknek, a Darkstone-nak és a Revenant-nak. Akkor még hiányzott belőle a tartalom nagy része, korlátolt volt a látvány és sok csiszolás kellett még, de volt benne ígéret és ötlet, ami sikeressé tehette volna. Ez elég gyakori a játékfejlesztők körében, így bíztam abban, hogy ha odafigyelnek a részletekre és a tartalomra, akkor a Clans komoly előétel lett volna azok számára akik már várják a Blizzard következő sikerét. Ekkorát tévedni!

A legnagyobb rejtély nem a silány játszhatóság volt, hanem az, hogy mi újat raktak a játékba a kiadás-előtti verzióhoz képest - én nem sokat találtam. Néhányan úgy hírdették, mint a Diablo örökösét, de a Clans sajnos nagyon távol van a céltól. A kiadó akció-szerepjátékként és kalandjátékként osztályozta, de a Clans-ban kb. annyi a szerepjáték, mint a Myst-ben, és csak kicsit több benne az akció. Bár a kalandozás mennyisége tűrhető, a világ elrendezése elég rosszindulatú. A játék elején négy törzs egyikéből választhatod a karaktered - Elf, Harcos, Barbár és Törpe. Bár a kezdeti tulajdonságokra kell dobni, semmi sincs a játékban ami előbbrejutáshoz hasonlít. Így csak erősebb fegyverekkel, varázslatokkal és tárgyakkal leszel erősebb.

     

A Clans mellett szól, hogy jól kihasználja az egyszerű történetet és biztos, bár elég egyszerű, a küldetés rendszere. A küldetések bizonyos karakterek és osztályok számára készültek, melyek elvégzésekor különböző tárgyakat és információkat kapsz, melyek folytatják a történetet. Pl. amikor a harcos először beszél a kováccsal, megtudja, hogy nagyobb mennyiségű aranyat elloptak tőle és vissza akarja kapni. Sajnos szörnyek örzik és nem mer odamenni. Érdekes, hogy soha sincs párbeszéd. A beszéd mindig egyoldalú. Az arany visszahozataláért a kovács készít egy +2 kardot a harcosnak. Bár sok az ilyen küldetés a világban, a Clans-ban csak hét szintet lehet felkutatni. Persze, ezek egy része óriási és elágazó, de akkor is csak harmadosztályú kalandozás hét szinten.

     

A küldetések mellett számos fejtörő is mozgatja a történetet. Az első szinten az átkelés a patakon kitűnő példája a fejtörőknek a Clans-ban. Ahogy körülnézel a patakparton, rájössz, hogy a fa aktív. Megpróbáltam lecsapni a kardommal, de az nem jött össze. Így nem volt mást tenni, megnéztem a térképet, elkezdtem kalandozni és találtam egy varázslót, aki elküldött egy küldetésre, ahol találtam egy baltát, amivel le tudtam dönteni a fát és átkeltem a patakon, ami új területet nyitott meg. Azok, akik általában erővel szokták megoldani a dolgokat, most átgondlhatják a stratégiájukat.

     

A harc azonban komoly szerepet játszik a Clans játékmenetében, és sajnos ez a leggyengébb láncszem a rozsdás láncban. Az ellenfelek egy cella-alapú térképrendszerben vannak szétszórva. Mivel a megvalósítás apró - erről majd még később - egyszerre csak pár ellenfél jelenik meg a képernyőn, és mindig ugyanott lesznek, ugyanakkor. A cella-alapú térképrendszerhez hasonlót még nem láttam. Kis szobák (cellák) vannak amiket kis alagutak vagy átjárók kötnek össze. Mindegyik cellának max. négy bejárata vagy kijárata lehet, ami másik cellába vezet. Az ellenfelek a nekik kijelölt cellákban találhatók és csak akkor mennek el onnan, ha meglátnak és üldözőbe vesznek, és csak olyan területre követnek, amiket már felfedeztél. A mesterséges intelligencia ámulatba ejtő - és nem jó értelemben.

     

Csak két fajta harc van - harcos-szerű kézitusa és varázslatok. A varázslat rendszer egyszerű és az effektek elég maradiak. A varázslatokat vagy találod, vagy megveszed tekercsen. A varázslatok ereje 1-5 terjed. A 2 és 5 közötti szinteket lehet kombinálni erősebb varázslatokért. A varázslatokat fegyverként lehet haszálni a négy hely egyikében. A varázslatok használata, pl. az Elffel, nagyon macerássá válik, mivel csak négy helyre lehet őket rakni.

     

A végítélet, hogy jobb lett volna, ha a Clans meg sem születik. Ami egy szép kitérő lehetett volna a szerepjáték rajongóknak, egy lejáratása lett. Egy egyszerűen használható, könnyen megtanulható és érdekes szerepjáték készítésének művészete nem könnyű és nem abból áll, hogy összedobok pár szép rajzot meg pár szörnyet. A többi jobb, szebb játék mellett ezt hamar el fogják felejteni.


Grafika:A Clans fejlesztői saját magukat lőtték lábon amikor úgy döntöttek, hogy a játék 2/3 része statikus grafika lesz. Ami szép lenne, az túl sötét vagy túl kicsi. Az előrenderelt hátterek és a max. 640x480 felbontás jelentősen megnövelte a lehetséges játékosok táborát, és a relatíve alacsony rendszerkövetelményekkel bárki játszhatja.

Kezelő Felület:A kezelést könnyű megtanulni. Sétálsz, beszélsz és felveszel vagy eldobsz tárgyakat a bal egérgombbal. A jobb egérgombbal használod az aktív tárgyat, és támadsz. A játékablak apró a körülötte látható panelekhez képest - tárgyak, státusz és aktív tárgyak. A Clans-t játszók körében állandó kérdés lesz, hogy miért ilyen kicsi a játékterület. Az alapvető egérmozgás mellett van pár gyorsító gomb is melyek segítenek a harcban. Támadás közben válthatsz fegyvert, ihatsz varázsitalt a billentyűzet segítségével. Bár a harci gyorsítógombok jók, kár, hogy a mozgásra nem csináltak.

Játékmenet:Nem volt nehéz pozitív dolgot találni a Clans-zal való tapasztalataim között. Szeretem a fantasy akció és kalandjátékokat, és bármikor inkább játszom egy gyenge szerepjátékkal, mint egy jó harci szimulációval. A Clans azonban a gyenge alatt van egy fokkal. Először is, a játék bezengett szerepjáték oldala nem létezik. A beszélgetések teljesen NPC vezéreltek és nem lehet eltérni a nagyon lineáris történettől. A térképek designja és az ellenségek szétszórása teljesen logikátlan és értelmetlen. A gyenge ellenséges mesterséges intelligencia korlátozza a játékot és bár pár küldetés eleinte jónak tűnik, az ismétlődés és túlságosan gyenge természetük még a legkitartóbb kalandort is megtörik. Nem tudtuk beindítani a multiplayer módot sem.

Hang Effektek:A kastély melletti erdő tele van bogarakkal; nem látod őket, de hallod őket. A kínzott lelkek nyögései rémisztőek, pláne a hisztérikus nevetésekkel. A harc hangjai nem annyira jók és a háttér hangok néha túl hangosak, így elnyomva a beszédet, de mindent összevetve a hangok mentik meg a játékot.

Zene:A Clans zenéje gyakran túl hangos és nem felel meg az eseményeknek. A zene minősége azonban a játék során nagyon jó minőségű. A menü alatt hallható dob hangja csatába masírozó seregekre emlékeztet, de mindent összevetve, semmi extra nincs a zenében.

Intelligencia és Nehézség:Ez a legszebb példája a legalapvetőbb mesterséges intelligenciának amit valaha látni fogsz - Pong találkozik a D&D-vel. Az ellenség nem tud különbséget tenni közted és a többi között, és korlátozza őket a te általad bejárt terület. Emellett nem mászkálnak maguktól és nem mutatják a visszavonulás semmi jelét. A harc sem túl leterhelő. Csak arra figyelj, hogy legyen nálad mindig gyógyító ital, mert a játékban nincs gyógyító varázslat. A játék nehézsége a fejtörőkben van, de azok is egy idő után ismétlődnek.

Összegzés:A Strategy First csinálhatott volna egy jó játékot, de úgy látszik minden erőforrásukat a jól elkészített Disciples-re fordították. Nagyon kevés vonzó van a Clans-ban. Bármi jó is található a játékban, biztos lehetsz benne, hogy van a piacon egy másik, amelyikben sokkal jobban kivitelezték.



Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások