Freespace 2

Freespace 2

1999. november 19. 05:44, Péntek


Kiadó: Interplay
Fejlesztő: Volition

Minimum Követelmény: P200, 32MB RAM, 3D gyorsító
Hasonló játékok: Descent: Freespace
Kategória: Űrharc Szimulátor


Ha makroszinten nézed a computer játékokat, igazából csak két fajta fejlesztő létezik - azok akik fejlesztenek, és azok akik javítanak. Az ipar rövid történetében kevés cégnek sikerült e kategóriák csúcsára emelkedni. Az Id Software és az Origin Systems jó példái a fejlesztőknek, míg a veterán LucasArts a javítási eljárásokra koncentrált. Mindkettő ugyanolyan fontos a játékipar növekedésében és terjedésében, és bár ritka az olyan cég amielyik egy játékában mindkettőt meg tudja valósítani, pont ez történt a Volition féle Freespace 2-vel.

Az előző részben a Volition megalapozta magát, mint vezető az űrharc szimulátorok között, és megalkotta a legjobb Wing Commander típusú játékot, a Freespace: The Great War-t. Érdekes történettel és szuperül elkészített 3D enginnel, a Great War minden dícséretet megérdemelt, de sokaknak túlságosan hasonlított az Origin féle játékra. Az eredeti Freespace-ben az emberek régóta háborúban álltak a Vasudanokkal, de összeálltak, hogy legyőzzenek egy közös ellenséget, mely mindkettőjük pusztulásához vezetett volna. A Shivanok, a támadó horda, majdnem minden téren fejlettebb volt, és elso hullámával majdnem elpusztította a teljes földi sereget. Hajóik védőpajzsával, a Shivanok majdnem megközelíthetetlennek bizonyultak.

A Freespace 2 az emberek és Vasudanok szövetségével kezdődik, s megpróbálják újraépíteni a Nagy Háború után 32 évvel. Politikai zűrzavarok uralkodnak el a mindennapi életben és a polgárháború is kialakulóban van, a Szövetségi erőket már több, mint 30 éve elvágták a Földtől. A Nagy Háború utolsó csatája elpusztította a Földre visszatérés egyetlen módját. A Freespace 2 első küldetése eljátsza az emberek felkelő csoportjának, NTF, történetét, akik a Szövetség és az emberi fajt megfertőző Vasudanok megsemmisítésére esküdtek fel.

     

Az első résszel ellentétben a Freespace 2 sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a történetmenetre és ez nekem nagyon tetszett. Bár még mindig a bevállt eligazítás, hajó konfiguráció, küldetés és végül, videó átmenet modellt használja, a Volition sokat finomított a folyamaton. Az első dolog amin rögtön észreveszed, hogy mennyit finomítottak a programon, a párbeszédek, küldetés előtti eligazítások és repülés közben is. A hangmunka szuper és soha nem viszi túlzásba, ahogy azt már láttuk jónéhány űrharc játékban. Apró dolgok, mint pl. éles és könnyen használható menük, egy teljes konfigurációs kezelői felület és a kedvencem, - egy működő kooperatív és ellenséges multiplayer opció - mind olyan, amikre minden fejlesztőnek törekednie kellene.

     

Az innováció jelei a hajók számának megduplázásán és az egész univerzum sokkal nagyobb méretén mutatkozik meg. Szuper körberepkedni egy kis harcigéppel a hatalmas hajókat, és mindez csak fokozódik amikor ezek a behemótok egymás ellen harcolnak. Egy nagyon aktív és vibráló ködfolt használata szuper ötlet. Az óriási ködfolt által "okozott" grafikai effektek és játszhatósági javítások fantasztikusak. Mindezt összevetve a Freespace 2 csodálatos grafikát és egy komoly, de teljesen állítható kezelői felületet tartalmaz, azonban az igazság az, hogy jó küldetés design és átlagon felüli mesterséges intelligencia nélkül minden űrharc játék bukásra van ítélve. Az igazság az, hogy a Freespace 2 már akkor is egész jól el lett volna, ha csak a grafikán és a kezelői felületen javít, de a Volition nem ült a babérjain, és a Freespace 2 mesterséges intelligenciája nem csak jobb elődjénél, de a küldetések is tízszer jobbak. Mindegyik küldetésnek teljesen érthető célja van és az események imponálóak. A történet elemei és változatossága kulcsfontosságúak a játékban, és nagyon tetszett ahogy a Volition bemutatja ezeket a küldetések közben.

     

Mindegyik scenario közben a Föld ősi történetét és az emberiség kezdetét bemutató információkat kapsz. Egyre többet tudsz meg az ellenállás terveiről is, és idővel megérted a Szövetség titkos terveit. A kampány során felfedezed az űr addig rejtett zugait és találkozni fogsz a fő Shivan erőkkel, amik egy rakás új harcigépet, korvettet és csatahajót tartalmaz.

     

Szerencsére a te csapataidat is módosították és néhány új hajóval is rendelkezel, melyek harcba tudnak szállni a Shivan erőkkel. Az előző részhez hasonlóan, először az olcsó vacak cuccal kezded a játékot, és ahogy haladsz a ranglétrán, egyre erősebb, drágább fejlesztéseket használhatsz. Először gyenge harcigépekkel indulsz, mint pl. a Medúza és a Perseus, aztán továbblépsz az Anukettek felé, ami fejlett tulajdonságokkal rendelkezik a ködfoltokban. De ahogy már sejteni engedtem korábban, a Freespace 2 talán legfontosabb új eleme az új csatahajók. Ezek egyszerre innovációk és finomítások. A nagy csatahajók használata nem újdonság, de ahogy és amire használják már igen. Soha nem láthattunk még ilyen csatahajó háborúkat. Új sugárfegyverekkel felszerelve, a csata- és szupercsatahajók, aktív résztvevői a számítógép képernyőn valaha látott legjobb úrharcoknak. E szuper behemótok tűzereje nagy hatással lesz a kis harcigépeidre alapozott terveidre, és egy véletlen találkozás egy ilyen nagy hajóval gyorsan véget vet még a legjobb pilóta karrierjének is.

     

A Freespace 2 negatívumai nem nyomnak túl sokat. Az élvezetes játékhoz komoly gépre lesz szükséged, de még az erőműveken is lelassulhat a játék a mammut méretű harcok közben. Ahogy már említettem, a mesterséges intelligencia sokat fejlődött az elődhöz képest, de a repülési dinamika még mindig a Wing Commander 2-ben látotthoz hasonló. Számomra az egyetlen komoly dolog ami nem tetszett a Freespace 2-ben, hogy nem tud megszabadulni teljesen a Wing Commander alapoktól. Bár ebben semmi rossz nincs, miután láttam előzetest a Digital Anvil féle Freelancer-ből, egy kicsit többre számítottam.

     

A Freespace 2 még így is egy szuper játék és az év egyik legjobb űrharc játéka. Tartalmaz még egy fantasztikus multiplayer opciót is max. 8 játékosnak. A Squadwar.com új tulajdonsága a PXO hálózatnak - egy ingyenes on-line szolgáltatás, ahol a csapatok saját űrterületeikért harcolhatnak. A Volition szépen továbbfejlesztette a Descent vonalat, sőt a Freespace vonalat is sikerült teljesen kiemelni az örökségből. Ez a Volition komoly játéka és csak erősebb lesz, pláne ha ilyen minőségi játékokat dobnak piacra.

     


Grafika: A szó minden értelmében - csodálatos. A Freespace 2 a valaha látott egyik legszebb grafikát tartalmazza. Lélegzetelállító látvány ahogy az egyik óriási méretű csatahajó keresztülúszik a Volition hihetetlenül színezett ködfoltján. Ha nem látod, lehetetlen leírni a szupercsatahajók méretét. Körülöttük és rajtuk átrepülni az apró harcigépeddel tökéletesen adja vissza az űr érzetét - s erre évek óta törekednek a fejlesztők. A sugárfegyverek és rakétacsíkok effektjei nagyon szépek. Kis negatívum, hogy úgy éreztem, a robbanások, főleg a csatahajókon kicsit jobbak is lehettek volna, és túl nagy a rendszerkövetelmény ha nagy felbontásban akarsz játszani.

Kezelő Felület: Nincs kivétel, ez a legkomolyabb és állítható kezelői felület a játékiparban. Bár lesznek játékosok akiket nyomasztani fog az opciók és gombok száma, az előnyök jelentősen elnyomják a bonyolultságot. A Freespace 2-ben megtalálható minden, a billentyűktől vagy joystick gomboktól -melyeket be tudod állítani, hogy kommunikációs csatornákat, pajzs modulációt és motor erőt irányítsanak- a HUD-ig, amin mindent teljesen egyedien színezhetsz. Ha hiszel abban, hogy irányítanod kell a játék minden apró részletét, akkor ezt a kezelői felületet neked találták ki. A Volition a játékost a vezérlőpult elé ültette.

Játékmenet:Ha játszottál akármelyik Wing Commanderrel akkor nem lesz nehéz megérteni a Freespace 2 mechanikáját. Bár a vezérlés, küldetés célok, grafika, kezelő felület és mesterséges intelligencia messze a legjobb az össze Wing Commander típusú játék között, természetüknél fogva más víziójának termékei. Ettől függetlenül a Freespace 2 játékmenete messze a legjobb. Mindengajta küldetés van, csapás az ellenséges csatahajóktól a felfedezetlen területekn játszódó mentésekig. Több, mint 70 új hajóval, melyek közül 12-vel repülhetsz is, és 30 dinamikus küldetéssel a Freespace 2 megéri az árát.

A játék szuper egyjátékos módjával egy szinten van a multiplayer rész. Az elődben ezen az opción sokat rontott a késlekedés és az ismétlődési problémák a Parallax Online stabilitással. Szerencsére ezeket a hibákat kijavították a folytatásban és a Squadwar mód hozzáadása segíthet az év multiplayer játékává tenni a Freespace 2-t.

Hang Effektek: A hang effektekből sok van és a beszéd egyszerűen kiváló, pláne a küldetés közbeni eligazítások során. A repülés közbeni hangok is nagyon szépek. Az űrharc szimulátorok gyakran használják ugyanazt a lézer hangot mindegyik hajójukhoz és fegyerükhöz, de nem itt. A Freespace 2 teljesen eltérő hangokat használ mindegyik fegyverhez, és a Tie-fighterhez hasonlóan, idővel mindegyiket megismered.

Zene:Bár a zene nem áll egy szinten a hangokkal, soha nem áll a játék útjában. Nekem nagyon tetszett a Shivanok és az Ősők zenéje, és úgy gondoltam, a fejlesztők szépen keverték a videókat a történettel.

Intelligencia és Nehézség:Sok más kategóriához hasonlóan, a mesterséges intelligencia az, amin a legtöbbet lehet javítani. Örömmel jelenthetem, hogy a Freespace 2-ben halad a javulás, bár még nem értük el a célt. Itt az ellenséges AI sokat fejlődött az elődhöz képest. A rosszfiúk bonyolultabb repülési alakzatot használnak és gyakran alkalmaznak csapatos támadást és elkerülő műveleteket is. A Freespace 2 AI hibája a másodpilótában mutatkozik meg. Egy rakás másodpilóta irányítási opció van, de ezektől függetlenül a másodpilóták nem valami magabiztosak.

A Volition a nehézség terén is sokat fejlődött. A játékban van egy opció, amivel a játékosok kihagyhatják azokat a küldetéseket, melyeket ötödszörre sem tudnak teljesíteni. Ez egy tökéletes megoldás azok számára, akik túl büszkék cheatek használatához, de néha jónéven veszik a segítséget. Van egy nehézség-mérce is amit a kampány során bármikor lehet állítani. Alapértelmezésben a Freespace 2 sokkal nehezebb, de az opciókkal az egyik leghozzáférhetőbb a piacon.

Összegzés:A Freespace 2-nek sikerült az, ami sok folytatásnak nem - megtartja az összes jó pontját ráadásul javított rajtuk, új tulajdonságokkal és még nem látott játszhatósági elemekkel tűzdeli meg. Ha szereted a Wing Commander típusú játékokat, akkor ez messze a legjobb választás.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások