Sim Theme Park

Sim Theme Park

1999. december 17. 00:28, Péntek


Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Bullfrog Productions

Minimum Követelmény: P200 MMX, 32MB RAM, Win95/98
Hasonló játékok: Roller Coaster Tycoon
Kategória: Építkezés Szimuláció
Forrás: The Adrenaline Vault


Akár két nehézsúlyú bokszoló, az Electronic Arts/Bullfrog Productions és a Hasbro/Microprose harcba szálltak, hogy kiderüljön kié a legjobb vidámpark szimulátor. Négy évvel ezelőtt a Bullfrog megjelentette a Theme Park-ot, azután múlt márciusban a Microprose a Roller Coaster Tycoon-t. Ugyanekkor az EA bejelentette, hogy a Bullfrog elkezdte fejleszteni a Theme Park folytatását, a Sim Theme Park-ot, ami a múlt hónapban jelent meg. Ezzel egy időben a Microprose kiadta a Roller Coaster Tycoon kiegészítőjét, a Corkscrew Follies-t. Csak a vevők döntik el, hogy kik nyerik meg a meccset. Az eladások tekintetében eddig az EA vezet.

A név megváltozása ellenére a Sim Theme Park nem akar élethű szimuláció lenni. Eddig a sim előtagot csak Will Wright Maxis játékai előtt használták, bár a Maxis-nak semmi köze ehhez a programhoz. A park attrakciói gügyék és látványosak, és alig tükrözik a fizika törvényeit, vagy az igazi vidámparki attrakciókat. Nagyon meg voltam elégedve a hullámvasutakon kívüli épületekkel. A játék közben folyamatosan újakat tudunk építeni és új fejlesztéseket tudunk eszközölni a régieken. Szerintem ez a legjobb aspektusa a játéknak, és ezen a téren sokkal nagyobb a fantázia a Sim Theme Park-ban, mint a Roller Coaster Tycoon-ban.

     

Négy különböző vidámparkot építhetünk a játékban, a Space Zone-t, a Lost Kingdom-ot, a Land of Wonders-t és a Halloween-t. Mindegyiknek különböző attrakciói vannak, azonos funkcióval, de különböző kinézettel és hanggal. Sajnos nem tudod mindegyiket egyből elérni. Az Instant Action módban, ahol egy kis előre megépített parkkal kezdesz, csak a Lost Kingdom elérhető, a Full Simulation módban, ahol teljesen előröl kezdesz a Lost Kingdom és a Halloweeen érhető el. Ez teljesen más megoldás, mint amit a Roller Coaster Tycoon-ban láthattunk, ahol 21 parkból öt azonnal elérhető volt. Ott viszont nem volt különböző téma.

     

A Sim Theme Parkban azt a lehetőséget vártam a legjobban, hogy végigjárhatom a parkot a vevők szemszögéből, és még fel is ülhetek az attrakciókra. A megvalósítás elég vegyesre sikeredett. A legtöbb ember kartonból kivágott figurákra emlékeztet, és sok épületbe be sem tudsz menni, hanem csak kívülről szemlélheted. Amikor pedig felülsz valamire, a háttér vadul fel-le mozog, és még csak meg sem közelíti a valódi élményt. Bár a fejlesztők azt mondják, hogy ezzel átérezhetem az izgalmat is, és új ötleteket kaphatok a módosításhoz, nekem ez nem jött be. Mégis jó ötletnek tartom, hogy a "vevők" szemszögéből is megszemlélhetjük a parkot.

     

Ebben a fajta építkezési szimulációban a legnehezebb feladat, a komplex vidámpark felépítése minden előzetes terv nélkül. A Roller Coaster Tycoon-ban több előre elkészített hullámvasút is volt, amit egyszerűen csak el kellett a parkban helyezni. A Sim Theme Parkban darabokban kell felépítened őket. Építhetsz komplikált hullámvasutakat vagy gokart pályát és vízi pályákat kereszteződésekkel, ugratókkal és alagutakkal. Bár a Sim Theme Parkban könnyebb hullámvasutat építeni, hiba volt kihagyni az előre megtervezett pályákat.

     

A Sim Theme Park legnagyobb gyengesége az útépítés. Nagyon sok helyről azt hiszed lehet utat építeni ott, és végül kiderül, hogy ezt mégsem teheted. Ahova lehet építeni, ott helyenként pedig nem látható az út. A legrosszabb az, hogy ha oda akarsz utat építeni, ahol már van egy útrész, akkor az út részei véletlenszerűen tűnnek el és fel. Mivel az útépítés nagyon fontos a siker elérésében, ez a probléma sok embert elriaszthat.

     

Ahelyett, hogy mértékegységként a népszerűséget, a bevételt és a vevők elégedettségét használná a játék, jutalomként arany jegyeket, amivel új attrakciókat építhetünk, és arany kulcsokat kapsz, amikkel új vidámparkokat érhetünk el. Ez a rendszer nem igazán látható át, és frusztráló mivel nem igazán tudod, hol tartasz. Játék közben nem tudsz egy mutatóra sem ránézni, ami megmutatná, mikor kapod ezeket a jutalmakat, és amikor végül megkapod őket, nem tudod miért.

     

Vannak nagyon egyértelmű üzleti aspektusai is a Sim Theme Parknak, mint például földvásárlás, vagy a kölcsön. Ezek azonban nem illenek a játék atmoszférájába. Például amikor kölcsönt veszel fel, különböző mennyiségek és különböző bankok közül választhatsz, amiknél más a kamat és visszafizetési határidő. Nem értem, hogy miért törődne valaki egy ilyen játék közben ilyen fölösleges részletekkel. Szerintem nem kellett volna a száraz managment részleteit bevenni a játékba.


Grafika:A Sim Theme Park 3D gyorsítást használ, és bár az eredmény összességében elég jó, elmarad a többi ilyen szimulátortól, amik ráadásul nem is használnak 3D gyorsítást. Még a maximális 800x600-as felbontásnál is darabos a kép egy kicsit. A polygon szám kicsi, és a textúrák sem elég részletesek. A talaj különösen ronda. Érdekes módon számos grafikai fejlesztés van, amit a Bullfrog nem támogat, és csak egy file átírásával lehet bekapcsolni. Ilyen a tripple buffering, a bump mapping és a 32 bites renderelés. Azonban engem még így sem nyűgözött le a grafika.

Továbbá a park fölötti scrollozás jóval darabosabb és pontatlanabb, mint ahogy én azt szerettem volna, és a Sim Theme Park-hoz jóval erősebb gép kell, mint a Roller Coaster Tycoon-hoz. Hiányoltam a Roller Coaster Tycoon-ból ismert lehetőségeket, például a hullámvasutak színének, a földterület magasságának és lejtésének változtatását. Van pár látványos effekt, például az, ahogy az attrakciók kipattannak a földből mikor megépíted őket. Plusz az összes karakter nagyon vidám és aranyos. Ami nagyon tetszett az az volt, hogy a játék minden indításkor új animot játszik le, így tartva ébren az érdeklődést.

Kezelőfelület:A Roller Coaster Tycoon-nal ellentétben, ahol mindent az egérrel kellett irányítani, a Sim Theme Park-ban az egér és a billentyűzet kombinációját kell használnod. Néhány billentyűkombináció elég bizarr, és sajnos ezeket nem lehet megváltoztatni. A távirányítóra hasonlító kezelő panelt aranyosnak tartom, de a Roller Coaster Tycoon menüit könnyebb és hatékonyabb volt kezelni. Az is kényelmetlen, hogy nem lehet az egyes vevőkre rákattintani, hogy megtudjuk, mit gondolnak. Míg a hagyományos játékképernyő elég funkcionális, addig a térképet rosszul tervezettnek és nehezen értelmezhetőnek tartom.

Játékmenet:Csúcsidőben a Sim Theme Parkban jóval kevesebben vannak, mint a Roller Coaster Tycoonban, mégis sokkal nehezebb rendben tartani a parkot. Egy attrakciókkal telezsúfolt park kezelhetetlen kavalkáddá válhat. Ráadásul a kezelés sem kiegyenlített. Például tudod változtatni a só mennyiségét a sült krumplin, a zsírt a hamburgerben és a jeget az italokban, de nem tudod megadni a takarítóknak és a technikusoknak, hogy milyen feladatokat végezzenek el, úgy mint a Roller Coaster Tycoonban.

Nekem tetszettek az eredeti attrakciók, némelyik olyan zseniális és izgalmas, hogy órákig tudnék rajtuk szórakozni. Ezzel szemben a hullámvasutak a játék igazi gyengéi. A valószerűtlen fizikától eltekintve koránt sincs akkora kontrollod a végeredmény komplexitása fölött, mint a Roller Coaster Tycoon-ban. Éppen ezért a hullámvasutakra sohasem a megfelelő módon hat a gravitáció.

Képeket készíthetünk a parkunkról és ezeket elektronikus képeslapokként elküldhetjük a barátainknak. Parkokat is lehet cserélgetni a neten keresztül és más játékosokkal is beszélgethetsz. Ez nagyban megemeli az újrajátszás értékét, főleg ha azt vesszük milyen kevés parkot kapunk a végleges verzióban.

Hangeffektek:A Sim Theme Park hanghatásai közel sem olyan izgalmasak és élethűek, mint a Roller Coaster Tycoonéi. Ráadásul a Sim Theme Parkban van egy nagyon idegesítő tanácsadó, aki minden problémát, fejlesztési lehetőséget bejelent, és néha még a hiányosságokra is figyelmeztet. Ez engem halálra idegesít, de szerencsére le lehet kapcsolni. Ahogy a parkban mozog a hangok természete és hangereje is megváltozik. Az EA ebben a játékban is folytatja azt az egyáltalán nem fair politikáját, hogy csak az EAX-ot támogatja. Így akik A3D-t használnak nem használhatják ki a 3D hangzást. A szoftveres Qsound technológia szintén elérhető.

Zene:Míg a Roller Coaster Tycoon számos hiteles vidámparkhoz illő zenét nyújt, addig a Sim Theme Parkban csak elmosódott háttérzenét hallunk, amit a témához igazítottak. A zenével meg voltam elégedve, mert nem válik olyan hamar ismétlődővé, mint a Roller Coaster Tycoon zenéje. A zene egyáltalán nem olyan, amilyet vidámparkokban hallanál, de nagyon fantáziadús és gyakran magával ragadó.

Intelligencia és Nehézség:A 76 oldalas kézikönyvből mindent megtudhatsz, amit a vidámpark irányításához tudnod kell, de a könyv nagyon rendszertelen és nehéz megtalálni, amit akarsz. A Sim Theme Parkban nagy türelemre lesz szükséged, ha sikeres akarsz lenni. Órákig kell dolgoznod a parkon, mielőtt elkezdenél népszerű lenni. Mivel nincs igazi mérce, amin lemérhetnéd, hol tartasz, nagyon szemfülesnek kell lenned ahhoz, hogy rájöjj, mivel tudsz új kártyákat és kulcsokat szerezni. A Sim Theme Parkban nincs mesterséges intelligencia, mivel minden karakter előre megírt reakciókat produkál.

Összegzés:Amikor először játszottam a Sim Theme Parkkal, úgy éreztem teljesen eltörpül a Roller Coaster Tycoon mellett. Pár órai játék után azonban kezdett megfogni. Bár a Sim Theme Parknak van egy-két problémája, a belőle áradó vidámság mindenkit magával ragad. A játékmenet teljesen rabul ejtett, és azon kaptam magam, hogy nem bírom abbahagyni a játékot, mert látni akarom a következő hihetetlen attrakciót. De ettől függetlenül a Roller Coaster Tycoon jobb.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások