Start Up

Start Up

1999. december 26. 18:14, Vasárnap


Kiadó: Monte Cristo Multimedia
Fejlesztő: Monte Cristo Multimedia
Minimum Követelmény: P200, 32 Mb RAM
Kategória: stratégia

A játék egy nagyon pontos üzleti szimuláció, stílusában leginkább egy nagyon régi játékhoz, az Oil Imperiumhoz tudnám hasonlítani, de sajnos közel sem olyan jó. A játék elején ki kell választani milyen terméket akarunk gyártani (mobiltelefon, játékkonzol, cyber tévé) és a világ melyik régióiban akarunk tevékenykedni. Ugyan van még egy nehézségi fokozat választás is, de már a termék és a régió is befolyásolja a nehézséget.

A játék kezdőképernyője irodánkból indul, innen érhetünk el mindent. A "menüpontok" megmozdulnak, ha rámegyünk az egérrel, ezek sorban:

Az előttünk lévő papirokra kattintva tölthetünk, menthetünk, állíthatjuk a sebességet, léphetünk ki a játékból. Asztalunkon tőlünk jobbra van a számítógépünk, itt rakhatjuk össze termékünket, határozhatjuk meg a kutatási célokat. Minden terméknek négy fő jellemzője van, ezeket készen is vehetjük más cégektől, de saját technológiákat is kifejlesztehetünk. Természetesen az utóbbit érdemes választani, mivel nyereségünk is nagyobb lesz és a fejlettebb dolgokhoz is csak így juthatunk hozzá. A fejlesztés gyorsaságát a megkívánt minőség és a rajta dolgozó emberek száma és tudása befolyásolja. A technológiákat csak kikutatásuk után fejleszthetjük ki, a kutatórészleet sem hanyagolhatjuk el; ők adják a témákat. A fejlesztési lehetőségek nagyon nagyok, elvileg több mint 3000 kombináció lehetséges.



Szemben velünk van a világtérkép, rajta a különböző régiókkal, itt határozhatjuk meg viszonteladóink részesedését %-ban. A térkép mellett van a statisztika (egy szép lefelé ívelő görbe ;>) eddigi bevételeinkkel és az eladott termékek számával. Itt nyílik alkalmunk kölcsönt kérni a banktól, eladhatjuk a cégben meglévő részvényeink egy részét, és megfelelő pénzösszeg felett tőzsdére is léphetünk, további tőkét vonva a vállalatba.

Az asztal bal oldalán lévő képernyőn tájékoztatnak minket e-mailekben az eseményekről, emberek felmondása, új kutatható fejlesztések, tesztelés alatt lévő termék stb. Amin meglepődtem, az a nagyon részletesen kidolgozott technikai háttér; ahogy haladunk előre az időben folyamatosan kapjuk az infókat a nagyvilágból is, megtudhatjuk, hogy a DVD folyamatosan tör előre vagy hogy a jövőben a mobiltelefon teljes felülete érintőképernyős lesz, gombok nélkül.

Az ajtó mellett lévő papírállványon zajlik a játék legfontosabb része, itt határozhatjuk meg a régiók megdolgozására szánt reklámok mennyiségét és beállíthatjuk termékünk árát. Közben láthatjuk a konkurencia hasonló mutatóit is.



Az ajtón kilépve mászkálhatunk 4 szintes épületünkben. A bal oldalon lévő ikonokkal lépegethetünk a tevékenységek között. Legalul van a gyártás, gyártosorokat a fogaskerekekre kattintva vehetünk. A következő a kutatás/ fejlesztés szintje, de a tesztelés is itt zajlik. A harmadikon van a "forróvonal" (hotline), a marketing és az eladási (sales) részleg. Legfelül pedig a számlázás, pénzügy és a humán erőforrás manager. Az asztalukon lévő kis ikonok jelzik, hogy melyik milyen munkát végez. Amennyiben úgy véljük, hogy plusz embereket kell egy feladathoz rendelni, duplikálnunk kell a szükséges asztalt, és felvenni még egy embert.

Tulajdonképpen mindegyik részleg egyformán fontos, ha nem fordítunk kellő figyelmet pár hónap múlva biztosan véget ér a játék. Az egyes osztályok tulajdonképpen az alájuk tartozó területek folyamatos karbantartását végzik: a humán manager fejleszti az emberek tudását, a pénzügyi osztály folyamatosan apránként emeli a fizetést, a marketingesek beállítják a termék árát stb. Mindezeket természetesen kézzel is babrálhatjuk, de egyrészt időnk nincs rá, másrészt meg ők jobban csinálják ;>.

A játékot 7 ember játszhatja egyszerre interneten keresztül a szabadon letölthető kiegészítés segítségével. A tutorial módban elején korlátozott elérésünk van, a pénzügyi és a marketingrészleg feladatával nem kell foglalkoznunk.



Grafika: A grafika egy izometrikusan ábrázolt terepből és állóképekből áll. Világos, tiszta, egyértelmű vonalak jellemzik, pusztán a célszerűség vezette a rajzolókat. Szépnek mondható, extrák nélkül.

Kezelő Felület: A menüpontok a képernyő jobb alsó felére és bal oldalára vannak öszpontosítva, könnyen megtanulható melyik micsoda.

Játékmenet: A játékmenet lineáris, bár a 3 termék 3 utat jelent. Egy nagyon vékony pengeélen egyensúlyozva kell kutatni, fejleszteni, gyártani és reklámozni. Nem szedhetjük meg magunkat pénzzel, nem ülhetünk le némi előrehaladás után babérjainkra, minden eszközt a vállalatba kell invesztálni.

Hangeffektek és Zene: Játék közben bárhol a segítségre kattintva angol élőbeszédben előadott tájékoztatást kapunk. A zene a CD-n lévő audio trackokról szól, az effektek csupán apró pittyegésekből, irodai zajokból állnak.

Intelligencia és Nehézség: A játék nagyon nehéz. Ha túlságosan elhanyagoljuk valamelyik területet, tapasztalt játékos számára is elég gyorsan vége lehet a játéknak. Ha pl. nem kutatunk, elfogynak a fejleszhető találmányok, nem tudunk újabb termékekkel kirukkolni, a konkurencia simán leköröz minket, mivel a meglévő iránti kereslet gyorsan csökken. Ha a marketinget hanyagoljuk el, hasonló ördögi körbe jutunk. A pénzügyi osztály alulméretezése esetén embereink rohamosan fognak felmondani a munkakörülmények romlása miatt. A kicsi gyártósorok pedig kevés terméket, ergo alacsony bevételt eredményeznek. Ha túlságosan felfejlesztünk egy területet, egy idő után semmi dolguk nem lesz, de az emberek bérét természetesen ilyenkor is ki kell fizetni.

Összegzés: Mazochistáknak és vérprofiknak ajánlott stratégiai játék. Az üzleti szimuláció pontossága kihívást jelent, de a tizenötödik úrakezdés után rájöttem, számomra nincs remény.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások