Mobil alkalmazással a dugók ellen

Mobil alkalmazással a dugók ellen

2014. április 1. 09:53, Kedd
Német szakemberek olyan rendszert fejlesztettek ki, amely minden autósnak más kerülőutat javasol, így elkerülve a dugók kialakulását.

Sebastian Heise és munkatársai által létrehozott program képes valós időben előrejelezni az utakon lévő forgalmat és még azelőtt más útvonalakra átirányítani a vezetőket, hogy egy dugó kialakulhatna. A szoftver érdekessége az az algoritmus, amely minden autósnak eltérő útvonalat javasol. "Ezáltal lehetőség van a közlekedés ideális elosztására a meglévő infrastruktúra segítségével" - jelentette ki Sebastian Heise.

A Greenway nevű alkalmazást használók megadják az aktuális közlekedési helyzetüket és a céljukat. Ezeket az adatokat ötvözik az aktuális közlekedési helyzettel és például az útfelújításokkal kapcsolatos információkkal. Mindez nem az okostelefonon vagy a navigációs eszközön, hanem a cég szerverein történik. A megoldásnak köszönhetően a forgalom akár 30 százalékkal is gyorsabb lehet. Ahhoz viszont, hogy a módszer működjön, sok járműtulajdonosnak kell csatlakoznia és az adatait megosztania.

Az informatikai szakértők becslése alapján legalább az autósok 1 százalékának kell telepítenie a szoftvert. Ez ambíciózus cél. A vállalkozás ezért megnyerné partnernek például a taxiscégeket, de a Bosch is tesztel egy prototípust. "Az elsődleges üzleti modellünk azon alapul, hogy a rendszert értékesítsük a navigációs készülékek gyártóinak" - közölte Heise.

Michael Schreckenberg professzor, a Duisburg-Essen Egyetem közlekedési mérnöke egy projekt keretében WLAN-adókkal szerelt fel számos gépkocsit, hogy így tájékoztassák a közúti forgalomban lévő többi járművet. A rendszer alapötletét a természeti példákból vette át, a szakember szerint ugyanis az autók úgy mozognak, mint a csordákban haladó állatok. A hálózat már akkor hatékony lehet, ha csupán minden 20. gépkocsi csatlakozik hozzá. Schreckenberg szerint az algoritmusok önmagukban nem képesek megakadályozni a dugók kialakulását, gyakran ugyanis hiányzik a kapacitás az intelligens alternatív útvonalak kijelöléséhez. A Ruhr-vidéken például csúcsidőben annyira zsúfoltak az utak, hogy a dugókat nem lehet elkerülni.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások