Diplomacy

Diplomacy

2000. január 7. 00:00, Péntek


Kiadó: Hasbro Interactive
Fejlesztő: Microprose

Minimum Követelmény: P166 MMX, 32MB RAM, 2MB-os SVGA grafikus kártya, Win95/98
Hasonló játékok: Risk
Kategória: Stratégia
Forrás: The Adrenaline Vault


Nem könnyű dolog elkészíteni egy legendás társasjáték számítógépes verzióját. Majdnem annyi kész termék van, mint amennyi bukás, legjobb példa a Hasbro Interactive féle Monopoly és Risk konvertálása. Azt mondják, hogy a kitartás az igazi harcos tulajdonsága és e kijelentés hatására a Microprose és anyavállalata, a Hasbro, megérdemlik ezt a jelzőt. Legújabb társasjáték konverzió próbálkozásuk az Avalon Hill féle "Diplomacy". A Diplomacy, melyet a Meyer-Glass Interactive-vel együtt készített a Microprose, a stratégia és háborús hódítást veszi alapul az "Axis and Allies"-hoz és "Risk"-hez hasonlóan, és összekeveri komoly diplomáciai elemekkel. Hét ország és vezetőik harcolnak Európa irányításáért és aki jobban tárgyal a harc helyett, az nyer.

A társasjáték verzió több, mint 100 változáson ment már át, és ezek miatt a Microprose úgy döntött, hogy csak pár verzióra korlátozzák magukat. A szükség miatt a PC verzió tulajdonságai azok, melyeket a játékosok az évek során a legjobban megszerettek. Ezek a szabvány tulajdonságok és az alapfelállás egyenesen a társasjátékból jön. Az alapfelállás Európa az 1900-as évek elején. A kor legerősebb országai törnek hatalomra: Anglia, Oroszország, Olaszország, Franciaország, Ausztria-Magyarország, Németország és Törökország. A legjobb eset felállásban a Diplomacy-t heten játszák, mindenki egy-egy hatalmat irányít. A felállásban mindegyik ország kap alapegységeket (seregeket vagy hajóhadakat). Maga a játék úgy indul, hogy mindegyik ország leírja a terveit, majd egyszerre lép. Tervek közé tartoznak a seregek mozgásai, támadások, utánpótlás manőverek és diplomáciai kapcsolatok.

     

A diplomácia művészete körök közben zajlik és ez a játék lelke. Ebben a fázisban a követek beszélgethetnek tárgyalótermekben, szövetségeket köthetnek, békét írhatnak alá, szívességeket kérhetnek és hűbért követelhetnek. Sok változó, mint pl. hírnév és hadierő, dönti el mindegyik nagykövet hatékonyságát és a dolgok kimenetelét. Aki nem játszotta még a "Diplomacy"-t, annak kicsit könnyít a gyakorló mód és a használati. A gyakorló grafikusan jelenik meg és megmutatja a legtöbb képernyőt, de a magyarázat mindenhol szöveges, így sokat kell olvasni. A legtöbb új játékosnak többször végig kell majd mennie a gyakorlón, de akik ismerik a társasjátékot minden gond nélkül beleugorhatnak.

     

A Diplomacy szabályainak definiálása nem volt nehéz a Microprose-nak - csak azt kellett eldönteniük, hogy a sok verzió közül melyiket konvertálják a PC-re. Amikor ezt eldöntötték, már csak a mesterséges intelligencia állt köztük és egy szuper játék között. A legjobb dolog a "Diplomacy"-ban az interaktivitás és a tárgyalások a játékosok között. A kapcsolat a kulcs és a Microprose legnagyobb kihívása egy mesterséges intelligencia elkészítése volt, ami szimulálni tudja ezt. Mivel hatalmas fába vágták a fejszéjüket, könnyű megérteni, hogy miért buktak meg ennyire. A társasjáték összes örömét fojtogató, merev és hihetetlenül mesterséges játékosok váltották fel. Nem élvezet kapcsolatba lépni a számítógép-vezérelt alanyokkal. Pár kör után könnyen belátható, hogy nincs nagy választék és reakcióik is nagyon korlátozottak. Még soha nem éreztem egy mesterséges intelligenciát ennyire mesterségesnek.

     

Hibák egy területen általában nem rontanak el egy egész terméket, ha a többi kompenzálja, de a Diplomacy-ban pont ez történt. A szörnyű mesterséges intelligencia, közepes grafikával és megkavart felülettel korlátozza a játék potenciálját és a bukás legmélyebb pontjára küldi. Az egyjátékos lehetőséget kereső társasjáték rajongók csak csalódást fognak találni. Bár a Microprose rakott állítható időzítőket, multiplayer módot és e-mailen keresztül játszás opciókat a játékba, ezek a funkciók vagy nem megfelelően működnek, vagy hibásak vagy csak egyszerűen nem érnek annyit, hogy ott legyenek.

     


Grafika:A Diplomacy digitálisan rögzített animált fotókat használ az országok szimulálására és legtöbb helyen ez be is vállt. A maradék grafika menük és térképek. Az interface grafika foglalja el sok képernyőn a legnagyobb helyet és ezek élesek, könnyen olvashatók. A menük színváltása egy kicsit lapos, de szerencsére, a térképek színessége kárpótol ezért. Négyfajta térkép látható és mindegyiket lehet nagyítani. Mindent összevetve ez nem egy látvány játék; de nem is annak készült. Alig van valami grafikus beállítás és nem tudsz változtatni a 800x600 felnbontáson sem.

Kezelőfelület:Rémálommá vált az, ami egy egyszerű társasjáték - PC képernyő konverzió lehetett volna. Először is, a tárgyalási felület használatához meg kell tanulni alap parancsokat, hogy tárgyalni tudj az AI vezérelt ellenfelekkel. Tárgyalások közben ezek az entitások minden provokáció nélkül távoznak, minden ok és indok nélkül jönnek-mennek. Más problémák, mint pl. nehezen navigálható gombok és rosszul implementált segítségek, sem teszik kellemessebbé a játékot. A dokumentáció elfogadható és a gyakorló rész is működőképes, de egyik sem változtat azon, hogy a kezelői felülethez több türelem kell, mint kitartás. Folyamatosan belefutsz abba, hogy a Diplomacy kötelező módon tárgyaltatat az AI hatalmakkal. Nem egy erőteljes kezelői felület, mivel kevés dolgot irányíthatsz és még ennél is kevesebbet kérhetsz. Egyszerűen egy computer játék nem tudja szimulálni a való élet komplexitását és a Diplomacy is ezt bizonyítja.

Játékmenet:Az egyjátékos mód örömtelen és elbátortalanító. Kevés játék idegesíthet annyira, mint ez. A mesterséges intelligencia korlátok és az egyéni tárgyalások teljes hiánya tönkreteszi ezt a játékot. A multiplayer opciók lehettek volna a játék mentőangyalai, de sajnos ez a funkció is eltört. Három multiplayer mód van: LAN, MSN Gaming Zone és E-mail. Amint a legtöbb Diplomacy veterán tudja, ha nincs ott az összes játékos, akkor az nem olyan jó, és lehetetlen egyszerre hét játékost találni. Még ha sikerül is elindítani egy multiplayer játékot hús-vér ellenfelek ellen, problémás a játék olyan esetekben, ahol több, mint két AI vezérelt játékos van jelen. Nem csak a változók változnak véletlenszerűen, a hatalmi egyensúly és utánpótlási vonalak is teljesen megtörnek. Az E-mail-ben játszás messze a legpozitívabb tulajdonság, de sajnos ez is gyengén kivitelezett.

Hangeffektek:A Diplomacy-ban vannak hangok? A Microprose elég keveset dolgozott a hangokon és annyira minimális és rosszul implementált, hogy nem is érdemel egy csillagnál többet. Azt hiszem tényleg nehéz hangot implementálni egy társasjáték konverzióba, de legalább rakhattak volna pár sor szöveget vagy csata hangját a játékba.

Zene:A pocsék és minimális hangokat egy közepesnél is gyengébb zene tükrözi, ami se nem felemelő, se nem érdekes. Lapos, és ugyanazok a számok ismétlődnek újra és újra. Ha a játék többi része egy kicsit érdekesebb lenne , akkor a zene sem tűnne annyira idegesítőnek. Amikor olyan dolgot keresel ami elvonja a figyelmed a szegényes játékmenettől, csak egy unalmas zenét találtsz, amihez aszpirin kell.

Intelligencia és Nehézség:Feltűnhetett a cikkben, hogy mindig visszatér a számítógép-vezérelt ellenfelek hiányossága. Igazából a hihetőségük nem létezik. Reméltem, hogy az AI ellenfelek át tudják venni az emberek szerepét és még egy kissé higított valóságérzetet is el tudtam volna fogadni, ha legalább a társasjátékhoz hasonlóan tudtak volna tárgyalgatni. Sajnos azonban ezek a játékosok nem tudnak semmi extrát, egész létük csak alapparancsokra épül, mint a "Támadás", "Nem támadás", "Védelem" és "Szövetség".

Mint a kezelői felület részben említettük, a mesterséges intelligencia képtelensége, hogy megértse a saját paramétereit, egyszerűen ámulatba ejtően idegesítő. Az AI ellenfelek gyakran kisétálnak a tárgyalóteremből a tárgyalás közepén. Nincsenek eszközök a tárgyalások közben amikkel lehetne érzékelni a tárgyalófél érzelmeit feléd, és a computer reakciói teljesen homályosak. Már csak olaj a tűzre, hogy ennél rosszabb mesterséges intelligenciát évek óta nem csináltak, és a nehézség is szánalmas. Még a legnehezebb beállításon is 30 perc alatt be lehet fejezni a játékot.

Összegzés:Szomorú, amikor az egyik leghíresebb stratégiai társasjáték ilyen mélyre zuhan. A Microprose féle Diplomacy PC verzió a legrosszabb az 50 éves történelmében. Ez a termék semmilyen szinten sem hasonlítható az eredeti társasjátékhoz és szegényes mesterséges intelligenciával, rossz kezelőfelülettel és hibás multiplayer támogatással szégyeníti meg névadóját.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások