Mikrobák hozták létre a Mars egyes ásványait?

2014. május 27. 18:01, Kedd
Egy új ausztrál kutatás szerint a Mars egyes ásványait biológiai folyamatok alakíthatták ki. A Geology szaklapban publikált tanulmány szerint a Földön és a Marson is megtalálható stevensit ásvány létrejöhetett forró, alkáli vulkanikus tavakban, vagy élő mikrobák ásványosodásával.

A magnézium-szilikát stevensitet évszázadokon át használták szépségápolási célokból. "Van egy ősi tó Marokkóban, ahonnan a kitermelt stevensitet tevekaravánok szállították keletre, egészen Indiáig" - magyarázta a tanulmány szerzője, dr. Robert Burne, az Ausztrál Nemzeti Egyetem kutatója. "Lehetséges, hogy Kleopátra is stevensitet használt bőrének és hajának ápolására"

Az ásványt a NASA marsjáró küldetései azonosították a vörös bolygón. "A mi felfedezésünk azonban, mely szerint a stevensit biológiai organizmusok körül is kialakulhat, ezeknek a marsi lerakódásoknak az élettel való kapcsolatának újraértelmezésére fog sarkallni"

Burne és munkatársai nem rég egy sor zátonyszerkezetet vizsgáltak a Perth-től délre fekvő Lake Clifton vizében. "Egy fortyogó vulkanikus tó helyett a Clifton olyan volt, mint az Édenkert, idilli hely kristálytiszta vízzel és semleges pH értékkel" - mondta Burne, hozzátéve, hogy a mikrobák tömege a tóban a sztromatolithoz hasonló ásványi lerakódást alkotott. "Ezek a lerakódások az elmúlt 2000 évben gyűltek fel szilárd zátonyszerkezetekbe, melyeket mikrobialitnak nevezünk és hasonlítanak a Föld az élet által kialakított legidősebb szerkezeteihez. A mikrobialit a legkorábbi bizonyíték a földi életre, demonstrálva a mikroszkopikus organizmusok egyesülési képességét, mellyel óriási szerkezeteket hoztak létre, amik esetenként felveszik a versenyt a mai korallzátonyokkal"

A tudósok eredetileg azt hitték, a mikrobialitok kalcium-karbonátból állnak. "Alaposabb vizsgálat után felfedeztük, hogy a kalcium-karbonát csak később keletkezett, és a kezdeti szerkezeti merevséget a stevensit ásvány adta, ami teljesen váratlan volt" - mondta Burne.

A stevensit a mikrobák külső burkán keresztül képződik, melyek bővelkednek szerves vegyületekben, létrehozva egy környezetet, ahol az ásványok kicsapódnak a környező vízből és generációk alatt létrehozzák a mikrobialit szerkezeteket. "Később a folyamat részeként a stevensitet felváltotta a kalcium-karbonát, ami teljesen eltörölte a mikrobák bizonyítékát" - tette hozzá Burne. "A végeredmény egy mészkőtömeg, amit eredetileg mikrobák hoztak létre, azonban ezeknek nyoma sem maradt"

A felfedezésből a világ nagy olajkészleteinek kialakulására is következtetni lehet.