Harminc éves a Tetris

Harminc éves a Tetris

2014. június 7. 17:12, Szombat
Tegnap töltötte be 30. életévét a játéktörténelem leghíresebb és egyben legtöbb platformra ellátogatott alkotása, melyről most összeszedtünk pár érdekességet.

Ennek természetesen az is megadta az alapját, hogy a Ubisoft bejelentette a Tetris Ultimate címet kapott alkotását, mely állítása szerint a logikai sorozat evolúciójának következő lépcsőfoka lesz. Érdeklődve várjuk, vajon hogyan is értik mindezt, hiszen a játékmenet rém egyszerű és túl sokat nem is lehet rajta javítani. A rajongók számára úgy tökéletes ahogy van, aki pedig nem szerette az a HD grafikától sem fogja megkedvelni. Mi mindenesetre összegyűjtöttük a legérdekesebb tényeket a Tetris-ről így ünnepelve meg a születésnapot.

Az első Tetris 1984. június 6-án jelent meg, kitalálója pedig Alexi Pazsitnov, a moszkvai Orosz Tudományos Akadémia munkatársa. Eredetileg Electronika 60-ra készült el és semmilyen hangeffekttel nem bírt. Egy évvel később már érkezett PC-re a színes változat és végül ez hozta meg az áttörést. A Tetris név egyébként Pazsitnov akkori kedvenc játéka, a Tetromino és kedvenc sportja, a tenisz után kapta a nevét. A Tetromino sokban hasonlított a Tetris-re, ám Pazsitnov ott húzott nagyot, hogy behozta a játékmenetbe a gravitációt.



Miután Pazsitnov az orosz kormány alkalmazásában állt, így egyetlen fillért sem látott "találmányából". Egészen 1996-ig kellett várnia arra, hogy megszerezze a jogokat. Akkor meg is alapította Henk Rogers társaságában a The Tetris Company nevet kapott céget, mely azóta is létezik. Utóbbi úriemberre azért volt elsősorban szüksége, mert egy 1989-es jogi csatározásban a Nintendo és Rogers szerezte meg az Ataritól a forgalmazási jogokat (aláírt a szovjet ELORG-gal) és nélküle újabb harcokat kellett volna, hogy vívjon.

A Tetris az első olyan szovjet termék, mely Amerikát is meghódította. Mivel ekkor még zajlott a hidegháború, így ez nagyon nagy dolognak számított akkoriban. Végül pedig a Tetris több tudományos kutatás alapanyagaként is szolgált. A legérdekesebb az, melyben kimutatták: ha ciklikusan játszanak az emberek a programmal, akkor a való életben is elkezdik látni, hogyan kapcsolódnak össze a dolgok egymással, megértik az összefüggéseket.

Ugyanakkor természetesen hátrányos hatásai is vannak. A Tetris Szindróma (vagy Tetris Hatás) lényege, hogy bizonyos hallucinációk képében az emberek még akkor is a lehulló elemeket látják, mikor rég nem játszanak (rémálomként vagy lehunyt szemmel a perifériában). Ennek ellenére remek szórakozás és örök klasszikus marad a Tetris, mely hamarosan újabb változatot kap.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások