Gekkók az űrben

2014. július 22. 06:50, Kedd
Élő állatok, magvak és anyagminták jutottak el egy orosz Foton műholdon a múlt hét végén a világűrbe, megkezdve kéthónapos súlytalansági kísérletüket, ami a biológiai és fizikai tudományokat szolgálja.

A 6,8 tonnás Foton M4 űrkapszula orosz és német intézetek kísérleteinek, szám szerint huszonkettőnek ad helyet. A földkörüli pályán töltött 60 napot követően a műhold szétválik és gömb alakú, hőpajzzsal ellátott leszálló kapszulája visszatér a Földre. Az ejtőernyők által segített leszállás Oroszország déli részén történik majd szeptemberben. A kapszula kialakítása azon a Vosztok űrkapszulán alapul, ami 1961-ben Jurij Gagarint is az űrbe juttatta az első emberi űrrepülés alkalmával.

A kísérletekkel az űr zord környezetének élő organizmusokra és gyártásból származó anyagokra gyakorolt hatásait vizsgálják, de más jellegű kísérletek is helyet kaptak a Fotonon. A Roszkozmosz weboldala szerint közel 860 kilogramm kutatási hardvert helyeztek el a kapszula belsejében és külsején. Egy közös orosz-német kísérlet a félvezető kristályok növekedését fogja vizsgálni a súlytalanságban, melytől a tudósok a napelemek, LED-ek, tranzisztorok és más elektronikai alkalmazások terén várnak előrelépéseket. "A cél a lehető legmagasabb minőségű kristályok előállítása" - olvasható a német űrügynökség, a DLR állásfoglalásában.

A Foton M4-et egy orosz gyártmányú kemencével is ellátták, amiben három anyagtípust fognak hevíteni. Az olvadást követően a minták kristályosodni kezdenek, ez lesz az a fázis, melyben a tudósok tanulmányozni fogják a mágneses mezők és a vibrációk fejlődésükre gyakorolt hatását. Az anyagmintákat a küldetés végén elosztják az orosz és német tudósok között.

Gekkók és növényi magvak is repülnek a nyomáskiegyenlített űrkapszulában. A kutatók a felnőtt gekkók viselkedését tanulmányozzák a súlytalanság közegében, beleértve nemi viselkedésüket és embrionális fejlődésüket. A tudósoknak folyamatos képi összeköttetés áll rendelkezésükre az állatok élőhelyével. Ezen felül tanulmányozni fogják a szárított magvak és selyemhernyó tojások reakcióját a kozmikus sugárzásra, továbbá több mikrobákkal dolgozó kísérlet is helyet kapott a fedélzeten.

A küldetés a Foton tizenhatodik repülése 1985 óta, a Foton M4-et azonban számos újítással látták el, hogy meghosszabbítsák élettartamát, ilyenek az új nappanelek és egy új hajtómű modul, utóbbival a repülési magasságot szabályozzák.