Problémákkal küzd az Apple

Problémákkal küzd az Apple

2014. november 5. 07:08, Szerda
A tablet piacon az olcsó kínai gyártók szorongatják a céget, Európában senkinek nem kell a nagyobb iPhone, okosórájuk pedig több hónapot késik.

Ugyan általában csak győzelmi jelentéseket hallani a vállalattal kapcsolatban, de nekik sem minden sikerülhet. Kezdjük a bevezetőben említett utolsóval: egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az Apple Watch több hónappal később jelenik majd meg. Eddig azt lehetett tudni, hogy az okosóra 2015 elején kerülhet a boltokba, azonban a legfrissebb információk tükrében, úgy tűnik, hogy ez csak március végén következhet be. Az időpont Angela Ahrendts értékesítésért felelős Apple-alelnök videoüzenetében bukkant fel. A menedzser az értékesítés területén dolgozó alkalmazottakhoz intézte a szavait és az elhangzottakat a 9to5Mac nevű portál szellőztette meg.

Az Apple szeptember 9-én mutatta be az eszközt, amelynek bevezető ára 349 dollár lesz és aminek már korábban ismertté váltak a specifikációi is. Október elején Gene Munster, a Piper Jaffray elemzője befektetőknek szóló tanácsadásában azt írta, hogy 2015-ben mintegy 10 millió Apple Watch okosórát értékesíthetnek majd, méghozzá 500 dolláros átlagáron.
A videóban az szerepel, hogy a dolgozók előtt meglehetősen kemény időszak áll majd, hiszen a karácsony, illetve az azt követő szünet után jön a kínai újév, ami február 19-re esik, majd az Apple Watch piacra dobása következik 2015 tavaszán. Az időpont miatt az Apple lépéshátrányba kerülhet, hiszen a vetélytársak addig piacra dobhatják az Androidra épülő termékeiket, amelyek hasonló funkciókkal érkezhetnek, mint az ő órájuk. Az óriáscég már tervezi az órák értékesítésével kapcsolatos új kiskereskedelmi stratégiáját, ezzel kapcsolatban pedig előtérbe kerülhet a munkatársak képzése.

A tabletpiacon a tavalyi esztendőhöz képest több tábla-PC-t szállítottak ki a gyártók, de előtérbe kerültek a kisebb cégek termékei. Az IDC piackutató cég adatai alapján folytatódott a korábbi trend és az idei esztendő harmadik negyedévében is csökkent az értékesített Apple-táblagépek száma. Már az esztendő első negyedévében kevesebb fogyott és ez a folyamat nyáron tovább erősödött. Az idei esztendő harmadik negyedévében az Apple ugyan egyedüli gyártóként tudott több mint 10 millió tábla PC-t értékesíteni, konkrétan 12,3 milliót, azonban ez segített a piacon és az eladások világszerte 12,8 százalékkal csökkentek.


Az öt legnagyobb tabletgyártó idei teljesítménye - mindenki az Apple kárára növekszik

A Samsung 9,9 millió, az Asus 3,5 millió, a Lenovo 3 millió, míg az RCA 2,6 millió készüléket adott el a harmadik negyedévben. Mindez azt jelenti, hogy az Apple piaci részesedése a 2013-as esztendő hasonló időszakában mért 29,2 százalékról 22,8 százalékra csökkent. A Samsung piaci részesedése 18,3, míg az Asusé 6,5 százalékra esett vissza. A Lenovo és az RCA, valamint a kisebb gyártók ugyanakkor profitáltak a helyzetből. A Lenovo piaci részesedése 5,7, az RCA-é 4,9, míg az egyéb gyártóké 41,8 százalékra nőtt. Az RCA a sikert elsősorban az olcsó táblagépek iránti növekvő keresletnek és a Walmart amerikai konszernnel való együttműködésnek köszönheti.

A jelenlegi trend hátterében az állhat, hogy a piacot a nagy méretű kijelzővel felszerelt okostelefonok elterjedése befolyásolja, s emellett sok felhasználónak van már tabletje, ráadásul az emberek az eredetileg prognosztizáltnál sokkal tovább használják az eszközeiket. Észak-Amerika és Nyugat-Európa piaca már telített, az eladások már nem nőnek tovább, de a fejletlenebb régiókban még keresettek a tábla PC-k. Az Apple számára az sem jó hír, hogy egy új komoly szereplő is megjelenhet hamarosan a piacon: az Intel, amely agresszív stratégiát választott.

Erre a trendre próbáltak reagálni az órával egyszerre bejelentett iPhone 6 és 6 Plus okostelefonokkal, melyek szeptember folyamán az európai piacon is bemutatkoztak, mi több, immár hazánkban is kaphatók, igaz a 200 ezer forint feletti kereskedelmi ár valószínűleg sokakat elriaszt a vásárlástól. A régióban jól fogynak az új jövevények, igaz, a kisebbik példány forgalma jócskán meghaladja a nagyobbik testvér számait. A Kantar most közzétett felmérése arra mutat rá, hogy az európai vásárlók továbbra is óvatosan bánnak pénztárcájukkal, a hagyományoknak megfelelően amerikai társaikhoz képest nagyobb figyelmet fordítanak a takarékosságra.


A valamivel kisebb kijelzővel ellátott iPhone 6 ennek megfelelően jóval népszerűbbnek bizonyult a phablet változathoz képest, eddig ötször annyit adtak el belőle, ami azonban talán annak is köszönhető, hogy ez utóbbi fejlesztés pusztán fizikai méretéből kifolyólag is távol tartja a potenciális vásárlók egy részét – nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a phablet készülékek szegmense még mindig kicsinynek és némiképp extrémnek számít. A hivatalos megjelenést követő első hétvégén azonban 10 millió példányt adtak el a forgalmazók, ez pedig hozzájárult ahhoz, hogy az Apple némileg növelje piaci részesedését. Ez a legjobban az Egyesült Királyságban látszik, ahol az iOS befolyása 1,7 százalékkal ugrott meg, elérve ezzel a 31 százalékot, míg Európa egészére nézve ettől eltérő számokat mérhetünk.

A szeptemberben véget ért naptári negyedév végén például az iOS a teljes szegmens 15,4 százalékát mondhatta magáénak, itt az Android magabiztosan vezetett a maga 73,9 százalékával, míg a Windows Phone továbbra is a harmadik helyen tanyázik, a saját globális eredményéhez viszonyítva mindenképpen jobb, 9,2 százalékos részesedésével. A nagyobb európai piacokon, ahol szeptember második felében jelent meg a két új készülék, a vásárlók 87 százaléka az Apple táborából került ki, ők a frissítés mellett döntöttek – viszonylag kevesen érkeztek tehát más platformokról.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások