A világegyetem eddigi legtávolabbi objektuma

2000. április 17. 23:03, Hétfő

A most felfedezett kvazár spektrumeltolódása 5.8

(BBC) Felfedezték az univerzumban észlelt, eddigi legtávolabbi objektumot, mely 12 milliárd fényév távolságban van tőlünk. Az objektum egy kvazár, egy nagyon kicsi, világítóan ragyogó dolog, amit valószínűleg egy a mi napunk gravitációs erejénél nagyságrendekkel erősebb fekete lyuk táplál. A kvazárt egy Új Mexikói robotteleszkóp találta meg, mely automatikusan pásztázza az égboltot.

A távolságát a Doppler effektus elvével határozták meg. Minnél korábban, a világegyetem keletkezése után született egy adott dolog, az eltelt idő miatt az általa kibocsájtott fény hullámhossza is annál jobban eltolódik a spektrum vörös színtartománya felé.

A most felfedezett kvazár mutatója 5.8. A jelenlegi rekorder egy galaxis 6.7-es értékkel, és egy kvazár 5.7-el. Több ezer kvazár ismert előttünk, több mint kétharmaduk mutatója nagyobb 4.5-nél. A pontos értékét a világ legnagyobb teleszkópjával, a Hawaii szigetén található Keck távcsővel állapították meg.

De az igazán izgalmas nem is a távolsága, hanem mérete és a minták minősége.

Az adatok lehetővé teszik a kutatók számára a bennük lévő kvazárokon keresztül a galaxisok születésének és formálódásának diagrammjának megrajzolását, szerkezetük felderítését és a fekete lyukak jobb megértését.

A kereszttel megjelölt
pöttyről van szó
Robert Lupton princetoni kutató véleménye szerint az új objektum egyedülálló fényessége csodálatos lehetőség a ma látható galaxisok fiatalkorának tanulmányozására, és az is meglehet, hogy öregebb mint maguk a galaxisok.

A bejelentés után két nappal egy újabb fantasztikus hír látott napvilágot: a Hubble egy 12-es értékű objektumot talált. A dolgot le is fényképezték a Hubble űrtávcsővel. A felfedezés miatt át kell gondolni a világegyetem határairól gondolt elméleteket is.

Még nem állapították meg mi is az, de több lehetőség is van: lehet egy nagyon homályos galaxis, egy közeli, de szokatlan csillagtípus, azaz széncsillag vagy a világegyetem eddigi legtávolabbi objektuma. Dr. Dickinson űrkutató véleménye szerint "Nagyon furcsa lenne egy ilyen extrém színekkel rendelkező homályos galaxis ilyen kis területen."

A felfedezés után további méréseket végeztek az amerikai Kitt Peak obszervatóriumban is, véleményük szerint 12.5 az objektum vörösmutatója. Jelenleg a Keck tükrös távcsővel akarnak további információkat megtudni róla.