Online játékokon keresztül kommunikálnak a terroristák

Online játékokon keresztül kommunikálnak a terroristák

2015. november 17. 10:26, Kedd
A terrorszervezetek a kevésbé népszerű szolgáltatásokat részesítik előnyben és amerikai helyett egyéb szolgáltatókat használnak.

A világot sokkolták a párizsi események. Miközben az áldozatok családtagjai és az emberek gyászolnak, s próbálnak magukhoz térni a döbbenetből, a szakértők azt tárgyalják, hogyan képesek kommunikálni egymással a terroristák és a titkosszolgálatok miért nem voltak képesek megakadályozni a merényleteket.

A bostoni maratonon végrehajtott merénylet, a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni támadás és a mostani több helyen egyszerre, tucatnyi terrorista részvételével végrehajtott merényletsorozat után is felerősödött azoknak a hangja, akik úgy vélték, hogy még szigorúbb ellenőrzésekre, megfigyelésekre van szükség, mert így megakadályozhatók lennének a tragédiák. Ezzel azonban egyrészt sérülnének a szabadságjogok, másrészt a terrorszervezetek tagjai már jelenleg sem a hagyományos csatornákon keresztül kommunikálnak. Elemzések szerint többek között a népszerű internetes játékokon és a konzolokon, például a PlayStation 4 rendszerén keresztül tartják a kapcsolatot. Titkosított üzeneteket cserélnek a közösségi hálózatokon, s nem e-maileket írnak, hanem személyesen tárgyalnak egymással.


Jan Jambon belga belügyminiszter is elismerte néhány nappal ezelőtt, hogy a konzolokat nem csupán a játékosok szeretik, hanem a terroristák is. A legnehezebben átvilágítható kommunikációt a PlayStation 4-en folytatott beszélgetések jelentik és számukra nagyon bonyolult feladat a PlayStation 4 titkosításának a feltörése. A PS4-használók a PlayStation hálózatán át üzeneteket küldhetnek egymásnak, telefonálhatnak egymással és ezeket a beszélgetéseket nem lehet lehallgatni.

Az Edward Snowden által nyilvánosságra hozott dokumentumokból kiderült, hogy az Amerikai Egyesült Államok Központi Hírszerző Ügynökségének (CIA) és Nemzetbiztonsági Hivatalának (NSA) munkatársai a World of Warcraft és más online játékok világában is jelen vannak, hogy így jussanak a terroristák nyomára. Ez azonban szinte szélmalomharc.

A Forbes magazin azt írta, hogy a játékokon belüli kommunikációt lehetetlen ellenőrizni. Így például a Super Mario Maker Nintendo-játékban ki lehet rakni a célpontok neveit, de az üzenetek átadására felhasználható a Call of Duty is. Ezáltal a terrorszervezetek tagjai anélkül cserélhetnek információkat, hogy egyetlen szót is le kellene írniuk vagy beszélniük kellene egymással.


Arra egyelőre nem utal semmi, hogy a párizsi merényleteknél is a PlayStation hálózatában kommunikáltak az elkövetők. Jambon szerint az emberek azt gondolják, hogy a terrorszervezetek toborzásaira a mecsetekben kerül sor, de valójában a jelentkezők többségét az interneten szervezik be, mert a hivatalosan engedélyezett imahelyek túl mérsékeltek.

Michael Olsen, az Amerikai Egyesült Államok Terrorizmusellenes Központjának (NCTC) egykori igazgatója azt nyilatkozta, hogy több oka is van annak, hogy a terrorszervezetek kommunikációja kikerült a titkosszolgálatok hatósugarából. Egyrészt nem használják a bevált kommunikációs csatornákat, másrészt amerikai internetszolgáltatók helyett oroszokat használnak, titkosítva kommunikálnak és olyan üzenetküldő alkalmazásokat részesítenek előnyben, mint a Whatsapp vagy az iMessage. Ezzel összefüggésben az amerikai hatóságok az eddiginél sokkal jobban ellenőrzik e két szolgáltatáson keresztül megosztott üzeneteket. Ezekkel kapcsolatban tavaly csupán 9 esetben kértek ki információkat, míg az idén már 201 esetben.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások