Oscar 2016: Itt vannak 2015 legjobb filmjei és színészei

Oscar 2016: Itt vannak 2015 legjobb filmjei és színészei

2016. február 29. 06:30, Hétfő
Megint nem volt kiemelt esélyes a legjobb filmek között, végül Spotlight nyert, a Mad Max 4-nek hat Oscar jutott, és ami még fontosabb, a Saul fiának is összejött a siker.

Láttad a Spotlightot?
Igen.
Nem, de meg fogom nézni.
Nem, és nem is érdekel.
Kihirdették a 88. Oscar-díjat elnyerők névsorát. A díjkiosztó gálát Chris Rock műsorvezetésével a Beverly Hillsben lévő Samuel Goldwyn Theaterben rendezték, és több mint 225 tévés piacon közvetítették, köztük a hazain is, hiszen a közszolgálati csatorna élőben adta a gálát. A legjobb filmnek járó díjat a Spotlight - Egy nyomozás részletei vihette haza, mely film, szemben a 12 díjra jelölt A visszatérővel csak hat kategóriában kapott nominációt, és ezekből a fődíjon kívül a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó szobrot vihette haza. Egynél több díjat még a Mad Max - A harag útja kapott (hatot), illetve A visszatérő (hármat).


A döntés kapcsán természetesen általában azt szoktuk mondani, hogy a díjazottak nem az Oscar találmányai, hiszen a legtöbb film sokadik díját nyeri a díjszezonban, s ez igaz a színészekre, illetve filmesekre is, azonban a Spotlightot eddig nem nagyon halmozták el főkategóriás díjakkal, a legnagyobb elismerése, pár kritikusi szervezet díján kívül az AFI-s győzelem volt. S ugyanez igaz a férfi mellékszereplőként, egyébként teljesen megérdemelten diadalmaskodó Mark Rylance-re is, hiszen a papírforma (a korábbi elismerések miatt is) Sylvester Stallone mellett szólt. Minden más kategóriában viszonylag kottázható siker született, amellett, hogy némelyik azért kétesélyes volt.

Minket természetesen az érdekelt legjobb, hogy a Saul fiának sikerül a megnyernie az idegennyelvű kategóriát - a siker összejött, ami hatalmas bravúr, hiszen magyar film utoljára 35 éve nyert Oscart ebben a kategóriában. És ugyancsak szép teljesítmény, hogy más kiemelt kategóriákban is sok nem amerikai diadalmaskodott: a mellékszereplőknél egy dán és egy angol, a zeneszerzőknél egy olasz, a rendezőknél és operatőröknél egy mexikói (zsinórban harmadjára nyert egyébként mexikói filmes), illetve a Mad Max stábjából több ausztrál is.

A több díjra jelölt alkotások közül ezúttal is díjjal távozott a többség, az egyik legnagyobb esélyesnek tartott A nagy dobás adaptált forgatókönyvért, A szoba a női főszereplőért, a már említett Kémek hídja a férfi mellékszereplőért kapott elismerést, miképp A dán lány is színészi fronton gyarapodott szoborral. Egyedül a 7 díjra jelölt Mentőexpedíció, meg talán a Brooklyn maradt hoppon, bár utóbbi mindössze három jelöléssel indult neki a gálának.


A legnagyobb meglepetést Mark Rylance győzelme mellett talán az Ex Maxhina okozta, mely a vizuális effektjeiért kapott Oscart, lenyomva ezzel jó pár nagyobb nevű és költségvetésű vetélytársat. És mindenképp érdemes megjegyezni azt is, hogy gigászok csatáztak az operatőri díjért, ahol Emmanuel Lubiezki zsinórban harmadjára nyert, ami azt jelentette, hogy Roger Deakins 21 év alatti 13 jelölése ellenére továbbra sem rendelkezik Oscarral, valamint a zeneszerzői szoborért is, ahol pedig a 88 éves Ennio Morricone happolta el az Oscart a 84 éves John Williams elől.

A jelölt filmek kapcsán egyébként érdemes elmondani, hogy a közönség szokás szerint nem mindegyikre talált rá. Hiszen míg A visszatérő hatalmas sikert aratott (USA: 167 millió, a világ többi része: 217 millió), addig a Kémek hídja (72 + 92 millió dollár) és a Nagy dobás (68 + 54 millió dollár) csak jól szerepelt, a Spotlight (38 + 20 millió dollár) és a Brooklyn (36 + 17 millió dollár) korrektül, míg A szobára (13 + 8 millió dollár) témája miatt érthetően a legkevesebb ember váltott jegyet. A nyolc jelölt között ugyancsak megtalálható Mentőexpedíciót és a Mad Max - A harag útját nem is említjük, hiszen azok nagyköltségvetésű közönségfilmek voltak, így nem meglepő, hogy sok pénzt termeltek - előbbi Amerikában 228, a világ többi részén pedig 391 millió dollárt, utóbbi pedig 154, illetve 224 milliót.


Láttad a Saul fiát?
Igen.
Nem, de meg fogom nézni.
Nem, és nem is érdekel.
Olykor ugyan fel lehet róni ezt-azt az Oscarnak, azonban vicces módon a díjat ért kritikák is változnak minden évben - a győztes film mindig megkapja a más alkotásokat előnybe részesítőktől, hogy vagy ezért, vagy azért aratott sikert . Van, amikor azt vetik a jelölők szemére, hogy betegségekkel, mássággal, faji kérdésekkel vagy akár történelmi tablókkal könnyű sikert elérni, tavaly azonban láthattuk, hogy sem az amerikai háborús hősről szóló Rendíthetetlen, sem a faji kérdésekkel komolyan foglalkozó, Martin Luther Kinget középpontjába állító Selma nem került a tűz közelébe. Kíváncsian várjuk, hogy a Spotlightra milyen "magyarázkodások" születnek.

A 2015-ös Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni:

Legjobb film: Spotlight - Egy nyomozás részletei
Legjobb rendező: Alejandro G. Iñárritu (A visszatérő)
Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Legjobb női főszereplő: Brie Larson (A szoba)
Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance (Kémek hídja)
Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander (A dán lány)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight - Egy nyomozás részletei
Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás
Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia
Legjobb operatőr: A visszatérő
Legjobb vágás: Mad Max - A harag útja
Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb jelmeztervezés: Mad Max: A harag útja
Legjobb maszk: Mad Max - A harag útja
Legjobb eredeti filmzene: Az aljas nyolcas
Legjobb betétdal: Spectre
Legjobb hangkeverés: Mad Max - A harag útja
Legjobb hangvágás: Mad Max - A harag útja
Legjobb vizuális effektusok: Ex Machina
Legjobb animációs film: Agymanók
Legjobb dokumentumfilm: Amy
Legjobb rövidfilm: Stutterer
Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River: The Price of Forgiveness


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások