2018. július 16. 17:35, Hétfő
A Bizottság felszólította az Airbnb-t, hogy feltételeit hozza összhangba az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal és átláthatóan tüntesse fel az árakat.
"Egyre több fogyasztó foglal üdülőhelyet az interneten, és ez az ágazat sok új lehetőséget biztosított a nyaralók számára. A népszerűség azonban nem lehet mentség arra, hogy nem tartják be az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. Könnyen érthetőnek kell lennie a fogyasztók számára, hogy várhatóan milyen szolgáltatásért és mennyit kell fizetniük, továbbá tisztességes szabályok szerint kell eljárni például akkor, ha a tulajdonos lemondja a szállásadást. Elvárom, hogy az Airbnb mihamarabb előterjessze a megfelelő megoldásokat.” - mondta Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos.
Az Airbnb árainak jelenlegi bemutatása és számos feltétele nem felel meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvnek, a tisztességtelen szerződési feltételekről szóló irányelvnek, valamint a polgári és kereskedelmi ügyekben a joghatóságról szóló rendeletnek. Ezért az európai fogyasztóvédelmi hatóságok és a Bizottság számos változtatást követeltek meg az Airbnb-től. A vállalatnak augusztus végéig kell előterjesztenie javaslatait. Miután az Airbnb megoldási javaslatokat tett a fentiek orvoslására, a Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok felülvizsgálják a javasolt változtatásokat. Ha nem tekintik azokat kielégítőnek, jogérvényesítési eljárást alkalmazhatnak az Airbnb-vel szemben.
Az Airbnb-nek módosítania kell az árinformációk bemutatásának módját a weboldalán történő kezdeti kereséstől fogva, annak biztosítása érdekében, hogy amikor az ingatlant felajánlják, közöljék a fogyasztóval a teljes árat, amely tartalmaz valamennyi vonatkozó kötelező költséget és díjat, például a takarítási díjakat, vagy ha nem lehetséges előre kiszámítani a végső árat, egyértelműen tájékoztassák a fogyasztót az esetleg alkalmazásra kerülő további díjakról. A cégnek egyértelműen meg kell jelölnie, hogy magán- vagy hivatásos vendéglátó tette az ajánlatot, mivel esetükben eltérő fogyasztóvédelmi szabályok vannak érvényben.
Az Airbnb szolgáltatási feltételeit összhangba kell hozni az európai fogyasztóvédelmi joggal. A szerződési feltételek nem idézhetnek elő jelentős egyenlőtlenséget a felek jogaiban és kötelezettségeiben a fogyasztó kárára. A feltételeket világosan és érthetően kell megszövegezni, hogy a fogyasztók világos és érthető tájékoztatást kapjanak a jogaikról. Tehát a vállalat az Airbnb egyoldalúan és indokolás nélkül nem határozhat arról, hogy mely feltételek maradnak hatályban valamely szerződés megszüntetése esetén. A cég nem foszthatja meg a fogyasztókat attól az alapvető törvényes joguktól, hogy személyes kár vagy egyéb kár esetén pert indítsanak a vendéglátó ellen és nem változtathatja meg egyoldalúan a feltételeket anélkül, hogy erről előzetesen egyértelműen tájékoztatná a fogyasztókat és lehetőséget adna számukra a szerződés felmondására.
A szerződés Airbnb általi megszüntetését vagy felfüggesztését el kell magyarázni a fogyasztóknak, egyértelmű szabályokkal kell azt szabályozni, és nem foszthatja meg a fogyasztót a megfelelő kártérítéshez való jogtól vagy a jogorvoslathoz való jogtól. Az Airbnb visszatérítésre, kártérítésre és a kártérítési követelések érvényesítésére vonatkozó politikáját egyértelműen meg kell határozni, és e politika nem foszthatja meg a fogyasztókat attól a joguktól, hogy éljenek a rendelkezésükre álló jogorvoslati lehetőségekkel.