A lemondásnak ugyanolyan egyszerűnek kell majd lennie, mint az előfizetésnek

A lemondásnak ugyanolyan egyszerűnek kell majd lennie, mint az előfizetésnek

2023. március 28. 18:40, Kedd
Manapság minden előfizetéses. És néha ezeket az előfizetéseket nagyon nehéz lemondani - szándékosan.

Az ingyenes próbaverziók sokszor nem is annyira ingyenesek, vagy éppen automatikusan alakulnak át fizetős havi szolgáltatássá. És a havi előfizetések bizony drágák, ha nem vesszük észre, hogy fizetnünk kell értük. A cégek tudják, hogy minél nehezebb lemondani a szolgáltatásaikról, annál több pénzt kapnak azoktól az emberektől, akik vagy nem is tudták, hogy fizetős szolgáltatásra szerződtek, vagy nincs idejük lemondani azt. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, az FTC bejelentette, hogy egykattintásos szabály bevezetését javasolja, amely arra kényszerítené a vállalkozásokat, hogy a leiratkozást ugyanolyan egyszerűvé tegyék, mint a feliratkozást.

A "kattintással lemondás" egyelőre csak egy jogszabály javaslat. Ha a szabályt jóváhagyják, ez azt jelenti, hogy nincs többé várakozás valami lemondására, és illegális lesz az a tervezés, amely a fogyasztókat becsapva fizettetné meg a szolgáltatásokat. "Biztos vagyok benne, hogy mindannyian átélték már azt, hogy megpróbáltak lemondani egy előfizetést, és a vállalat végtelen számú akadályt gördített eléjük" - nyilatkozta Lina Khan, az FTC elnöke. "A vállalatok nem manipulálhatják a fogyasztókat, hogy olyan előfizetésekért fizessenek, amelyeket nem akarnak. Az elmúlt néhány évben drámai növekedést tapasztaltunk az előfizetésen alapuló üzleti modellekben, ami csak még inkább aláhúzza ennek sürgősségét." - mondta Khan.

Amellett, hogy a vállalkozásoknak ugyanolyan könnyen lemondhatóvá kell tenniük a szolgáltatást, mint amilyen könnyen fel lehet rá iratkozni, a szabály új követelményeket támasztana a fogyasztók jobb tájékoztatására vonatkozóan arról is hogy a vállalkozások fizetős szolgáltatásra iratkoznak fel. A cégeknek a felhasználók kifejezett beleegyezését is be kell szerezniük és emlékeztetniük kell őket a szolgáltatás automatikus megújítása előtt. Azt is fel kell tüntetniük, hogy az ingyenes próbaverzió meddig tart, hogy a vásárló tudja, hogyan és mikor mondhatja le a szolgáltatást, mielőtt az ingyenes rész lejár. A vállalkozások számára megengedett lenne, hogy különböző különleges ajánlatokat vagy kedvezményeket kínáljanak a fogyasztóknak, hogy megpróbálják rávenni őket előfizetésük fenntartására, de csak akkor, ha az ügyfél beleegyezik ezek megtekintésébe vagy meghallgatásába.

Végül a szabály felhatalmazná az FTC-t arra, hogy a jogsértőkkel szembe polgári jogi szankciókat foganatosítson, a fogyasztók számára pedig jogorvoslatot kérjen. A manipulatív üzleti modelleket használó vállalkozásoknak biztosan nem fog tetszeni ez az új szabály, de nem is kell meglepődniük rajta. Az FTC már 2021 októberében jelezte, hogy foglalkozni fog a témával, és már a Khan előtt is vizsgálta, hogy miként lehet kezelni azt a fajta webdesignt, amelynek célja, hogy a fogyasztókat becsapja vagy manipulálja, hogy azt válasszák, amit a weboldal akar.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások