Bemutatta első elektromos autóját a Xiaomi

Bemutatta első elektromos autóját a Xiaomi

2023. december 29. 09:52, Péntek
A kínai okostelefon-gyártó Xiaomi lerántotta a leplet első elektromos járművéről, és azonnal bejelentette, hogy a világ öt legnagyobb autógyártója közé kíván kerülni.

A szedánt SU7-nek nevezték el - az SU a Speed Ultra rövidítése. A modellt Lei Jun vezérigazgató azzal vezette fel, hogy "szuper elektromos motor" technológiával rendelkezik, amely jobban gyorsul, mint a Tesla és a Porsche elektromos járművei. Az autót csak néhány hónap múlva kezdik el majd árusítani, és nem egy jó időszakban: a kínai autópiac - a világ legnagyobbja - a kereslet lassulásával küzd, ami vérre menő árháborút szított. Ez nem akadályozta meg a Xiaomi vezérigazgatóját, Lei Jun-t abban, hogy nagy ambíciókat vázoljon fel. "A következő 15-20 évben keményen dolgozva a világ 5 legnagyobb autógyártója közé fogunk kerülni, és arra törekszünk, hogy Kína teljes autóiparát felemeljük" - mondta a bemutatón. A tervek között szerepel, hogy "a Porschéhoz és a Teslához hasonló álomautót" építsünk - tette hozzá.

"Autót gyártani nem olyan nehéz" - mondta Lei a közönségnek. "Ha autót akarsz építeni, kell 300 vagy 400 ember és kicsit több, mint egymilliárd dollár. Ha találsz egy megfelelő referenciaautót, csak fordított mérnöki munkát kell végezned, és meg tudod csinálni" - mondta Lei, majd elismerte, hogy "jó autót építeni még mindig nagyon-nagyon nehéz". A vállalat erőfeszítéseit olyan tervezők és mérnökök felvétele segítette, mint Tianyuan Li és James Qui, akik olyan autókkal büszkélkedhetnek, mint a BMW iX és a Mercedes-Benz Vision EQXX. A vállalat az ellentmondásos Chris Bangle-t alkalmazza formatervezési tanácsadóként, ő a BMW Group formatervezési vezetője volt.


A Xiaomi a CATL-től veszi az akkumulátorokat, de a motorok állítólag saját tervezésűek. Az SU7 kétféle konfigurációban készül majd, az egyik hátsókerék-hajtású hajtáslánccal, a másik pedig kétmotoros, összkerékhajtású elrendezéssel. A hátsókerék-hajtású autó 400 V-os, 73,7 kWh-s akkumulátorcsomagot használ, és a kínai kormány tesztciklusával mérve 668 km hatótávolsággal rendelkezik. A 295 lóerő (220 kW) és 400 Nm teljesítményű változat 5,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. Az AWD SU7 egy 101 kWh-s akkumulátorral érkezik, amely 800 V feszültségen üzemel - ez sokkal gyorsabb töltést tesz lehetővé. 800 km-es hatótávolsággal bír majd - szintén a kínai tesztciklus alapján, nem az EPA szerint. A kétmotoros SU7 sokkal nagyobb teljesítményt és nyomatékot kínál, 663 lóerőt (495 kW) 838 Nm mellett, ami elegendő a 3 másodperc alatti 0-100-hoz. Összehasonlításképpen: a Tesla Model S hatótávolsága kb. 650 km. Az árakat még nem jelentették be. Lei szerint az ár "valóban egy kicsit magas lesz, de olyan, amit mindenki indokoltnak fog tartani".

Az SU7 várhatóan a cég népszerű telefonjaival és más elektronikai eszközeivel közös operációs rendszere miatt is vonzó lesz a vásárlók számára. Vezetői zökkenőmentes hozzáférést kapnak a vállalat meglévő mobilalkalmazás-portfóliójához. "A Xiaomi egy jól bejáratott szórakoztatóelektronikai márka, több százmillió "Mi-rajongóval", vagyis az okoseszközök ökoszisztémájának tagjaival" - mondta Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég vezérigazgatója. "Mint ilyen, az autók okoseszközzé átalakulásával jó lehetőségük van az áttörésre." Kínában az eddigi egyik leghidegebb december van, így a tél miatt aggódó fogyasztókra is gondoltak. Lei elmondta, hogy a jármű alacsony hőmérsékleten is képes a gyorstöltésre, és olyan fejlett technológiával van felszerelve, amely lehetővé teszi, hogy az akadályokat akár hóesésben is felismerje. Egy tetőre szerelt lidarral érkezik, és a bemutató nézői olyan klipeket láthattak, amelyekben az SU7-es önállóan vezet és parkol. "A Xiaomi autóinak autonóm vezetési képességei az iparág élvonalába tartoznak" - mondta Lei.


Kína ötödik legnagyobb okostelefon-gyártója leginkább arról ismert, hogy rengeteg inspirációt merít az Apple-től, azonban a cég a mobilok iránti stagnáló kereslet miatt az alaptevékenységén túli bevételi forrásokat keres, és ezért tevékenységét az elektromos meghajtású járművek felé igyekszik diverzifikálni. Ezt a tervüket előszor 2021-ben tették közzé. Nem egyedüliek ebben, az autógyártókkal együttműködve fejleszt elektromos járműveket a Huawei távközlési óriás és a keresőjéről ismert Baidu is. A Xiaomi ígéretet tett arra, hogy egy évtized alatt 10 milliárd dollárt fektet be a szektorba, és egyike azon kevés új szereplőnek a kínai piacon, akik megkapták a túlkínálat miatt vonakodó hatóságok jóváhagyását.

A Xiaomi persze valójában nem maga építi az autókat, a Sonyhoz (amely a Hondával kötött szerződést) és a Fiskerhez (amely a Magna-t bízta meg) hasonlóan ezeket az autókat is szerződés alapján építik: a járműveket az állami tulajdonú BAIC Group fogja gyártani az évi 200 000 jármű előállítására képes pekingi gyárában. A rendkívül zsúfolt kínai piacon a legnagyobb versenytársa valószínűleg a Szegeden építkező BYD lesz, amely a Zheshang Securities harmadik negyedéves adatai szerint egyharmados részesedéssel rendelkezik, míg a Tesla 9%-kal.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások