2035-től csak zéró károsanyag-kibocsátású autó árulható az Egyesült Királyságban

2035-től csak zéró károsanyag-kibocsátású autó árulható az Egyesült Királyságban

2024. január 5. 10:33, Péntek
Az Egyesült Királyság törvényt hozott arról, hogy 2035-től csak zéró emissziós új személygépkocsi és furgon értékesíthető. Eredetileg 2030-ra tűzték ki a benzin- és dízelüzemű új autók betiltásának időpontját, szeptemberben azonban Rishi Sunak miniszterelnök 2035-re tolta ki ezt a dátumot. A kormány szerint ezzel a fogyasztóknak több időt adnak az átállásra és az Egyesült Királyság töltőinfrastruktúrájával való foglalkozásra.

Az átállás nagy kihívást jelent majd az országnak. 2030-ra a Nagy-Britanniában értékesített új személygépkocsik 80 százalékának és az új furgonok 70 százalékának zéró emissziósnak kell lennie, amely határ 2035-re 100 százalékra emelkedik. Miközben a kormány az első alkalommal forgalomba helyezett nulla kibocsátású járművek 41 százalékos növekedését jelző statisztikákra hivatkozik - persze az újonnan forgalomba helyezett járművek túlnyomó többsége továbbra is hagyományos meghajtású -, a töltőinfrastruktúra teljesen más tészta. A kormány több mint 50 000 nyilvános töltőponttal büszkélkedik, ami 44 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, de ezek nagyon eltérő minőségűek.

Az RAC, egy brit közúti segélyszolgálattal foglalkozó vállalkozás kutatása szerint a kormány nem teljesítette azt a célt, hogy Anglia minden autópálya-pihenőjében legalább hat vagy több gyors- vagy ultrarövid töltő legyen az elektromos járművek számára. A RAC szerint az általuk vizsgált 119 autópálya megálló közül csak 46 (39 százalék) teljesítette vagy lépte túl a célt. Azt is megállapították, hogy négyben egyáltalán nem volt töltőberendezés. A probléma megoldása érdekében a kormány 70 millió fontos programot indított az autópályákon lévő benzinkutaknál elhelyezett ultragyors töltőpontok telepítésének támogatására.

Aztán ott van még a töltés ideje. Az 50 000 nyilvános töltőpont lenyűgözően hangzik, de az Egyesült Királyság még csak most lépte át a 10 000 gyors- és ultragyors töltőpontot; ez elengedhetetlen azon járművezetők számára, akik nem akarnak órákig várakozni, csak hogy néhány kilométerrel növeljék a hatótávolságukat. Arról nem is beszélve, hogy az elektromos jármű tulajdonosok a töltési lehetőségek zavarba ejtő sokaságával szembesülnek, a brit hárompólusú csatlakozó használatától kezdve a különböző típusokon és sebességeken át egészen a Tesla saját töltési megoldásáig. Ott van még a költség is - az otthoni töltés általában lényegesen olcsóbb, mint a nyilvános töltőpontok használata, ahol az árak nagyon eltérőek lehetnek. Végezetül a kormány tervei nem kezelik a leggyakoribb kihívást sem, amellyel az elektromos járművek vezetőinek szembe kell nézniük: a szabadon lévő nyilvános töltőpontok megtalálását.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások