Az MI-nek adja át az irányítást az Egyesült Királyság egyik legnagyobb busztársasága

Az MI-nek adja át az irányítást az Egyesült Királyság egyik legnagyobb busztársasága

2024. január 18. 17:52, Csütörtök
Az Egyesült Királyság egyik legnagyobb busztársasága, a First Bus mostantól mesterséges intelligenciát használ a menetrendek összeállításához.

A legtöbb emberrel megtörtént már, hogy buszra várt egy megállóban, hosszú ideig ácsorgott, majd utána egyszerre több is felbukkant. A járatok feltorlódása elég bosszantó. Hogy megpróbálja enyhíteni a problémát, a brit First Bus, egy az egész Egyesült Királyságban járatokat üzemeltető brit szolgáltató a mesterséges intelligenciához fordult, hogy megtervezze és automatikusan frissítse menetrendjeit. "A buszmenetrendek meglehetősen összetettek. 4000 buszunk van az Egyesült Királyságban, és ezek jellemzően napi 16 órán át mennek" - mondja Simon Pearson, a First Bus kereskedelmi vezetője. "Óriási kihívás, hogy mindenhova időben odaérjenek."

Pearson elmondta, hogy a szoftveres megoldások előtt a buszok menetrendje "sokkal inkább kézzel készült, és sokkal lassabb volt". Valójában egy annyira bonyolult feladatról van szó, hogy a First Bus csak évente háromszor változtatta meg a menetrendeket. Most a mesterséges intelligencia nagyobb feldolgozási teljesítménye és tanulási képessége lehetővé teszi a vállalat számára, hogy akár naponta módosítsa a menetrendeket, ha az közúti torlódások miatt szükséges, ami a vállalat szerint segít megelőzni a buszok túlzsúfoltságát.

Az aberdeeni székhelyű First Grouphoz tartozó First Bus 2022 novemberében kezdte meg a mesterséges intelligencia technológia bevezetését kísérleti területeken, többek között Bristolban, Glasgow-ban és West Yorkshire-ben. Pearson szerint ez egyes csúcsidőszakokban 20%-kal nagyobb pontosságot eredményezett, és a cég most az összes brit útvonalára kiterjeszti annak használatát. Ez a javulás azonban nem volt elég ahhoz, hogy a kísérleti helyszínek némelyikén elégedettek legyenek az utasok, akik arról számoltak be, hogy a buszjáratok továbbra is rendszertelenül közlekednek. Pearson szerint az új, dinamikus menetrenddel csökkenthető a sofőrökre nehezedő stressz és a helyi önkormányzatok - amelyek támogatják a szolgáltatásokat - pénzt takaríthatnak meg a buszok számának jobb optimalizálásának köszönhetően. "Az üzleti érvek erősek" - tette hozzá Pearson.


A több és jobb buszjáratokért kampányoló Bus Users nevű jótékonysági szervezet szerint bármilyen új módszert is alkalmaznak a menetrendek kialakítására, az utasokat tájékoztatni kell a változásokról. "Az utasok szempontjából a menetrendek összeállításának módszere kevésbé fontos, mint annak biztosítása, hogy a kiadott információk pontosak, naprakészek és többféle hozzáférhető formátumban is rendelkezésre álljanak" - mondja Claire Walters, a Bus Users vezetője. "Még fontosabb, hogy maguk a menetrendek az általuk kiszolgált közösségek közlekedési igényein alapuljanak". Ezeket a nézeteket a Transport Focus, a közlekedés használóinak független felügyelőszervezete is megerősítette. "Létfontosságú, hogy a buszüzemeltetők minden változást hatékonyan kommunikáljanak a szolgáltatásukra támaszkodó utasokkal" - mondta David Sidebottom, a Transport Focus igazgatója.

A First Bus mesterséges intelligenciával működő szoftverét a londoni székhelyű Prospective technológiai cég biztosítja. A mesterséges intelligencia képzéséhez a társaság saját bevallása szerint több milliárd adatpontot használ fel, köztük GPS-helyzetérzékelőket és jegykiadási nyilvántartásokat. "A Prospective szimulációs motorja percenként több százezer szimulált forgatókönyvet képes lefuttatni, ami azt jelenti, hogy a valós idejű alkalmazásokhoz elég gyorsan tudjuk azonosítani az optimális megoldásokat" - mondta Pete Ferguson, a cég vezérigazgatója.

A szoftvernek az egyre növekvő számú elektromos busz speciális igényeit is figyelembe kell vennie. "Az elektromos buszok széles körű és egyre gyorsuló elterjedése megköveteli a rendszeres, összehangolt és pontosan időzített töltési menetrendek beépítését a napi üzembe. A járműveknek a járműtelepen belüli és a járműtelep körüli mozgását pontosan kell irányítani, hogy ezt támogassák." A jövőre nézve Ferguson szerint a Prospective a mesterséges intelligenciát arra is felhasználja, hogy segítsen a buszvállalatoknak új útvonalakat kitalálni.

A mesterséges intelligencia ilyen jellegű felhasználása a tömegközlekedés hatékonyabb tervezése és szervezése érdekében világszerte egyre nagyobb teret nyer. Japánban a Next Mobility nevű cég igény szerint megosztott, 10 üléses kisbuszokat üzemeltet. A szolgáltatás neve KnowRoute, és az utasok telefonon, alkalmazáson vagy weboldalon keresztül kérhetnek fuvart bizonyos megállókból. Kanako Kon, a Next Mobility vezető menedzsere szerint a rendszer a mesterséges intelligenciát használja arra, hogy "nagyon hatékony útvonalat hozzon létre" minden egyes kisbusz számára. Az MI elosztja a járműveket, feldolgozza a foglalásokat, diszpécseri utasításokat ad a sofőröknek és értesítéseket küld az utasoknak. A KnowRoute Japán korlátozott busz- vagy vonatjáratokkal rendelkező részeit célozza, és jelenleg országszerte 30 helyen működik állandó jelleggel.


Szoftverét a kanadai Spare AI cég biztosítja. A Spare társalapítója, Josh Andrews szerint a mesterséges intelligencia adatokat kap a terület demográfiai jellemzőiről, a legfontosabb látnivalókról, a korábbi utasigényekről és egyéb tényezőkről. A mesterséges intelligencia ezután megjósolja a kisbuszok igényeit egy adott napon. Andrews hozzáteszi, hogy a cél az, hogy a minibusz-szolgáltatás a lehető "legzökkenőmentesebb" legyen.

Eduardo Mascarenhas az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) városi mobilitási kezdeményezésének AI-szakértője. Az EIT Urban Mobility az Európai Unió által támogatott projekt, amely azt kutatja, hogyan lehet élhetőbb városokat létrehozni. Kiemeli, hogy a mesterséges intelligenciával működő tömegközlekedési szoftvereknek rengeteg adat kell. Mascarenhas egy kisváros példáját hozza fel. "Hová járnak az idős emberek bevásárolni, vagy hol rendel egy nagyon híres orvos, akit minden idős ember fel akar keresni? Ezekből a kis megfigyelésekből nagyobb modelleket lehet készíteni". Bár a mélyreható helyi ismereteket nem lehet helyettesíteni, Mascarenhas optimista a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű alkalmazásával kapcsolatban a tömegközlekedés tervezésében. "Úgy gondolom, hogy a jövőben még nagy utat kell megtennünk."

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások