Leszállt a Holdon egy kis amerikai cég

Leszállt a Holdon egy kis amerikai cég

2024. február 23. 09:29, Péntek
Több mint fél évszázad óta először történt meg, hogy egy amerikai építésű űrhajó puha leszállást hajtott végre a Holdon.

Nagy dráma zajlott csütörtök este, amikor az Intuitive Machines megpróbálta leszállítani Odysseus (vagy magyarul Odüsszeusz) űrhajóját egy kis kráterben, nem is olyan messze a Hold déli pólusától. Körülbelül 20 perccel a földet érés után a NASA sikeresnek nyilvánította a kísérletet, de maradt néhány kérdés a leszállóegység egészségi állapotával és tájékozódásával kapcsolatban, mert miközben az Odysseus hazatelefonált, a jele gyenge volt. De azok után, amin az űreszköz és fejlesztője, a houstoni székhelyű Intuitive Machines korábban keresztülment, csoda ami az Odüsszeusz véghez vitt.

A leszállási kísérlet körülbelül két órát késett, miután a küldetés irányítóinak egy sietve összeollózott, utolsó pillanatban összeállított szoftverjavítást kellett felküldeniük a leszállóegységre, miközben az még a Hold körüli pályán volt. Az űrhajó szoftverének javítása nem sokkal a legkritikusabb lépés előtt a legutolsó dolog, amire egy jármű üzemeltetője vágyik. De az Intuitive Machines munkatársai kétségbeesettek voltak: a vállalat észrevette, hogy a navigációs lézerek és kamerák nem működnek. Ezek a távolságmérők a leszállás során két funkcióhoz elengedhetetlenek: a terep- és a veszély-relatív navigációhoz. Ez a két üzemmód segít az Odüsszeusz fedélzeti számítógépének abban, hogy pontosan meghatározza, hogy hol van a Holdon az ereszkedés során - rengeteg képet készítve és összehasonlítva azokat a Hold ismert domborzatával -, és hogy felismerje az alatta lévő veszélyeket, például sziklákat, hogy biztonságos leszállóhelyet találjon.

E távolságmérők nélkül az Odüsszeusz arccal a Holdba zuhant volna. Szerencsére ez a küldetés egy csomó tudományos terhet is szállított. Kereskedelmi holdprogramja keretében a NASA mintegy 118 millió dollárt fizet hat tudományos poggyász holdfelszínre juttatásáért. Az egyik ilyen hasznos teher történetesen a Navigation Doppler Lidar kísérlet volt, egy 15 kg-os csomag, amely három kis kamerát tartalmaz. Ezzel az NDL csomaggal a NASA olyan technológiák tesztelésére törekedett, amelyek a jövőbeni holdraszállási kísérletek során a navigációs rendszerek javítására szolgálhatnak. Az Odüsszeusz egyetlen esélye az volt, ha az NDL-kísérlet három kamerája közül kettőt valahogy be tudna kapcsolni, és az egyiket terep-, a másikat pedig veszély-relatív navigációra tudná használni. Ezért sietve írtak néhány szoftvert, és feltöltötték a leszállóegységre. Mint a MacGyver sorozatban.


Az Odüsszeusz leszállóegység a Hold felszíne fölött 92 kilométerrel körpályáról kezdte meg az ereszkedést, egy órával és 13 perccel a tervezett leszállási idő előtt. A leszállóegység 11 perccel a földet érés előtt kezdte meg a motoros ereszkedést, folyékony oxigénnel és metánnal működő főhajtóművét használva. Ezekben az utolsó, döntő fontosságú percekben az Odüsszeusz rögtönzött terep-relatív navigációs kamerája a biztonságos leszállóhely biztosítása érdekében letapogatta a felszínt veszélyek, például sziklák után kutatva. A holdat érés után a küldetés irányítói tudták, hogy egy-két percbe telhet, amíg jelet kapnak a leszállóegységtől.

A földi nagy parabolaantennák vártak. Eltelt egy, majd két, majd öt perc - egyre kényelmetlenebb csend uralkodott az Intuitive Machines küldetésirányító helyiségében. Semmi. Végül 10 perc elteltével Tim Crain, a küldetés igazgatója kiabálni kezdett, hogy a leszállóegység gyenge jelet küld vissza a Földre. "Még nem haltunk meg" - mondta Crain, aki a cég társalapítója. Eltelt még néhány perc. A vállalat továbbra is gyenge jelet fogott a leszállóegység nagy antennájáról. "Az Odüsszeusznak új otthona van" - mondta Crain, miközben az irányítóteremben kitört az éljenzés. Mégis voltak aggodalmak, mert a jel gyenge volt. Lehetséges, hogy az űrhajó megbillent vagy felborult? Végül, körülbelül két órával később az Intuitive Machines az X közösségi oldalon adott véglegesebb tájékoztatást: "A kommunikáció hibaelhárítása után a repülésirányítók megerősítették, hogy az Odüsszeusz felállt és elkezdett adatokat küldeni. Jelenleg az első képek leküldésén dolgozunk a Hold felszínéről". Biztonságban megérkeztek.


Ez a küldetés része volt a NASA Kereskedelmi Holdi Teherszállítási Szolgáltatási Program nevű kezdeményezésének, amelynek keretében az űrügynökség magáncégeknek fizet azért, hogy tudományos kísérleteket és egyéb rakományt szállítsanak a Hold felszínére. Az űrügynökség hajlandó eltűrni néhány kudarcot, amíg a cégek kitanulják a Holdra való leszállás csínját-bínját. Az, hogy az Odüsszeusz lejutott a felszínre, és elkezdte a Földre történő adást, hatalmas győzelem a NASA és az Intuitive Machines számára. Történelmi pillanat ez a kereskedelmi űripar számára, mivel korábban egyetlen magánűrhajó sem jutott el biztonságosan a Holdra.


Ez a NASA által finanszírozott második kereskedelmi Hold-küldetés. Az Astrobotic Peregrine leszállóegysége a múlt hónapban egy Vulcan rakétával indult az űrbe. Röviddel a Vulcan rakétáról való leválás után azonban a Peregrine egyik hajtóanyagtartálya megrepedt. A NASA kérésére az Astrobotic visszairányította űrhajóját a Föld légkörébe, ahol az elégett. Az űrügynökség úgy véli, hogy a magáncégek előbb-utóbb rászoknak arra, hogy járművekkel repüljenek a Holdra. Ha pedig a szolgáltatás rutinszerűvé válik, a NASA-nak a töredékébe fog kerülni a Holdra jutás, lényegében tehát a szervezet rövid távú kockázatot vállal némi hosszú távú haszonért. Úgy tűnik, az egyik ilyen kockázat csütörtökön kifizetődött.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások