Az erősebb motorú autók gyakrabban részesei baleseteknek

Az erősebb motorú autók gyakrabban részesei baleseteknek

2024. június 13. 14:57, Csütörtök
A carVertical legfrissebb felmérése 43 autómárka járműtörténeti jelentéseit vizsgálta a motorteljesítmény és a balesetek számának összefüggésében. Minden esetben beigazolódott, hogy az erősebb motorral felszerelt autók gyakrabban részesei balesetnek. A kutatásban elemzett összes járműmárka közül magasan kiemelkedett a BMW: a 100 kW alatti autók 60,3%-a szenvedett kárt, szemben a 400 kW fölötti kategória járműinek 68,6%-os baleseti arányával.

A kezdő vezetőknek általában azt tanácsolják, hogy amíg kellő tapasztalatot nem szereznek az utakon, lehetőleg olcsó és viszonylag kis teljesítményű motorral felszerelt autót vezessenek – így nagyobb eséllyel kerülhetik el a baleseteket. Ugyanakkor az is tény, hogy az erős járművek fékrendszere fejlettebb, ami viszont megkönnyíti a vezetést. A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a platformján lekért használtautó-előzményjelentések adatai alapján végzett egy kutatást azzal a céllal, hogy kiderítse, van-e kapcsolat a járművek átlagos motorteljesítménye és a balesetek aránya között.

Minden esetben beigazolódott, hogy az erősebb motorral felszerelt autók gyakrabban részesei balesetnek. A carVertical portálon ellenőrzött 100 kW alatti teljesítményű Audi gépjárművek 46,4%-ánál fordult elő kárfeljegyzés, míg a 400 kW fölötti modelleknél a károk aránya lényegesen magasabb (55,6%). Hasonló tendencia figyelhető meg a Volkswagen márkájú autóknál, ahol a 100 kW alatti teljesítményű modellek 42,6%-a sérült, míg a 300-400 kW-os motoroknál ez az arány 48,9%. A legfeljebb 100 kW teljesítményű motorral felszerelt Ford gépjárművek 45%-a sérült, míg a 400 kW feletti motorral rendelkező autók 55%-ában keletkezett kár. A legkisebb teljesítményű motorral rendelkező Renault autók közül 3-ból 1 szenvedett kisebb-nagyobb balesetet (36,3%). A 200–300 kW-os motorral ellátott autóknál jóval magasabb, 39,7% volt a balesetek aránya.


A Skoda azon márkák közé tartozik, amelyeknél a kárgyakoriság csak igen kis mértékben tér el a kisebb és az erősebb autók között: a sérült modellek 51,3%-ának volt 100 kW alatti a motorteljesítménye, 54,8%-a pedig 200–300 kW-os motorral futott. A Skoda azonban – néhány más járműmárkához hasonlóan – nem gyárt 400 kW-nál nagyobb motorral felszerelt modelleket, amelyek magasabb sérülési arányt eredményezhetnének. Hasonló helyzet figyelhető meg a Toyota esetében is: a gyengébb motorral felszerelt modellek 36%-a sérült meg, szemben a 200–300 kW teljesítményű autók 39,5%-ával. A kutatásban elemzett összes járműmárka közül magasan kiemelkedett a BMW: a 100 kW alatti autók 60,3%-a szenvedett kárt, szemben a 400 kW fölötti kategória járműinek 68,6%-os baleseti arányával.


„Bár minden járműnek egyformán be kell tartania a közlekedési szabályokat, úgy tűnik, hogy az erősebb autók sofőrjei hajlamosabbak figyelmen kívül hagyni a sebességkorlátozásokat, és gyakrabban vállalnak nagyobb kockázatot. Nem találtunk egyetlen olyan márkát sem, ahol a kisebb teljesítményű járművek szenvedtek volna több balesetet” – számol be a kutatás eredményeiről Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások