Próbálkozik, de kevés esélye van vissza­szerezni régi dicső­ségét az Alibabának

Próbálkozik, de kevés esélye van vissza­szerezni régi dicső­ségét az Alibabának

2024. június 13. 22:12, Csütörtök
Az Alibaba stratégiai váltása a hosszú távú növekedést helyezi előtérbe a jelentős rövid távú nyereséggel szemben. Elemzők szerint a növekvő verseny megakadályozhatja, hogy az e-kereskedelmi óriás visszanyerje korábbi piaci dominanciáját.

A Hangcsou székhelyű vállalat egykor a kínai e-kereskedelem virágzó piacának toronymagas szereplője volt, a 2014-es tőzsdére lépéskor lenyűgöző, 83%-os piaci részesedéssel rendelkezett. Ez az erőfölény mára jelentősen megcsappant, elsősorban az erősödő verseny miatt, részben pedig a technológiai és árképzési stratégiák fejlesztésére irányuló lagymatag hozzáállása miatt. "Bizonyos mértékig lábon lőttük magunkat azzal, hogy nem a végfelhasználók számára történő értékteremtésre összpontosítottunk" - ismerte el Joe Tsai, az Alibaba elnöke.

Az e-kereskedelmi óriás februárban közölte, hogy "a Taobao és a Tmall csoport újjáélesztésének folyamatában van", és stratégiailag a versenyképes árképzésre összpontosít, valamint a felhasználói felület javítása érdekében technológiai fejlesztésekbe fektetett be. Májusban a cég közölte, hogy e-kereskedelmi platformja, a Taobao "hét év óta a legnagyobb frissítésen" esett át, hogy javítsa a vásárlói élményt a május végétől június közepéig tartó 618-as vásárlási napi értékesítési kampányra. A Taobao a 618-as vásárlási fesztivál előértékesítési folyamatát is megszüntette, amely sok fogyasztó szerint túl bonyolulttá tette a vásárlást. Emellett frissítették a weboldal elrendezését is, hogy a vásárlók számára könnyebbé tegyék a termékek vásárlását és eladását. (A JD.com-ot Liu Qiangdong 1998. június 18-án alapította. A 618-as napot először 2010-ben rendezték meg a rivális Taobao által indított bevásárlófesztivál, a szinglik napja (vagy Double 11) versenytársaként.)

Úgy tűnik, hogy néhány ilyen növekedési kezdeményezés már a fejlődés első jeleit mutatja. A márciussal zárult negyedik negyedévben az Alibaba kínai e-kereskedelmi egységének, a Taobao & Tmall Groupnak a bevétele 4%-kal nőtt, szemben a decemberi negyedévi 2%-os növekedéssel. Az egység az Alibaba csoport bevételeinek közel 42%-át tette ki. "Alapvetően ismét növekedésben vagyunk. Ez egy nagyon fontos üzenet" - mondta Toby Xu, az Alibaba pénzügyi igazgatója az elemzőknek, miután a vállalat közzétette májusi eredményeit. Alicia Yap, a Citigroup elemzője szerint "kezdeti pozitív előrelépés történt, amelyet a növekedés újbóli felgyorsulása mutat, amelyet a stratégiai befektetés vezet".

A mostani koncepció sokakat lelkesíthetett, de az elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az olyan versenytársak, mint a Kínában a Temu e-kereskedelmi platformot működtető, amerikai tőzsdén jegyzett PDD, a TikTok tulajdonosa, a ByteDance és a Kuaishou Technology online rövid videókat készítő cég kihívást jelentenek az olyan nagy szereplők számára, mint az Alibaba és a JD.com piaci részesedésük növelésében. "Láthatjuk, hogy az Alibaba végrehajtott néhány stratégiai változtatást és jobban teljesít, mint korábban" - mondta Shawn Yang, az Arete Research vezető elemzője. "De az is nyilvánvaló, hogy a PDD még mindig kiemelkedik az első negyedéves eredmények tekintetében".

A PDD a Temu piactér és a Pinduoduo tulajdonosa, első negyedéves bevétele több mint kétszeresére, 86,8 milliárd jüanra (12 milliárd dollár) nőtt, ami az Alibaba-csoport bevételének mintegy 40%-át teszi ki. Az Alibaba piaci részesedése folyamatosan csökken, a 2014-es 83%-ról jelenleg 39,5%-ra esett vissza az Insider Intelligence piackutató adatai szerint. Ehhez képest a PDD tulajdonában lévő Pinduoduo piaci részesedése a 2020-as 11%-ról 16%-ra nőtt. A JD.com piaci részesedése ugyanebben az időszakban 16% és 18% között maradt. A ByteDance és a Kuaishou adatai nem álltak rendelkezésre. "A befektetők továbbra is kételkedhetnek abban, hogy az Alibaba képes lesz-e fordulatot hozni a kínai e-kereskedelmi üzletágban, miután az elmúlt években jelentős piaci részesedést veszített" - mondták Shi és Guo, a Nomura elemzői.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások