Filozófusoknak kellene az MI nagy kérdéseivel foglalkozni

Filozófusoknak kellene az MI nagy kérdéseivel foglalkozni

2024. augusztus 26. 07:24, Hétfő
Stephen Wolfram matematikus és tudós olyan háztartásban nőtt fel, ahol édesanyja filozófiaprofesszor volt az Oxfordi Egyetemen. Mint ilyen, fiatalabb énje nem akart semmit kezdeni a témával, de egy idősebb és talán bölcsebb Wolfram értéket lát a dolgok mélyén való gondolkodásban. Most ebből a mély filozófiai szigorból szeretne valamennyit bevinni a mesterséges intelligencia kutatásába, hogy segítsen jobban megérteni azokat a kérdéseket, amelyekkel az egyre hatékonyabbá váló mesterséges intelligencia során találkozunk.

Wolfram afféle csodagyerek volt, 15 évesen publikálta első tudományos cikkét, és 20 évesen doktorált a Caltech-en. Lenyűgöző munkássága átível a természettudományokon, a matematikán és a számítástechnikán: Ő fejlesztette ki a Mathematicát, a Wolfram Alfát és a Wolfram nyelvet, egy nagy teljesítményű számítógépes programozási nyelvet. "Az alaptudományok mellett a fő életművem a Wolfram számítási nyelv megalkotása volt azzal a céllal, hogy legyen egy olyan módja a dolgok kifejezésének, amely mind az emberek, mind a számítógépek számára hasznos” - mondta Wolfram.

Ahogy a mesterséges intelligencia fejlesztői és mások egyre mélyebben elgondolkodnak azon, hogy a számítógépek és az emberek interakciói hogyan keresztezik egymást, Wolfram szerint ez sokkal inkább filozófiai feladat, amely magában foglalja a puszta gondolkodást arról, hogy az ilyen technológia milyen hatással lehet az emberiségre. Ez a fajta komplex gondolkodás a klasszikus filozófiához kapcsolódik. "A kérdés az, hogy miről gondolkodunk, és ez a kérdés inkább a hagyományos filozófiában található meg, mint a hagyományos STEM-ben” - mondta. Amikor például arról kezdünk el beszélni, hogy hogyan helyezzünk el védőkorlátokat a mesterséges intelligencián, ezek alapvetően filozófiai kérdések.

"A technológiai iparban, amikor az emberek arról beszélnek, hogy hogyan kellene ezt vagy azt a dolgot beállítani az MI-ben, egyesek azt mondják: „Nos, oldjuk meg úgy, hogy az MI helyesen cselekedjen.”. Ez pedig oda vezet, hogy 'De mi a helyes dolog?'”. Az erkölcsi döntések meghatározása pedig filozófiai feladat. Azt mondja, hogy „borzalmas vitákat” folytatott olyan vállalatokkal, amelyek az MI-t a világra bocsátják, nyilvánvalóan anélkül, hogy ezt végiggondolták volna. "Megdöbbentő szókratészi beszélgetések zajlanak arról, hogyan gondolkodnak az emberek az ilyen kérdésekről, illetve milyen mértékben nem gondolkodnak világosan ezekben a témákban. Én sem tudom, hogyan lehet megoldani ezeket a kérdéseket. Ez egy kihívás, és az ilyen jellegű filozófiai kérdések, úgy gondolom, nagyon is aktuálisak.”

Wolfram szerint a tudósok általában nehezen gondolkodnak filozófiai szempontból a dolgokról. "Az egyik dolog, amit észrevettem, és ami igazán szembetűnő, az az, hogy amikor tudósokkal beszélgetünk, és nagy, új ötletekről beszélünk, akkor ezt eléggé zavarónak találják, mert a tudományban általában nem ez történik” - mondta. "A tudomány egy fokozatosan fejlődő terület, ahol nem számítasz arra, hogy a dolgokról való gondolkodás egy nagymértékben eltérő módjával fogsz szembesülni”. Ha a filozófia fő feladata a nagy egzisztenciális kérdések megválaszolása, akkor úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia növekvő befolyása és az általa felvetett kérdések miatt a filozófia aranykorába érkezünk. Véleménye szerint sok olyan kérdés, amellyel most az MI miatt szembesülünk, valójában a hagyományos filozófiai kérdések magját képezi. "Azt tapasztalom, hogy a filozófusok azon csoportjai, akikkel beszélek, valójában sokkal rugalmasabbak, amikor paradigmatikusan gondolkodnak különböző dolgokról” - mondta.

Egyik ilyen találkozása a georgiai Savannahban, a Ralston College-ban tanuló mesterszakos filozófushallgatók egy csoportjával volt. Wolfram az ottani diákoknak a bölcsészettudományok és a filozófia, valamint a technológia közelgő összeütközéséről beszélt. Wolfram elmondása szerint azért olvasta újra Platón Köztársaság című művét, mert saját gondolkodásában vissza akar térni a nyugati filozófia gyökereihez. "A kérdés, hogy 'ha a mesterséges intelligenciák irányítják a világot, hogyan akarjuk, hogy ezt tegyék? Hogyan gondolkodjunk erről a folyamatról? Hogyan modernizáljuk a politikai filozófiát a mesterséges intelligencia idején?”. Ezek a fajta dolgok egészen azokig az alapkérdésekig nyúlnak vissza, amelyekről Platón beszélt” - mondta a diákoknak.

Rumi Allbert, a Ralston-program egyik hallgatója, aki karrierjét az adattudomány területén töltötte, és részt vett a Wolfram Summer Schoolban is - egy olyan éves programban, amelynek célja, hogy a diákok megértsék Wolfram megközelítését a tudomány üzleti ötletekre való alkalmazásáról - lenyűgözte Wolfram gondolkodása. "Nagyon-nagyon érdekes, hogy egy olyan fickó, mint Dr. Wolfram ennyire érdeklődik a filozófia iránt. Szerintem ez a humanista életszemlélet fontosságának növekedéséről árulkodik." - mondta Allbert. Az, hogy Wolfram, aki fél évszázada a számítástechnika élvonalában tevékenykedik, meglátja a filozófia és a technológia közötti összefüggéseket, jelzés lehet arra, hogy itt az ideje, hogy a mesterséges intelligencia használata körüli kérdésekkel sokkal szélesebb körben foglalkozzunk, mint pusztán matematikai problémaként. És a filozófusok bevonása a vitába talán jó módja ennek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások