2001. július 16. 17:26, Hétfő
A Trade Empires összességében egy kereskedelmi játék, amely azon gazdasági játékkategória egy új képviselője, amelyben - leegyszerűsítve - először nyersanyagokat kell szereznünk, azokból termékeket készítenünk, majd azt profitért eladnunk. Az ilyen programok két kulcseleme: a kezelőfelület és a játékegyensúly. Egy logikátlan, nehézkes interfész vagy egy nevetségesen egyszerű kereslet-kínálat modell a legjobb szándékkal készített gazdasági szimet is kudarcba fullaszthat. Egyelőre úgy néz ki, a Frog City (ők készítették az Imperialismot is) az első problémát már meg is oldotta, és jó úton halad a második akadály leküzdése felé is.
A Trade Empires négy fő tevékenységre koncentrál - kereskedőket kell felfogadnunk, kereskedelmi útvonalakat kiépítenünk, a kereskedőket ezeken az útvonalakon dolgoztatnunk, miközben folyamatosan fejlesztve az infrastruktúrát, növeljük a piacot is. Persze az élet nem ilyen egyszerű (még a játékban sem), rengeteg buktató, komplikáció merül majd fel, amelyeket le kell küzdenünk a kereskedés során.
A szükséges információk átláthatóan és rendezetten állnak a rendelkezésünkre. Különböző ablakok mutatják a kereskedelmi útvonalaink, a kereskedőink és az e mögött lévő infrastruktúra adatait - ez utóbbiba magukat a kereskedőhelyeket, alapanyag-termelő helyeket (farm, bánya stb.) és a feldolgozó üzemeket (szűcs, kovács stb.) is bele kell érteni. A Trade Empireshöz hasonló játékokban fontos, hogy átfogó képünk legyen arról, ami zajlik, ám ehhez sokszor nem nélkülözhetőek az aprólékos adatok. Ebben a játékban pedig hihetetlen mélységekbe fúrhatunk a kívánt információ megszerzéséhez.
Ami a kereslet-kínálat modellt érinti, a Trade Empires sokkal dinamikusabb, képlékenyebb lesz, mint az eddigi játékok. Statikus rendszer helyett a programnak ez a része folyamatosan a környezettel együtt fejlődik, változik majd. Egy egyszerű képernyő mutatja, hogy adott piacon adott termékre mekkora a kereslet. Minden árucikkünkön egy kis skálán láthatjuk, hogy a kereslet ki van-e elégítve - kék szín jelzi, ha elegendő mennyiség áll rendelkezésre, míg a narancssárga hiányt mutat.
Elégedettségmérőn követhetjük, mennyire megfelelően elégítjük ki a különböző kereskedelmi központok polgárainak igényeit. Ha nem állunk a helyzet magaslatán, az emberek bizony elpártolnak a boltjainktól, és ugye minél kisebb a piac, annál kevesebb pénz folyik be...
A Trade Empires számos új technológiát vonultat fel, amelyekkel egyre jobban tudjuk majd eladni termékeinket. Egy új szállítási mód azt jelenti, hogy hatékonyabban juttathatjuk el az árucikkeket a piacra. A kereskedelmi utak kezelőfelülete elég egyértelmű ahhoz, hogy különösebb nehézségek nélkül tudjunk módosítani rajtuk. Például ha kialakul a szobrászat, hamar az új nyersanyagigényekhez igazíthatjuk az útvonalainkat.
A játék epizódokból áll, amelyek a nevükön kívül hosszúságban, méretben és összetettségben is különböznek, néhány közülük:
Shang Dynasty China
Ancient Sumeria
Ancient Egypt
Mycenean Age
Phoenecia and Carthage
Persia and Greece
Roman Empire
The First Silk Road
Tang and Song Era China
Islam and Byzantium
European High Middle Ages
The Silk Road and the Mongols
Indian Ocean Trade
Atlantic Trade
British Industrialization
Ezek a periódusok lefedik az i.e. 2500-tól i.sz. 1850-ig terjedő időszakot. Mindnek saját hangulata, és tipikus termékkínálata van. Azért ne felejtsük el, hogy az árukínálat a pályákon belül is folyamatosan változik. Előfordulhat, hogy azon vesszük észre magunkat, egy egész birodalmat alapoztunk egy termékre, amely a technológiai fejlődés következtében feleslegessé válik. Persze a haladás a lehetőséget is magával hozza, hogy új módszerek kiaknázásával új piacokra hatoljunk be...
A fejlesztés jelen állapotában persze nem lehet ítéletet alkotni, de kétségtelenül ígéretesnek tűnik a Trade Empires. Ősszel kiderül, a fejlesztőknek mennyire sikerül a bevezetőben említett két kulcsterület helyes megoldásából profitot kovácsolniuk a játékosoknál...