Egy egyszerű hiba okozhatta a Kurszk vesztét

Egy egyszerű hiba okozhatta a Kurszk vesztét

2001. augusztus 9. 15:43, Csütörtök
Brit tudósok újabb tényeket hoztak nyilvánosságra, melyek megoldhatják az orosz Kurszk atom-tengeralattjáró elsüllyedésének rejtélyét.

A szeizmikus megfigyelések alapján két robbanás történt a tengeralattjáró belsejében. A szakértők biztosak benne, hogy az első, kisebb robbanást hidrogén peroxid (HTP) szivárgás okozta, ez a színtelen, szagtalan folyadék hajtotta meg a Kurszk torpedóit. Az így keletkezett tűzgolyó, mely az orrész felé terjedt valószínűleg felrobbantotta az ott tárolt torpedókat, ezáltal a második, jóval nagyobb robbanás volt az, ami elárasztotta vízzel a Kurszk belsejét. A bizonyítékot a BBC Horizont című adásában tárták a nyilvánosság elé, mely egy 1955. júniusi tengeralattjáró baleset titkos kormány dokumentumain alapul. 13 ember halt meg a Portland partjainál bekövetkezett szerencsétlenségben, amikor a Sidont darabjaira robbantott egy kísérleti torpedó, mely szintén HTP-t tartalmazott. Amikor megvizsgálták a roncsot kiderült, hogy a torpedó üzemanyagát tároló rozsdamentes acél tartálya megrepedt. A vizsgálat kimutatta, hogy ez okozta a balesetet, ám a pontos folyamatot nem hozták nyilvánosságra.

Közel fél évszázaddal később a Kurszk katasztrófája arra ösztönözte Maurice Stradling torpedótervezőt, hogy újra beleássa magát a Sidonon bekövetkezett robbanás részleteibe. Stadling, aki a Haditengerészeti Főiskola mérnöki szakán is tanít, végül azt a következtetést vonta le, hogy a HTP olyan fémekre fröccsenhetett, melyekkel reakcióba lépve gázt képzett mely berobbant a torpedó kamrában. Véleménye szerint több párhuzam vonható a Sidon és a Kurszk elsüllyedése között.

Az orosz tragédia reggelén a Kurszk legénysége próba kilövésre készülődött. Stadling szerint, a baj akkor kezdődött, amikor valaki elkövette azt az egyszerű hibát, hogy a torpedó hajtóműveit túl hamar indította el, még a tengeralattjáró belsejében.

"Ha a torpedót véletlenül elindították, mivel a propellerek még nem voltak vízben így nem volt, ami kontrolálhatta volna a motor sebességét," - fejtette ki Stradling. "A hajtóművet valószínűleg túlpörgették, ettől repedhetett meg a HTP tartály, így a folyadék beszivárgott a torpedó kamrába és innen már egyenes út vezet a rettenetes események láncolatához".

Biztosat addig nem tudhatunk, amíg ki nem emelik a Kurszk orr-részét, bár az oroszok, akik azóta is a kiemelésen dolgoznak, úgy tervezik, hogy a tengeralattjáró elejét a tenger fenekén hagyják. A Sidon elsüllyedése óta a Királyi Haditengerészet nem használ HTP-t a torpedóiban, az oroszok és majdnem minden más ország azonban a mai napig ezzel a módszerrel dolgozik.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások