Fizt: a Pixar Studios újgenerációs animációs szoftvere

Fizt: a Pixar Studios újgenerációs animációs szoftvere

2001. november 4. 05:02, Vasárnap
"A szörny világoskék bundáját fújja a szél. Szemével kettőt pislog, majd egy könnycsepp hagyja el szemét, mely nyomot hagy a bundáján" - ez a jelenet a világhírű Pixar Animation Studios legújabb animációs filmjében, a "Monsters, Inc."-ben látható, mely film elkészítéséhez a Pixarnak egy teljesen újfajta animációs szoftvert kellett kifejlesztenie, a Fiztet. A Fiztről a fejlesztők ódákat zengenek, ugyanis a szoftver képes a filmben szereplő szörnyek egyenként akár hárommillió darab szőrszálának a modellezésére és animálására, ráadásul mindezt úgy, hogy az eddig megszokott hetekben mérhető renderelési időket órákra csökkenti.

Az eddig készített számítógépes animációs rajzfilmekről általában el lehetett mondani, hogy a grafika gyönyörű, azonban ezen filmek története általában csapnivaló volt. A Monsters, Inc. készítői úgy gondolták, hogy szakítanak ezzel a hagyománnyal, vagyis az ígéretek szerint ebben az animációs filmben a gyönyörű, élethű grafika pompás történettel párosul, persze erről csak akkor tudunk majd nyilatkozni, ha már láttuk a moziban a filmet.


A korábban a Toy Story és az Egy bogár élete című animációs mesefilmeket készítő Pixar Studios-nál két "animációs tudós", David Baraff és Andy Witkin foglalkozott az általuk csak a legkorszerűbb szimulátornak nevezett Fizt szoftverrel, mely szinte minden, a valós életben előforduló jelenséget képes digitálisan reprodukálni. Így többek közt könnyedén megbirkózik a gravitáció, a szél, a hóesés és az eső tökéletesen élethű szimulálásával, ezenkívül pedig akár több millió haj-, vagy szőrszál mozgását és a ruhák gyűrődését is kiváló vizuális minőségben képes utánozni.

"Egy olyan szoftvert hoztunk létre, mely lényegében bármilyen szimulációs feladattal képes megbirkózni" - nyilatkozta Witkin a Fiztről.

"Rendkívül büszkék voltunk, amikor a mozikban világszerte elkezdték játszani a Toy Story-t, azonban kétségtelen, hogy ebben a korábbi animációs filmünkben még nagyon sok dolog természetellenesnek tűnt. Most azonban már lényegében bármit képesek vagyunk teljesen élethűen modellezni, majd animálni, így például minden eddiginél szebb és élethűbb por és vízeffekteket tudunk készíteni" - nyilatkozta Tom Porter, a Monsters, Inc. technikai igazgatója.

A fejlesztők elmondták, hogy a Fizt szoftver Sun Sparc és Silicon Graphics számítógépeken, Unix operációs rendszer alatt működik, és a sebességéről sok mindent elmond, hogy míg korábban az általában 3-10 másodperc hosszú jelenetek elkészítése hetekbe telt, addig a Fizt segítségével a renderelési idő egy-két órára csökkent.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások