Visszaestek a mobiltelefon eladások

Visszaestek a mobiltelefon eladások

2002. március 11. 14:05, Hétfő
A globális mobiltelefon eladások 400 millió eladott eszköz alá csökkentek 2001-ben, amely év az első visszaesést hozta az iparágban, és számos másodvonalbeli gyártót komoly átszervezésekre kényszerített, áll a Gartner Dataquest jelentésében.

A Gartner vasárnap kiadott jelentése szerint az eladott mobiltelefonok számát illetően az elmúlt év 399,6 millió készüléke mintegy 3,2 százalékos visszaesést hozott 2000-hez képest. Mindez az 1996 és 2000 között tapasztalt évi 60 százalékos növekedési ütemhez képest meglehetősen gyenge eredmény.

Az eladásokat nagymértékben visszavetette a telített európai piac, az egyes szolgáltatók kedvezményeinek visszavonása, valamint a használt készülékek piacának növekedése. Az eredményeket tovább csökkentették a szürkeimportól származó készülékek, amelyek egyes, olyan forgalmazóktól eredtek, amelyek jelentős, a 2000-es évről megmaradt készletüktől kívántak megszabadulni, mondta Bryan Prohm, a Gartner egyik elemzője.

Mindezek mellett a mobiltelefon gyártók, illetve a mobilszolgáltatók nem tudtak olyan új szolgáltatásokat felmutatni, amelyek rá tudták volna venni a felhasználókat régi készülékük cseréjére. A gazdasági visszaesés ráadásul a fogyasztókat kiadásaik csökkentésére késztette. A Gartner jelentése szerint a mobilszolgáltatók nem tudták meggyőzni a felhasználókat az új GPRS megoldások hasznosságáról sem.

A Gartner szerint a finn Nokia továbbra is toronymagasan vezeti a piacot 35 százalék körüli részesedésével. A második legnagyobb gyártóként ismert amerikai Motorola Inc. szintén nem engedett 15 százalék körüli részesedéséből. A harmadik, negyedik, illetve ötödik helyért folytatott csata azonban 2001-ben is tovább folytatódott. A harmadik helyet a német Siemens átvette a svéd Ericssontól, amely utóbbi céget később a Dél-Koreai Samsung Electronics is megelőzte.

A legjelentősebb növekedést a Samsung érte el, miközben az Ericsson esett vissza leginkább. Az Ericsson részesedése 2000-ben még 10 százalék volt, a társaság 2001 utolsó negyedévében azonban már csak a piac 5,5 százalékát tudhatta magáénak.

Az Ericsson az elmúlt év végefelé egyesítette mobiltelefon üzletágát a japán Sony-val. A két cég együttes, 8,5 százalékos részesedése utóbb a piac harmadik helyének megszerzésére volt elegendő. Az újonnan megalakult Sony Ericsson célja nem más, mint öt éven belül megszerezni a mobiltelefon piac vezető helyét.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások