2002. december 11. 15:06, Szerda
A nagyvállalatok között hazánkban elsőként a
Pénzjegynyomda Rt. vehette át a napokban a BS 7799 szabvány szerint
kialakított Információ Biztonsági Rendszer hivatalos tanúsítványát. A
rendszer kialakítását és az auditálásra való felkészítést a KÜRT Rt.
szakemberei végezték.
A BS 7799 (BS = British Standard) ma világszerte az egyik legjelentősebb és
egyre elterjedtebb informatikai biztonsági szabvány, egyes területei pedig
ISO 17799 néven mára nemzetközi szabvánnyá váltak. Korábban a Pénzjegynyomda profilját szinte kizárólag a bankjegyek, személyi
okmányok, értékpapírok, zárjegyek, stb. nyomtatása jelentette. Ma már
azonban számos olyan termékkel is foglalkozik (pl. törzsvásárlói-, tagsági-,
és beléptetőkártyák; utazási csekkek, megszemélyesítést igénylő üzleti
nyomtatványok), amelyek mind-mind megkövetelik a maximális biztonságot a
gyártás, az adatkezelés, azaz gyakorlatilag a teljes életciklus folyamán.
Így érthető, hogy szinte kötelező lépés volt a lehető legnagyobb biztonságot
garantáló biztonsági rendszer kialakítása, bevezetése és auditálása.
A hivatalos bizonyítvány előnyei ráadásul úgy is jelentkeznek, hogy a
különféle pályázatoknak, tendereknek egyre inkább feltétele valamilyen
minősített biztonsági rendszer megléte. Ezt a Pénzjegynyomda is
megtapasztalta, hiszen az új rendszer kialakítása óta részt vett már olyan
tenderen, ahol fővállalkozóként pályázhatott, míg korábban a hasonló
pályázatokon - a megfelelő minősítés híján - csupán alvállalkozóként
indulhatott.
A KÜRT a rendszer kialakítását és a felkészítést 2001-ben kezdte, szoros
együttműködésben a Pénzjegynyomda szakembereivel. (A tanúsítást - mivel
Magyarországon jelen pillanatban még nincs feljogosított BS 7799 auditor -
egy svéd cég végezte el.)
Első lépésben a KÜRT átfogó kockázatelemzést végzett, amelyben feltárta a
folyamatok és rendszerek gyenge pontjait és a fenyegetéseket. Ezután
kidolgozta a javasolt megoldásokat, eljárásokat a feltárt hiányosságok
kezelésére, megszűntetésére. A javaslatok alapján a Pénzjegynyomda
cselekvési tervet készített, amelyben rögzítették, hogy milyen lépést mikor,
milyen erőforrások bevonásával fognak megtenni.
Ezt követően vette kezdetét az Információ Biztonsági Rendszer tényleges
megvalósítása, amelynek során ki kellett alakítani a biztonsági szervezetet,
és életre kellett hívni a javaslatokban szereplő megoldásokat, eljárásokat,
alrendszereket. Ezután egy 5 hónapos testreszabási időszak következett,
melynek végén már a 3 lépcsős auditálás első szakasza is elkezdődhetett.
"A Pénzjegynyomda tevékenysége korábban is speciális szabályzatok és magas
színvonalú minőségbiztosítási rendszer meglétét igényelte. Az egyik
legfontosabb szempont volt, hogy a kialakítandó biztonsági rendszer ezekhez
szorosan kapcsolódjon, és teljes mértékben együttműködjön velük." - mondta
Kürti Sándor, a KÜRT Rt. vezérigazgatója.