Adware, spyware

Adware, spyware

2003. április 13. 23:31, Vasárnap


Először csak azt érzékeljük, hogy számítógépünk lassabb a szokásosnál, valami nem stimmel a böngészővel, esetleg ok nélkül betöltödnek weblapok. Számtalan program futhat gépünkön tudtunk nélkül, és ezek száma egyre nő. Szakértők becslése szerint az internetszolgáltatók ügyfeleinek 40-50%-nál fut valamilyen reklámtevékenységhez kapcsolodó program, mely megfigyeli netes viselkedésünket, és visszaküldi azt a szoftver tulajdonosának. Ezekre a programokra általánosan jellemző, hogy míg például a szövegszerkesztőnek van indítóképernyője és ikonja, mely jelzi hogy a program fut, ezeket jóval nehezebb észrevenni és kezelni.

A Toyota Motor közlése szerint a cég ügyel vásárlói magánszférájára, és nem alkalmaznak webes figyelést vagy másfajta online taktikát. Mégis, tavaly a Ford.com látogatóit egy felugró ablakban a Toyota.com reklámja fogadta. Jennifer Chung szóvivő szerint a vállalat évente 1.27 milliárd dollárt költ reklámozásra az Egyesült Államokban, és a hirdetést egy olyan ügynökségtől vásárolták, mely nem osztja a vállalat nézeteit. Megerősítették, hogy az ilyen módszerek távol állnak a vállalat reklámelképzeléseitől. Az eset egyáltalán nem egyedi, más neves cégek is "belekeveredtek" már hasonló szituációba.


A programok száma megugrott
A magánszféra védelméért aggodó aktivisták erősen elutasítják a dolgot, félnek, hogyha a komoly vállalatok is beépítik marketingeszközeik közé az adware-eket, akkor milliónyi potenciális vásárlót fognak monitorozni, közben jogosulatlan személyek értékes jelszavakhoz és pénzügyi információkhoz is juthatnak.

"Jelenleg semmilyen hiteles kutatás nem erősíti meg vagy cáfolja az adware alkalmazását, így a vállalatok érzés alapján cselekszenek." - nyilatkozta Deborah Moscardelli, a Michigan Egyetem marketingprofesszora, azon kevesek egyike, akik a pop-up és a pop-under reklámokhoz hasonló módszereket tanulmányozzák. "Annyit tudunk csak mondani, hogy segíthet a márka tudatosságának növelésében, de van egy olyan irritációs faktora is, amit számos vásárló tolakodónak tart. A TV reklám hasonló ebből a szempontból."

A nagyvállalatok ritkán kérnek hivatalosan adware kampányt az ügynökségektől, inkább "új média" csomagot vásárolnak, melyben ez is benne van. Ezáltal a nagy cégek jórésze benne van a dologban, főként olyanok, melyeknek potenciális vásárlói cselekvés előtt internetes előkutatást végeznek - utazási cégek, pénzügyi szolgáltatások és az autóipar.

A legnagyobb reklámügynökségek szóvivői a személyiségi jogi kérdésektől félve visszautasítják az adware szerepének boncolgatását kampányaikban, vagy egyszerűen nem mondják meg melyik megrendelőjük kért ilyet. De a felhasználók gyorsan beleütközhetnek a Honda, az United Airlines, a DaimlerChrysler, az American Express vagy a Toyota reklámjaiba. A szépségiparban utazó cégek, mint a Lancome vagy a L'Oreal, és a technológiai szektor vezetői, mint a Microsoft, az Oracle, a Sprint vagy Verizon is benne vannak a dologban.

"Azt kell mondanom, szinte kivétel nélkül minden ügyfelünk beleegyezett" - nyilatkozta Jeff Lanctot, a seattlei központú AvenueA reklámügynökség médiastratégiáért felelős vezetője, az online kereskedelem harmadik legnagyobb vásárlója, mely olyan cégeket szolgál ki mint a Best Buy, az AT&T Wireless vagy a Microsoft. Lanctot elmondása szerint az adware gyönyörűsége abban rejlik, hogy a fogyasztó otthonába proaktívan, online cselekvése alatt jut el, általában munka közben, mely szféra különben elérhetetlen a reklámozók számára.

A pihenőidő alatt ott a tévé főműsorideje, ingázás közben a plakátok, a rádióműsorok, de a munka időszaka évekig megközelíthetetlen volt. A Web népszerűségének növekedésével ez megváltozott, de a szabványos bannerek 0.01%-os vagy kisebb kattintási aránya kiábrándító volt a megrendelők számára. A marketingesek reményei szerint az adware jóval hatékonyabban érheti el az embereket. "Képzeljük el, hogy a nap harmadában elérhetetlen fogyasztó a kampányba bevonhatóvá válik." - mondta Lanctot.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások