Gép-gép kommunikáció - messze még a lázadás

Gép-gép kommunikáció - messze még a lázadás

2003. október 29. 11:18, Szerda
[E-kereskedelem] A gépek - legyen szó szuperszámítógépekről, vagy csokiautomatákról - a technológiai időszámítás minden másodpercével intelligensebbé válnak. A technológia világa mindig valami újról szól, jelenleg az M2M - géptől gépig - kommunikációról suttognak.

A machine-to-machine, vagyis géptől gépig való M2M kommunikáció nem a masinák öntudatra ébredéséről szól, sokkal inkább a vezeték nélkül megvalósítható adatküldésről. Így történhet meg, hogy egy gyártósor meghibásodását diagnosztizáló gép már küldi is a részleteket a javítást végző vállalkozás számítógépére, vagy hogy a farmer mobiltelefonjára kap értesítést arról, hogy vegyszeres gyomirtó masináját újra kell tölteni. Az M2M kommunikáció lényege a hiba érzékelése esetén történő automatikus figyelmeztetés, megspórolva a javító cégek értesítésének költségét és idejét. Az M2M már jó ideje jelen van a piacon, ám a B2B-vel vagy B2C-vel ellentétben sosem valósult meg a benne rejlő lehetőségekhez mérten.

Évekkel ezelőtt néhány üdítő gyártó bejelentette, hogy már kísérleteznek az internetre kapcsolt italautomatákkal, mely lehetőséget nyújt a készlet, illetve az esetleges meghibásodások ellenőrzésére, sőt a forró nyári napokon való áremelésre is - on-line. Az ötletből azonban nem lett semmi, a költségeknek, és az automaták szövevényes tulajdoni viszonyainak köszönhetően. Hasonló a történet a háztartási gép gyártói esetében is, ahol például az egyes élelmiszerek fogyatkozását jelző hűtőgépen dolgoztak, ám a nem túl virágzó piac az ötlet halálát jelentette. Mindezek ellenére a szakértők minden évben a mobil adatküldés esztendejére számítanak, noha jó néhány - igaz, elgördülőben lévő - akadály nehezíti az M2M kibontakozását.

A vezeték nélküli korszakban a mobil- és szatellit-hálózatok hang alapú kommunikációra voltak tervezve. Az adatkommunikáció javításához fejlesztések szükségesek, melyek javarészt jelenleg zajlanak. A másik kérdés a felszerelések költsége. A technológia fejlesztésével ezek ára is jelentősen visszaesett, nem is beszélve az M2M eszközök egyre egyszerűbb használhatóságáról és kezelhetőségéről. Kedvez az M2M-nek az a motivációs tényező is, melyet a piac nagyjai biztosítanak - lásd Nokia, mely immáron elérhető áron kínálja az eszközöket, ámbár úgy tűnik, a Sony Ericsson, a Kyocera, és mások is követik majd a példát. A mobilpiac óriásainak vonzó az M2M, mert a profitszerzés új forrása nem igényel új befektetést, mivel az eszközök többségében az eddigi technológiát használják. A kérdés már csak az, melyik esztendő bizonyul csakugyan az M2M évének.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások