Microsoft: DirectX 8 játékokat a mobil eszközökre

Microsoft: DirectX 8 játékokat a mobil eszközökre

2003. október 31. 10:11, Péntek
Az idei Professional Developers Conference (PDC) egyik bejelentése szerint a Microsoft radikálisan fel akarja turbózni a saját szoftvereire épülő PDA-k és okostelefonok multimédiás teljesítményét.

Elmondásuk szerint ez nem csak a kijelzők méretére vonatkozik majd, hanem azok felbontásait is jelentősen növelni akarják. A Pocket PC-ken 480x640, míg az okostelefonokon 240x320 pixeles felbontást szeretnének elérni. A törekvés bejelentését követően a Toshiba már be is mutatta az e800-as Pocket PC-jét, amely 4 inches képernyője már képes a 480x640-es felbontásra. Természetesen a mai szoftverek még nem támogatják az e800 nagy felbontású kijelzőjét, így a legtöbb program a hagyományos 240x320-at használ ezen is. A Microsoft szándéka viszont egyértelműen az, hogy támogassák a szoftverei az ilyen nagy felbontású LCD kijelzőket is.

Természetesen ez mind szép és jó, hogy ilyen nagy tudású LCD képernyőket használnak majd, azonban még érdekesebb tény, hogy a Microsoft portolni akarja a DirectX API-ját is a Windows Mobile eszközökre. A cég gyakorlatilag a DirectDraw-t kívánja használni a 2D megjelenítéshez, és a Direct3D-t, valamint a DirectShow-t pedig a multimédiás megjelenítéshez, kameratámogatáshoz, és digitalizáláshoz. A DirectX audió részeinek felhasználásáról nem esett szó.

A DirectX API-t már elég jól ismerhetjük a PC és az Xbox világából, ez a mobil készülékeken is elsősorban a 3D-s játékok elterjedését fogja szolgálni. A Nokia is bebizonyította az N-Gage konzol-telefonja eladási mutatóival, hogy igenis szükség van a piacon a nagy multimédiás tudással rendelkező készülékekre. Így ebből természetesen a Microsoft sem akar kimaradni, hiszen ő is látja, hogy a mobil média sokkal fontosabb szereplőjévé válik a piacnak, mint például a személyi organizátorok. A PDA-k szépen lassan kiszorulnak a piacról, mivel a vásárlók mind inkább az okostelefonokat, és a média központú eszközöket részesítik előnyben. Ilyen koncepció például a Portable Media Center is, amely már egyre több szórakoztató elektronikai cég támogatását élvezi. A PMC is a Windows CE .NET-re épül, csakúgy, mint a Windows Mobile, tehát nem egy rossz ötlet stabil multimédiás alapokat adni ezeknek a közös platformot használó rendszereknek.

Persze több más cég is hasznot fog húzni a Microsoft ezen törekvéseiből. Kicsit belegondolva szépen felgöngyölíthetjük ugyanazokat az összefüggéseket, amelyek más piaci mozgásoknál is megfigyelhetőek a cégek között. Első helyen az Intel szerepel, aki ezen mobil média eszközök processzorait szállítja. Az XScale processzorok következő, "Bulverde" kódnevű generációja például egyfajta MMX támogatással is rendelkezik már, amely rendkívül fontos a multimédiás alkalmazások számításaihoz. A DirectX egyértelműen előnyben részesíti majd ezt a megoldást, így az Intel processzora lesz legjobb megoldás, és egyben a legjobb vétel a gyártók számára. A Bulverde valamikor 2004 második felében jelenik meg, körülbelül egy időben az újgenerációs PocketPC, és PMC eszközökkel. Az Intel és a Microsoft ilyen fajta együttműködése természetesen több más spekulációra is okot ad, többek között arra is, hogy vajon miért csak 2004 végén jelenik meg a 64bites Windows XP, ha egyszer már most van x86-64-es processzora az AMD-nek...

De természetesen nem az Intel az egyetlen cég, itt van például az ATI, és az nVidia is, akik mindketten egyre jobban tekintgetnek a mobil piac felé is. Közülük is sokkal inkább az ATI, aki már be is jelentett több mobil eszközbe való grafikus chipet. Nekik is csak előnyükre válik, ha egységes API lesz a mobil eszközökre is. Értesülések szerint a következő ilyen generáció már a DirectX 8-ra épül, amely nem a legújabb, de éppen elég a mobil készülékekbe is.

Ilyen törekvéseket azonban nem csak a Microsoftnál vehetünk észre, hanem például a következő Palm OS 6 is sokkal jobb grafikai teljesítményt nyújt majd. A nagyobb grafikai tudást a Palm OS 6 a BeOS-nek köszönheti, akit nemrég vásárolt fel a cég. Az új operációs rendszer grafikus magja teljes egészében a BeOS-től átvettre fog épülni, és így hasonló képességekkel rendelkezik majd, mint a Microsoft következő generációs eszközei.

Ha jobban megnézzük a mobil piac mondhatni most éli a 3Dfx korszakát. Nincs még egységes API, egyik sem kompatibilis a másikkal, és mindenki a saját megoldásait próbálja a piacra erőltetni. Egy gyártó már most van, aki meglehetősen nagyot bukott a különc megoldásainak erőltetése miatt, és ez köztudottan az nVidia. Hibrid megoldású GPU-ját, a GeforceFX-et, játékfejlesztők sem igazán támogatják, valamint a Microsoft sem nézi jó szemmel, ahogy a teljesítmény érdekében aláássa a DirectX 9.0-t, mint szabványt. Csak az a kérdés, hogy ezúttal ki jut majd a 3Dfx sorsára...

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások